Hackenberg skrev:Kan man få et monosignal til en højttaler fra sit stereotrin ved at forbinde + i den ene kanal til - i den anden kanal? (selvfølgelig ikke OTL) Skal de være koblet højttalere til hver kanal for at trafo'erne ikke ser en ubehagelig impedans?
Helikon skrev:....Sidste sætning er måske lidt ved siden af sandheden..
Helikon skrev:Det er to forskellige ting det her.
Hackenberg beskriver det der kaldes "brokobling" og det er udgangene der bliver lagt sammen til at drive en HT.
I PQR beskrivelse lægge venstre indgangssignal på begge kanaler til at drive begge HT.
Før i tiden bar venstre kanal altid mono signalet, da man så fik stereo lavede man noget fikundik og fixfax med det ægte mono signal og det kunstige signal blev så lagt i højre kanal som stereo. Sidste sætning er måske lidt ved siden af sandheden..
Hackenberg skrev:Kan man få et monosignal til en højttaler fra sit stereotrin ved at forbinde + i den ene kanal til - i den anden kanal? (selvfølgelig ikke OTL) Skal de være koblet højttalere til hver kanal for at trafo'erne ikke ser en ubehagelig impedans?
Hackenberg skrev:Tak alle.
Den ovenstående diskussion har jeg også læst mig til. Det er ikke min udfordring.
I jukeboxen, der har været hjem for min nyerhvervelse, sad der en fuldtone-enhed i hver side koblet til hver sin kanal. Ingen udfordringer der. I midten sad en bas som samtidig var koblet til de to kanaler og spillede mono. Get it?
AnalogBo skrev:I flere gamle Fisher forstærkere, bland andet X-101-B, er 4 ohm udtaget på begge kanaler lagt til stel. 0-udtaget fra den ene kanal og 16 ohmsudtaget fra den anden er ført ud som centerkanal. Her kan man tilslutte en 16 ohmshøjttaler.
Hvis der er 1 volt mellem 0 og 4 ohm er der også 1 volt mellem 4 ohm og 16 ohm, så vi får lige stort bidrag fra begge kanaler.
Mvh Bo
Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst