Altec Santana

Rosinen i pølseenden

Altec Santana

Indlægaf hificlassic » man 21. okt 2019 19:48

Jeg har købt mig et sæt Altec Santana med Biflex 420a fuldtoneenheder på 15".
Diskanterne var uoriginale så dem har jeg erstattet med et sæt Pioneer cellehornsdiskanter, som minder meget om nogle af de gamle Altec.
jeg havde læst om Biflex enhederne mange steder, bl.a http://lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/P23/Aaltec_Rusinos%20_Maximus_Lampizator.html
og jeg må indrømme at de spiller forrygende god mellemtone og bas. Jeg har ikke delefilter på enheden, men diskanten er skåret nedad ved 7000hz med 12db/oktav

Eneste problem er sådan lidt af en rungende en-tonet bas ved en særlig frekvens. Det lyder nærmest som om enhed og kabinet går i selvsving eller egenresonans. Noget jeg har oplevet før med lukkede kabinetter.

Er der nogen der har prøvet bare at sætte en tilfældig stor basport i et lukket kabinet? Jeg har kun prøvet det en enkelt gang med en Beyma coax 15" og tænkte at det nok var tilfældigt at det lød så meget mere åbent og dynamisk efter porten kom i. Men det går sikkert ud over dybden på bassen????
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Altec Santana

Indlægaf Helikon » tirs 22. okt 2019 12:21

Ja, det holdt basserne ikke til. Magneten var ikke kraftig nok til at holde styr på membranen.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf pqrannes » tirs 22. okt 2019 12:36

Helikon skrev:Ja, det holdt basserne ikke til. Magneten var ikke kraftig nok til at holde styr på membranen.

Surt; hvad var det for basser?

Man læser om Altec 420A Biflex der spiller i open baffler rundt omkring og det angiveligt uden problemer, så det burde kunne gå at lade dem spille frit.

Jeg har lånt og bruger hmt's drillesyge Altec 420A (den har/havde en sær mislyd, når den spiller fuldtone i en baffle), og den spiller som bas indtil ca. 800-1000 hz (delt af et af JBL-filtre, jeg fik fra hificlassic) i et helt åbent kabinet (ingen bagside) uden problemer.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf hificlassic » tirs 22. okt 2019 15:47

Lampizator mener 420a har en mislyd i det højfrekvente som kan fjernes med en 9mF i parallel
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf pqrannes » tirs 22. okt 2019 21:01

hificlassic skrev:Lampizator mener 420a har en mislyd i det højfrekvente som kan fjernes med en 9mF i parallel

Tak. Det må jeg lige læse op på. Som jeg husker det var mislyden ikke højfrekvent men en slags "skurren" fra ophænget.

Hmt kan måske uddybe det.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf hmt » tirs 22. okt 2019 23:51

Det er en spændende enhed med mekanisk filter - biflex, ikke noget man ser i dag. Det lød som svingspolen der skrabte på og var ikke højfrekvent. Måske skal den bare spilles ti :OPO: l. Den havde stået stille meget længe. Hilsen Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt

Lokalitet: 2300S

Indlægaf hificlassic » ons 23. okt 2019 06:05

og hvis det går helt galt kan du bare recone dem til Altec 515 ret billigt
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf bjerager » ons 23. okt 2019 06:24

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf hificlassic » ons 23. okt 2019 07:27

Ja men den har ikke 15" Biflex 420a enheden, men bare en ligegyldig 12" basenhed
Brugeravatar
hificlassic

Indlægaf Helikon » ons 23. okt 2019 07:54

pqrannes skrev:
Helikon skrev:Ja, det holdt basserne ikke til. Magneten var ikke kraftig nok til at holde styr på membranen.

Surt; hvad var det for basser?

Man læser om Altec 420A Biflex der spiller i open baffler rundt omkring og det angiveligt uden problemer, så det burde kunne gå at lade dem spille frit.

Jeg har lånt og bruger hmt's drillesyge Altec 420A (den har/havde en sær mislyd, når den spiller fuldtone i en baffle), og den spiller som bas indtil ca. 800-1000 hz (delt af et af JBL-filtre, jeg fik fra hificlassic) i et helt åbent kabinet (ingen bagside) uden problemer.

PQR

Det er ganske vist ikke helt sammenligneligt...
Det var 8" SEAS ht og basser med den lille runde magnet og det var i min pure ungdom i, gik stadig i skole og basrefleks var det nye sort for os, det skulle give meget mere bas....De eksperimenter kostede en del ht. Heldigvis havde min far en radio og tv forretning i den periode og der var dynger af gamle fjernsyn jeg pelsede for ht. Det gik vist aldrig rigtig op for os hvorfor de ikke holdt dengang, der blev bare stoppet en ny i hullet når den gamle gav op. Når de så satte sig fast gav vi dem dc til de holdt op med at ryge, selv om nogle af dem nok egentlig ikke var helt store nok til at ryge endnu, det var helt vildt sjovt.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Tilbage til Højttalere