Hackenberg skrev:Har fået pakken fra Thakker.eu. Der er bl.a. tre nåleenheder i god embalage:
N 75 B Type II Stylus for Shure M 75 MB - Generic stylus 19.96
S 70 EX Stylus for Excel ES 70 EX - Generic 28.99
D 81 Stylus for Stanton 881 S - Generic stylus 33.19
Enhederne er fra JICO og ser ok ud. Dog er bøsten på Stanton'en meget stiv.
Alle nålene monteres i ens Technics-huse.
Først prøver jeg Excel'en. PU'en spiller overraskende flot efter noget tid. Bassen er kraftfuld og nuanceret men måske lidt for voldsom. Mellemtonen er velopløst ligesom diskanten. Der en ingen tendenser til betoninger. Perspektivet er åbent og bredt.
Shure'n er den der oprindelig var billigst. Den falder dog ikke igennem i forhold til ovenstående. Bassen er noget mere behærsket og det skyldes måske at den passer bedre til den forholdsvis tunge arm på min SL-Q2. En fin all-rounder som bekræfter Shures ry.
Så får Pickering/Stanton-kombinationen en tur. Det kræver en del justeren rundt da man skal kompensere nåletrykket med +1 gram pga. bøsten. Forventningen er høj og skuffelsen stor da gengivelsen er grim. Diskanten er betonet på t- og s-lyde og basser er maskeret af et voldsomt brus som regn på taget. Børsten er skurken! Jeg afmonterer den og står nu med en meget blød PU som ikke passer til armen forholdsvis høje masse. Huset bliver udskiftet med det letteste hus jeg har. Det er superenkelt og af kulfiber. Det kompenserer også noget for P/S pickuppens store højde. Hokus pokus lyden er helt forvandlet. Bruset er væk og en dynamisk og kompetent bas fremstår. Den er stadig lidt for kraftig men kvaliteten kompenserer. Mellemtonen er også her meget åben og behagelig. Diskanten er faldet på plads og betoningen er væk. I stedet fremstår detaljerigdom og et flot perspektiv. Absolut det bedste blandt de tre.
Jeg har både Stanton 680EL med EEE 2-s-nål og Pickering XV 15 med D625-nål. Begge nåle er originale NOS fra Audioscans restlager. Det er moving iron og ikke moving magnet som XSV'en med Stantonnålen. Sidstnævnte kombination er bedst selvom de alle er gode PU'er. Jeg har prøvet at spille med dem uden deres børster og det giver en voldsommere bas i den tunge arm. Altså må jeg fikse den alt for stive børste på nåleenheden fra JICO/Thakker. Søstrene Grene har billige, bløde pensler som jeg kan slagte og en ny blød børste bliver monteret efter ar den stive børste er boret ud. Det hjælper! Den kører nu og den spinder. Bassen er på plads.
Hackenberg skrev:Modifikationen er rent mekanisk. Der er skåret en del af så mellemtonen kan være der.
Toppen er meget fin og velopløst. Rimelig fri for betoningerog hidsighed. God substans/tilstædeværelse.
Mellemtonen er meget detaljeret og åben. Kan være lidt pågående hvis det er dårlige optagelser.
Bassen går DYBT og er præcis som få. Ikke meget kompression her, bare dynamisk frihed.
Perspektivet er dybt og bredt og fint fri af højttaleren.
Drives fint af min 60W'er.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster