I dag døde Ginger Baker - bedst kendt som trommeslager i den legendariske supergruppe Cream (med Eric Clapton, guitar og Jack Bruce, bas).
Baker havde - ud over uomtvisteligt talent bag trommerne (funderet i jazz/blues) - også et problematisk temperament, som nok var medvirkende til, at han ikke blev en større stjerne end han trods alt blev.
Jeg er ret sikker på at evnerne rakte til mere, men at mange samarbejder sluttede "før tid" pga. Bakers agressive attitude overfor (visse) andre, der flere gange resulterede i korporligheder...
Man kan læse mere om Ginger Baker her: https://abcnews.go.com/Entertainment/wi ... 0-66092227. Dog synes jeg at artiklen forsømmer at nævne Baker-Gurvitz Army (endnu en rock-trio med jazz-elementer) som lavede tre OK albums i midt 70'erne.
Men det er selvfølgelig Cream (og Blind Faith - også med Clapton - som kun udgav ét album), der satte Ginger Baker på landkortet - og en placering som nummer 3 på Rolling Stones' liste over alle tiders bedste trommeslagere *).
Om det lykkes i det hinsides, véd jeg ikke - men R.I.P. Ginger Baker.
*) Personlig kommentar: Jeg plejer at være ret enig med R.S.'s lister - men ikke denne. De er for pæne ved Baker - og har en af verdens 10 bedste trommeslagere som nummer 49... Det er Vinnie Colaiuta, som sikkert ligger helt dernede fordi han har spillet med så mange forskellige (Zappa, Cohen, Jeniffer Warnes, Sting, Harboe Hancock, Joni Mitchell osv.osv.)