Jeg kan huske at da jeg var meget ung (det er længe siden), syntes jeg at live-plader bare var plader med trælse, upræcise udgaver af ellers gode musiknumre, som jeg kendt i forvejen fra studiealbums. Sådan er det heldigvis ikke længere, bl.a. pga. Doors live-pladen.
Nu er evnen til at formidle live-lyd og live-stemning blevet en del af det jeg fordre af de mange forskellige setups, jeg skifter imellem, så derfor denne tråd. Trådens praktisk udspring er nu også at jeg i dag fandt denne cd (dog med et helt andet cover) på et loppemarked:

Jeg blev fornylig opmærksom på nummeret "Lake of Fire" fra pladen (et cover-nummer men stadig fedt) og fandt ud af, at jeg, der i beg. af 90erne havde travlt med at få børn og starte min karriere (sic!), faktisk er en slags skabs-grunger, der aldrig har fået ordenligt hul på det med skovmandsskjorter, store støvler og langt hår (det er så for sent). Men nu skal det være. Og det er det med denne fede, nærværende live-plade, som jeg allerede har nydt på det supernærværende Sansui AU-555/Klipsch Heresy (mkI) setup flere gange i dag.
Jeg fandt også en anden live-plade nemlig denne:

Inden nogen når at tilføje, at den vist ikke er ret "live", skal jeg lige minde om, at der er tale om en deluxe edition, som foruden den oprindelige "A Love Supreme" også indeholder en bonus CD med live-optagelser af samme numre, som dem, der finde på studie-albummet.
"Set listen" til disc 2 ser sådan ud:
No. Recorded Take number Title Length
1. July 26, 1965 n/a Introduction by Andre Francis 1:13
2. July 26, 1965 n/a "Acknowledgement" (Live) 6:11
3. July 26, 1965 n/a "Resolution" (Live) 11:36
4. July 26, 1965 n/a "Pursuance" (Live) 21:30
5. July 26, 1965 n/a "Psalm" (Live) 8:49
6. December 9, 1964 90244‒4 "Resolution" (Alternate take) 7:25
7. December 9, 1964 90244‒6 "Resolution" (Breakdown) 2:13
8. December 10, 1964 90246‒1 "Acknowledgement" (Alternate take) 9:09
9. December 10, 1964 90246‒2 "Acknowledgement" (Alternate take) 9:22
Well, under alle omstændigheder er der nu plads til, at alle kan dele glæden ved ekstraordinære (eller bare gode) live plader, som man af en eller anden grund synes at andre også har godt af at høre. Jeg skal nok selv vende tilbage med flere.
PQR