Boptilyoudrop skrev:Der er noget klassisk industrielt design over den pickup, lidt som de gamle Nilfisk, Saab 96 og den slags koryfæer

Ja, den ser bare lidt sær ud på Lustre headshellen

Men jeg har prøvet en hel masse iaften. Jeg prøvede først den Shure M75MB type 2 pickup jeg har nævnt i en anden tråd. Den fungerer, men lyder noget mørk og indelukket. Jeg ved ikke hvor slidt den er, eller hvor meget indflydelse det har på diskanten.
Så er der meget mere spræl i diskanten på den gamle B&O. Det lyder mere af CD, end af noget fra '59! Jeg har så fundet ud af at den lyder bedre hvis jeg ændrer belastningen fra de normale ca. 47k til 150k. Jeg har også hævet armen lidt - så ser vinklen mellem nålen og pladen mere "rigtig" ud. Den lyder stadig grimt på min s-lyds tortur test ("Music for the Masses" track 2 på side 1), men på andre plader lyder det ikke så dårligt. Og den graver en masse detaljer ud af rillerne på min mærkeligste plade ("P3" - kender i den?

).
Jeg prøvede også list forskellige måtter og pladetallerkner. En filtmåtte og den tykke gummimåtte fra min gamle NAD. Det ændrede umiddelbart ikke så meget - man skal nok lytte med computeren slukket og lidt højere end nat-niveau for rigtigt at kunne høre det. Jeg prøvede også med tallerknen fra en gammel plastic-Marantz. Den virkede ikke godt nok som svinghjul, så her blev hastigheden lidt ujævn.
Men netop tallerknen er måske et problem. Der står følgende i brugsanvisningen til Denon's DL-110: "Since an extremely strong magnet is used, this unit cannot be used with a metallic turntable." Det er nok en dårlig oversættelse - jeg regner med de mener en magnetisk tallerken, og ikke en metal tallerken. I DL-103 forvirringen står det lidt mere vagt: "Note that if an iron turntable is used, an excessive stylus pressure might be applied due to magnetic attraction" Hvad gør man så når ens tallerken er lavet af solidt østtysk stål? Er der MC typer der godt kan klare en magnetisk tallerken? Under alle omstændigheder er rotoren på motoren jo magnetisk, men det gælder jo alle direct drive motorer. Men hvis der skal en anden tallerken til, skal man vel kigge på akryl eller MDF...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen