Hi-Fi fra 50´erne

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Hi-Fi fra 50´erne

Indlægaf Gottschalck » ons 28. sep 2011 21:44

Det med Eico kan jeg tilslutte mig helt, har selv en HF 81 fra 1959, som har været tilsluttet idag og den spiller mageløst godt - sikkert bedre end det udstyr jeg normalt spiller på.
Her lidt link til den fine spille.
http://www.stereophile.com/integratedamps/606eico/
http://home.earthlink.net/~eico_hf81/

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf eggers » tors 29. sep 2011 01:11

Holy crap nogle anmeldelser af den Eico! Nu skal JEG jo også have sådan en.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Rock´n´roll » man 26. dec 2011 16:46

Hej igen,

Uventede udgifter til mit ikke-vintage anlæg satte en stopper for mit project, men nu er jeg så småt igang igen. Jeg har taget det første skridt og lavet aftale om at købe en Garrard 401 med sme 3012 fra brugeren vinyl her på forum. Jeg vil i den forbindelse høre jer ad, hvad man skal være særlig opmærksom på, når man besigtiger sådan en før et køb?

Mvh,

Morten.
Rock´n´roll

Indlægaf jcr1972 » man 26. dec 2011 22:14

Mht. SME armen ved jeg ikke om de er noget man skal kigge godt efter. Der er sikkert andre her på siden der ved mere om netop den arm. Men på selve Garrard værket, som iøvrigt ikke er fra 50'erne, skal du være meget opmærksom på slør i centerlejet. Den er jo fremstillet i UK, og stort set alt mekanisk derovrefra har den slags "skønhedsfejl". Tænk blot på den engelske bilindustri fra den tid... :Skor:
Det er imidlertid ikke noget større problem at dreje et centerleje til sådan en fætter, men man skal naturligvis kende nogen som har adgang til maskiner der kan klare den slags.

Hilsen Jan
jcr1972

Indlægaf Ehapa » tirs 27. dec 2011 00:16

Noget af det gamle gummi på Sme armen kan være mørt, især det bagved knivlejet, det er ret almindeligt så det har nok ikke indflydelse på prisen. Ja man skal checke lejet for slør, kun de første grease bearing er gode og holder ,senere modeller slækkede de på kvaliteten, men hvis forige ejere har holdt den ved lige og
hældt olie på er der ikke noget problem, alle de olielejer(4stk) jeg har checket har haft slør i centerlejet :'( .
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf eggers » tirs 27. dec 2011 00:26

Der kan købes alt i reservedele til 3012/3009 på fx. eBay, også diverse opgraderingsdele som fx. bronce knivlejer.
401 kan have slør i lejet – check om du kan rokke tallerkenen sidelæns. Hiv også lige tallerkenen op og kig på center 'stangen'. Hvis den har fået den forkerte olie kan den have synlige skader.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Rock´n´roll » tirs 27. dec 2011 02:00

Hej igen,

Tak for rådene. Når man skal tjekke for slør, hvordan gør man så bedst det? Er det blot at rokke pladetallerkenen sidelens som eggers siger? Hvordan vil den "reagere" hvis der er problemer?

Hvordan fixes det, hvis der nu skulle vise sig at være slør i lejet? Skal der kun drejes et nyt leje, som jcr1972 foreslår?

Mvh,

Morten.
Rock´n´roll

Indlægaf Ehapa » tirs 27. dec 2011 11:57

En tommelfinger på hver side af tallerkenen, og så skiftevis trykke op og ned(ikke Hårdt). Det store problem
kan være at der er slidtage på selve skaftet, så kan det være et fedt at få nye lejeskåle i. Skaftet er ikke til at få, så
jeg har det lidt sådan at køber man en med slør så må prisen være derefter, og man må leve med sløret, ellers kik andre steder Thorens124/Lenco.
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf jcr1972 » tirs 27. dec 2011 12:31

Man drejer naturligvis noget af skaftet, og passer selve lejet af til akslens tykkelse. Man skifter jo heller ikke lejer i en motor uden at gå krumtappen efter. Tingene skal jo passe sammen.
Jeg vil også umiddelbart sige at prisen blot skal svare til standen. Desværre er det sådan med mange gamle ting at de er kommet helt absurt højt op i pris, pga. en vis samlerværdi. Det betyder ikke umiddelbart at det er superprodukter der er tale om. Derfor må man gøre op med sig selv om man kan leve med eventuelle fejl/slid, eller om man vil ofre yderligere på at få det i topstand. Jeg synes i hvert fald det ville være synd at ofre en mindre formue på noget, og det så viser sig at det ikke svarer til de forventninger man havde.
jcr1972

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr