Ok- fik ro på hjemmet!
Umiddelbart ser den Luxman ud til at være "overkommelig" - der er god plads og tingene er ikke "byltet" sammen, så det kan være svært at komme til rundt omkring.
Når det så er sagt, så er der nogle trin, som jeg plejer at gennemløbe, nemlig: SKAF en servicemanual - enten en rigtig eller som pdf.
Åbn dyret og dan dig et overblik - kig dig omkring og notér dig, hvordan den er indrettet og evt. er samlet - tag genre nogle godt detaljebilleder.
Tag stilling til rengøringsniveauet (hvad er ambitionen) - og gør ordentlig rent alle mulige og umulige steder - gerne med vatpinde og klude - vædet med "rigtig ren" - det virker for mig (og angiveligt andre).
Kig rigtig godt efter, om der sidder modstande, som har været MEGET varme (dette kan ofte også ses på printpladen, de sidder på, som så er blevet misfarvet. Disse skal måske skiftes til modstande med samme værdier - en smule højere wattage skader ofte ikke. Desuden bør du kigge efter om der er elektrolytkondensatorer, som ser "mærkelige" ud - buler ud/op osv...disse skal skiftes. (forsøg at holde værdien bedst muligt, men lidt højere volt skader bestemt ikke, men pas på med ikke at tage meget højere Uf-værdier. (kondensatorer er dog ofte fremstillet med temmelig brede tolerencer, så hvis du ikke kan få den nøjagtige værdi, så kom blot i nærheden. Gå ALDRIG ned i voltage med dem.
Når mistænkelige komponenter er mærket op, kan du fortsætte rengøringen.
Når apparatet ser fint ud, vil jeg rense alle potentiometre og kontakter - også relæets kontakter.
Dette gøres ved at:
Potentiometre (skyde- og dreje):
skaf adgang til et åbent sted i potentiometret ( der er typisk åbent omkring loddefligene) - spøjt (oliefri rens i ca. ½ sek lige ind i hullet) - og massér potentiometret ca. 20-30 gange frem og tilbage - lad hvile. Sprøjt herefter smøreholdig vædske ind i samme hul - ca. ½ sek - og massér igen nogle gange (frem og tilbage i FULD vandring)
Hvis potentiometret ikke fejlede andet- så skulle det gerne virke som tilsigtet igen.
Omskiftere/kontakter: Lokalisér et sted, hvor det er muligt at tvinge noget rensevædske ind uden smøring - sprøjt ca. ½ sek - og massér (omskifter skiftes selvfølgelig frem og tilbage et antal gange - her "afvaskes" snavs og fedt. Herfter lad hvile et øjeblik. Sprøjt nu igen uden smørelse og denne gang "skyller" vædsen snavset væk fra kontaktpunkterne inde i kontakten. Derefter skulle kontakten gerne fungere som tilsigtet.
Relækontakter: Der sidder typisk ét elelr to relæer i apparaterne og de er indrettet såledfes, at der, hvis der forefindes DC-spænding i størrelsesorden ca. 800mV til 1V, så vil relæet koble fra, så kontakterne ikke rører hinaden. Dette sker ved hver tænding og slukning. Efter mange års drift vil dette ofte danne en slags sort sodagtigt materiale på kontakterne og der er ikke altid forbindelse (elelr bare dårlig forbindelse). Dette mærker man ofte ved, at man ligesom skal "presse" lyden igennem , hvis den ene eller begge kanaler svigter ved især lav styrke.
Delvis adskil eller udlod relæet, som tit sidder indkapslet i et lille plexiglashus. Dette kan tages af med stor forsigtighed og man har adgang til typisk 4 kontaktpunkter. Tag et stykke fx printerpapir og væd det med rensevædske elelr isopropylalkohol og træk det igennm kontakterne samtidig med at du holder kontakterne lidt sammen, så der kommer friktion. Dette kan gøres nogle gange indtil man synes at kontaktfladerne er pæne og gode. Vær opmærksom på, at kontaktfladerne ofte er beklædt med en beskyttende overfladebehandling. Derfor bør man undgå at anvende sandpapir og deslige. Kun ved groft angrebne overflader kan man forsigtigt bruge meget fint slibepapir (korn 1500-2000) - men papirmetoden er den mest skånsomme. Hvis du ikke kan komme til at lave denne manøvre med relæet på sin plads, kan du lodde det ud. (pas på - ikke for megen varme på kolben).
Når færdig - monterer du det hele pænt igen og håber det bedste. (dette kunne godt være en mulig fejl i din Luxman, da den ene kanal er svag - men det er langtfra sikkert - mange andre ting kan også være på spil.
Pas på den lille fjeder, som holder den løse kontaktenhed på plads på relæet - den skulle nødigt forsvinde op i støvsugeren.
Når alle kontakter og omskiftere også på bagsiden, er renset og potentiometrene ligeså - og relæet selvfølgelig, så kan du næppe gøre mere her lige nu. Jeg kunne se på billederne, at der har været en særdeles rundhåndet fyr inde og rense med smørelse all over the place - kan tydeligt ses på "inderfronten, hvor det nærmest er løbet ned og harskenet osv) - grimt! Når du sprøjter med væsker, så er det en god ide at placere et stykke køkkenrulle el. lign. et godt sted lige under sprøjtepunktet til at opsamle udløbende overskudsvæske - det bliver du glad for i længden.
Efter denne større tur - stiller du apparatet til "afgasning/tørring" en time eller to. Tørn gene fortsat alle knapper, det kan ikke gøres nok i denne del af processen.
Vær opmærksom på, at vi fx her på forum ikke bruger de samme midler, men hver af os sværger gerne til det, som vi plejer at bruge. Jeg har tidligere nævnt, hvad jeg bruger - og som jeg har været glad for, men mange andre fabrikater kan sikkert også bruges med succes. Amerikanerne er glade for noget, der hedder Caig Deoxit eller Faderlube - for tiden er disse produkter inde i varmen hos dem.
Rengøring af printplader: Man kan få midler til lige nøjagtig den opgave - noget opskummende noget - men jeg kender det ikke - og jeg bruger derfor rigtig ren - kombineret med en brugt stivhåret tandbørste. Jeg sprøjter rigtg ren på printpladen og "børster nærmest tænder" ud og ind imellem komponenterne, så printpladen til sidst er rig pæn. Det kan være en god ide at "hælde" apparatet, så overskydende væske kan opsamles i en klud eller noget køkkenrulle. Når der er børstet - skyller jeg printet i rigtig ren igen - fyld rigeligt på - sprøjt løs - og derefter lad skidtet tørre fuldstændig. Stil det i solen en hel dag i vindueskarmen og lad det tørre - eller oven på radiator og hvad har vi. (forklaring på dette er vel overflødig - og det burde vel være overflødigt at fortælle, at det nok ville være en rigtig god og livsbevarende ide at sikre sig, at netkablet ikke sidder i stikkontakten

) - ligeledes må jeg lige understrege, at "tandbørstningen" skal foregå på en måde, som ikke forulemper komponenter elelr trimmere på nogen måde. De skal selvfølgelig børstes og rengøres med nænsom hånd, de de elelrs kan "gå løs" og alt muligt, men ved jo aldrig......
når du synes, at du har været over det hele og renset renset renset - så husk en grundig visuel inspection af lodninger og kontaktpunkter - foruden inspektionen af mulige defekte og mistænkelige komponenter.
Du kan bestemt ikke se alt - mange grimme fejl kan nemt være usynlige og man må måle sig ud af det elelr udskifte efter "spredehaglsmetoden". Mange har skiftet samtlige elektrolytkondensatorer over en bred kam som det første - og herefter har apparatet ofte virket - men ikke altid. Husk at skrive ned, hvilke komponenter du anser som mistænkelige - og lav en liste over komponenter, som du skal ud at skaffe. Vær rimeligt tro mod kredsløbets værdier.
Grunden til, at jeg vælger rengøring og rensning først, er fordi det kan være et ret fysisk indgreb i apparatet og hvis man nu har lavet alt det elektriske først - juster - trimmet osv - og derefter kommer med grovfilen, så kan man lave en mase ballade i dette.
Hvis du skal skifte pærer/lamper, så gør gerne dette også.
Hvis apparatet kan stilles på 240V i stedet for 220V, så gør gerne dette, da vor nutidige netspænding ligger omkring 230V plus minus nogle få volt. (nogle gange kan man stille dette med en omskifter på bagsiden elelr også skal man ind og flytte nogle ledninger og omlodde et par steder på trafoen eller en terminal block - dette er ofte beskrevet i servicemanualen. Hvis det er bagpå, er det lige til at gå til. Denne omskiftning skåner glødelamper i skalaer og pilotlamper ganske meget - og man kan faktisk mangedoble disse pærers levetid ved dette. Det er for mig ingen negativ lyd - eller driftmæssigmæssig forskel på dette.
Dette er nok for nu, men hvis det har interesse, at jeg bidrager med mere, så sig til.... -Det kunne også være, at mine råd skaber anledning til debat - så er man mere end velkommen til at korrigere eller komme med alternative metoder - vi gør nok ikke dette på samme måde.
Vh
freddy