JBL L-212 - Vintage superstars

Alt om GDS

Re: JBL L-212 - Vintage superstars

Indlægaf NikonSP » tirs 25. feb 2014 22:44

Nillerviborg skrev:- Måske de skal testes / demonstreres med noget Vintage Mark Levinson - Hvis nu man ved et "uheld" skulle komme i nærheden af det ???

/ Lars

Jah, - uheld er sommetider en god ting, hvis det er den type 'uheld' :lol:

Men der er egentlig flere nye ting at tænke på, når de højttalere skal sættes sammen med en forstærker: Subwooferen spiller selv under de 70Hz, på sit eget 75W sluttrin - så hvor meget effekt er det rigtigt/fornuftigt at bruge resten af vejen. Det er i hvert fald noget, jeg skal have dyrket. Har fornylig haft held til at finde den originale singleplade, som JBL lavede til justering af systemet. Men jeg har endnu ikke haft tid tid til at læse user manualen fuldt ud, det kan jo være det er omtalt der, både om pladen og om set-up'et, i det hele taget. Eller er der nogen af jer, der kan byde ind med noget? Det er jo lidt bi-amp agtigt. Og der har jeg faktisk aldrig været! :?
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf Nillerviborg » tirs 25. feb 2014 22:59

Hmmmm... - LinsleyHood 96' STOV Modified Gold Edition ( 50W Kl.A., tomgangsforbrug omkring 650W - Dødvægt omkring 70 kilo... - SerieReguleret forsyning, 1 stk. 1500VA EI kerne med sammenlagt 958.000 uF i forsyningen ) ???

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf NikonSP » tirs 25. feb 2014 23:10

Nillerviborg skrev:Hmmmm... - LinsleyHood 96' STOV Modified Gold Edition ( 50W Kl.A., tomgangsforbrug omkring 650W - Dødvægt omkring 70 kilo... - SerieReguleret forsyning, 1 stk. 1500VA EI kerne med sammenlagt 958.000 uF i forsyningen ) ???

/ Lars

GISP

Det lyder som noget MEGET tungt skyts . . . . :QQS: - men mit spørgsmål gik nu mere på principperne for, hvordan det skal gøres. Lad os starte der, det er vel knap så dyrt :lol:

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf Nillerviborg » ons 26. feb 2014 21:42

Nnnaaaerh.... - De skal vel bare ha' nogen hundrede timer på klokken, så eventuelle ting mhp. enheder og sådan falder på plads - så kan man efterfølgende gi' sig til og måle og sådan...

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Indlægaf NikonSP » ons 19. mar 2014 23:37

-
Så er det vist tid, til at fortælle lidt yderligere til denne historie :Thumpsup:

Som jeg nævnte tidligere, havde jeg lavet en aftale med Henrik om, at han skulle lave en måling på de 2 delefiltre. Det er lavet nu, - og det er ærlig talt temmelig vanskeligt, at få hænderne ned :OLO: :OLO: På trods af alderen, er begge delefiltre stadig fuldstændig i overensstemmelse med servicemanualens data, ligesom de også stemmer fuldstændig overens indbyrdes. Siger det noget, om den komponentkvalitet JBL brugte dengang, - det tror jeg. Under alle omstændigheder synes jeg, det er vildt imponerende :-D

Nedenfor de 2 målinger + Henriks kommentarer:

HT2.jpg

HT1.jpg

Og Henriks kommentarer til målingerne:

Testopstilling
Begge filtre er testet ved 4V RMS, og med passive induktionsfrie modstande som erstatning for enhederne.

Testresultat
Begge filtre performer iflg. specifikationer. -3dB overgangsfrekvenser ligger fint i forhold til de opgivne delefrekvenser, og -6dB/oktav hældningerne sporer fint på begge filtre.
Niveauet på mellemtone på "HT1" er -1dB lavere end på "HT2", det skyldes udelukkende variation i L-Pad reguleringen (Precense), som ikke har en fastlåst midtpunkts indstilling.
Det ses også at filtrenes tilpasning til enhedernes impedansforløb, og resonansfrekvenser stemmer.

Resultatet er sammenholdt med specifikationer i den udleverede service manual.

Med venlig hilsen / Kind regards

Henrik Pedersen
Arnborg Special Service
http://www.arnborgspecialservice.dk
Skjernvej 7, Arnborg
7400 Herning
Tlf. + 45 27322288
mailto: hp@arnborgspecialservice.dk

Jeg vil nu gå i gang med, at få tingene samlet endeligt. Og så skal der spilles, - rigtig meget!! Så må det vise sig, hvordan de kan komme til at lyde, - efter en 500-800 timer, som Peter forudså :QQS: - alt imens jeg sidder på lur på ebay, efter andre originale frontrammer.

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf felsby » tors 20. mar 2014 09:34

Fantastisk - og også godt at stifte bekendtskab med Arnborg Specialservice!
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf Captain Phoenix » tors 20. mar 2014 10:37

Atter grund til ros for den dedikation og vilje, der ligger i projektet - og for at dele (så vi andre kan savle misundeligt…).

Tre spørgsmål/kommentarer:
1) Kan du forklare kurverne/farverne - kan ikke lige få det til at stemme (måske bare mig…)? Tak.

2) Højttaler-belastningen er i målingen erstattet med ikke-induktive modstande med de opgivne præcise ohm'ske værdier.
Hmmm… Den belastning, som delefilter (og forstærker) skal håndtere når det gælder at spille musik er jo netop induktiv (=svingspoler der bevæger sig i magnetfelt) og har utvivlsomt ikke de præcise værdier for modstand (men nok i omegnen af). Er der målt med højttalerne på også - og hvordan ser det så ud?

3) Det er jo godt (og et kvalitetstegn) at kondensatorerne ikke er skredet i værdierne (med konsekvens for delefrekvenser mv). Derfor kan der - og vil der utvivlsomt - være bedre lyd at hente med bedre/audiofile kondensatorer.
Jeg véd at vi her bevæger os ind i et "kosher"/"ikke-kosher"-minefelt - men jeg tror, at hvis JBL havde haft bedre lydende kondensatorer til rådighed for en topmodel som L-212 i 70'erne, så ville de have benyttet dem. Ud fra den betragtning - og fordi man får bedre lyd & stadig er tro mod grundkonstruktionen - burde man nok overveje en udskiftning af kondensatorerne. Måske…
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf felsby » tors 20. mar 2014 10:44

- enig - også fordi kondensatorerne sandsynligvis VIL svigte. Og nu når du er i gang...
felsby

Indlægaf mcs_5 » tors 20. mar 2014 15:57

Hvad er det overhovedet for nogle kondensatorer der sidder i filteret? Det ligner noget der er indstøbt i paprør på de billeder jeg kan finde.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf kbekke » tors 20. mar 2014 15:58

Captain Phoenix skrev:Atter grund til ros for den dedikation og vilje, der ligger i projektet - og for at dele (så vi andre kan savle misundeligt…).

Tre spørgsmål/kommentarer:
1) Kan du forklare kurverne/farverne - kan ikke lige få det til at stemme (måske bare mig…)? Tak.

2) Højttaler-belastningen er i målingen erstattet med ikke-induktive modstande med de opgivne præcise ohm'ske værdier.
Hmmm… Den belastning, som delefilter (og forstærker) skal håndtere når det gælder at spille musik er jo netop induktiv (=svingspoler der bevæger sig i magnetfelt) og har utvivlsomt ikke de præcise værdier for modstand (men nok i omegnen af). Er der målt med højttalerne på også - og hvordan ser det så ud?

3) Det er jo godt (og et kvalitetstegn) at kondensatorerne ikke er skredet i værdierne (med konsekvens for delefrekvenser mv). Derfor kan der - og vil der utvivlsomt - være bedre lyd at hente med bedre/audiofile kondensatorer.
Jeg véd at vi her bevæger os ind i et "kosher"/"ikke-kosher"-minefelt - men jeg tror, at hvis JBL havde haft bedre lydende kondensatorer til rådighed for en topmodel som L-212 i 70'erne, så ville de have benyttet dem. Ud fra den betragtning - og fordi man får bedre lyd & stadig er tro mod grundkonstruktionen - burde man nok overveje en udskiftning af kondensatorerne. Måske…

Med mit kendskab til de "Harvey-ske principper", så er jeg ikke i tvivl om at det har været overvejet.

-Et millisekund eller to :p

Man kan sagtens argumentere både for og imod såvel "forbedringer" som præventivt vedligehold - og jeg er såmænd ikke selv for fin til nogen af delene - når jeg synes at det er relevant.

Her vil jeg dog nøjes med at ønske tillykke og bøje hovedet i respekt for det flotte resultat.

Jeg er sikker på at de L-212'ere er (og lyder) lige præcis som de skal. :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Nillerviborg » tors 20. mar 2014 23:01

Ifølge Servicemanualen til L212'erne ( Skal jeg uploade den et sted ?? ) er der tale om "Metalized Mylar Capacitor's" i Delefilteret, hvilket efter vores tider bedst oversættes til metalfilm cap's ( Polyprop / alu ), og som sådan ældes de ikke - "holder nærmest evigt".
Om der findes nogen i dag med bedre elektroakustiske egenskaber gør der da sandsynligvis, men jeg ville umiddelbart vurdere at der ikke er behov for udskiftning / forbedring - Det skal da i hvert fald i hvert enkelt tilfælde testes om en udskiftning er til det bedre, og ikke blot skiftes i blinde pga. "moderne overtro".

/ Lars

Nillerviborg
Branchemedlem

Indlægaf felsby » fre 21. mar 2014 08:58

Jeg er helt enig, havde bare ikke regnet med at der sad så moderne typer i. Mine L100 havde bipolare.
felsby

Indlægaf henrikp » man 24. mar 2014 00:16

Hej Forum

Jeg vil lige assistere Harvey i at besvare spørgsmålene omkr. udmåling af delefiltrene.
Enhederne er i testen erstattet med faste induktionsfrie modstande, netop fordi det er delefiltret og dets komponenter der testes, og ikke hele systemet. Hvis man måler signalspænding på et delefilter med enhederne tilkoblet vil enhedernes impedansforløb afspejles i målingen, og komponenternes kvalitet kan så kun bedømmes hvis man kender dette impedansforløb. Den kan måles, men det giver ikke mening at gå den vej.

Det ses også i testen at spændingerne ikke er ens for de tre frekvensområder. Men fordi bas, mellemtone og diskant enhederne har forskellig virkningsgrad vil lydstyrken/SPL alligevel være nogenlunde ens.
De to plots viser således de ”elektriske” delefrekvenser. Det er ikke det samme som systemets SPL delefrekvenser, netop fordi enhederne har forskellig virkningsgrad.
Elektrisk delefrekvens er det sted hvor spændingen til eks. mellemtone og diskant er éns
SPL delefrekvensen er det sted hvor lydstyrken fra eks. systemets mellemtone er ens med lydstyrken fra systemets diskant. Det er den man oftest oplyser i specifikationer og datablade.

De tre farver repræsenterer hhv. grøn=bas rød=mellemtone blå=diskant

Testen viser filtrets tilstand. En frekvensmåling på hele systemet ville også have afsløret eventuelle fejl i delefiltret, men det kræver et lydrum af format at gennemføre sådan en test.

Jeg vil personlig ikke vælge at udskifte komponenter i delefiltre i højttalere som disse med mindre de er defekte. Hvis det skulle blive aktuelt vil jeg søge efter komponenter med de samme specifikationer som de originale. Ofte er delefiltret udtryk for tilpasning af lyden baseret på en blanding af teori, måling og lyttetest, og især det sidste kommer man i konflikt med hvis man begynder at udskifte kondensatorer, kabler mm.
En original kondensator har en indre modstand Rs. Denne modstand indgår som en komponent i filtret. Hvis den udskiftet med en moderne ”Bedre” kondensator med meget lav Rs så har man valgt at ændre delefiltret væk fra det designeren oprindeligt sad og lyttede sig frem til. Og hvorfor skulle man det?

Super fine højttalere i øvrigt. Glæder mig til at hører dem Harvey
Mvh Henrik
henrikp

Indlægaf Tonni » søn 16. nov 2014 21:15

I går var der så et par stykker, fra Randers, der vovede sig ned for at besigtige de utroligt smukke sager som NikonSP er i besiddelse af. Jeg tror nok jeg kan konstatere at det var en fantastisk oplevelse for os begge! :QQS: Ole og jeg troede vi var godt forberedt på hvad der ventede os. Men vores forventninger blev klart overgået, af virkeligheden i Casa del JBL! De to dejlige L212'ere er slet ikke ydet retfærdighed i billederne her i tråden. Og lyden? Den kan vel nærmest betegnes som en dramatisk øjenåbner. Hvad de kunne konsumere, og viderebringe af dynamik var mildest talt rystende! - Og skønt de fil rigeligt med indput fra de 2 gange 250 (yderst konservative) Watt var der kun eet ord at beskrive lyden med. KONTROL!!!
Jeg er stadig rystet over alle aspekter ved den oplevelse vi blev præsenteret for. Og det kommer til at tage nogen tid at komme over det hele! :oops:

Tusind tak for en pragtfuld oplevelse, Og også (især) for det dejlige værtsskab vi blev mødt med, tiden løb alt for hurtigt ud... :OLO:

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf felsby » søn 16. nov 2014 22:59

* envy *
felsby

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage