Så er det nu den helt store beroligende indånding skal tages, og overbærenheden skrues op på maks

Jeg er ny herinde, og det er min erfaring omkring hifi generelt også.
Baggrundshistorien for mine spørgsmål er således..
For nylig fik jeg pludselig en enorm lyst til at prøve at genskabe et af mine aller tidligste barndomsminder (1981-82), som er min far der hører høj musik (formentlig Abba eller lign.) i mit barndomshjem.
Mindet er mere visuelt orienteret, end baseret på egentlig lyd, og er kort fortalt et par glimt af nogle gulligt baggrundsbelyste VU-metre der står og bopper til musikken, samt det røde skær fra lampen på pladespilleren der lyser ind på siden af tallerkenen.
Jeg ved ikke hvilket udstyr han havde, formentlig Technics, men efter lysten meldte sig gik jeg på jagt efter et anlæg som kunne opfylde denne drøm.
Jeg fandt så følgende, hos en fantastisk rar og imødekommende entusiast på DBA:
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W
Nikko Pre-Amplifier Beta 20
Nikko Graphic Equalizer EQ-1
Dernæst også en Technics SL-D2 pladespiller med de helt rigtige "firkanter" samt røde lys på siden af tallerkenen
Her er lille billede af setuppet:

Jeg købte hele sættet af ham, fandt en pæn reol og satte det op.
Det står i min stue nu og jeg er ovenud glad for det. Det er en fryd at komme hjem hver dag og se det stå der, fordi det minder mig utroligt meget om min barndom samt om min far.
Men her kommer så mit egentlige problem..
Jeg er ikke hifi ekspert, eller audiofil på nogen måde. Jeg er vant til at lytte til musik i bilen, eller på arbejdet på et sæt små hvide Apple høretelefoner.
Derfor var dette køb ret atypisk for en type som mig, og samtidig baseret udelukkende på et nostalgisk ønske om at genskabe de visuelle barndomsminder, mere end at opnå en bestemt lyd.
Jeg har tilsluttet anlægget til de højtalere jeg havde, et par mindre Audio Pro højtalere, købt billigt for år tilbage (omkring 1000 kr for begge), bare for at have noget at høre musik på.
Og på trods af at jeg som sagt ikke er ekspert på lyd kan jeg godt høre at de på ingen måde lyder optimalt. Jeg havde en ven forbi i sidste uge som er musiker og ved mere om den slags, og han syntes de lød direkte dårligt. Den slags kan jeg naturligvis ikke have siddende på mig

Så.. hvad gør jeg nu?
Som ikke-kender og ikke-lydekspert finder jeg markedet for højttalere og hifi ekstremt forvirrende. Jeg ved ikke en dyt om frekvenser eller basenheder eller mellemtone eller lign.
Det jeg (tror) jeg gerne vil have fat i er et sæt højttalere som passer godt til sådan en anlæg som mit (fra 1978), i 2-3000 kroners klassen. Evt. mere, men så skal der lige spares lidt op først.
Kan det lade sig gøre?
Og er der nogle af jer eksperter herinde der har et godt bud på hvilke højttalere kunne være et godt bud?
Jeg havde kig på et par Acoustic Reseearch AR-3-A (til 2.500 kr.) som jeg efter noget amatør-research på Google, konkluderede var et godt match til mit anlæg, men de blev desværre solgt for næsen af mig.
Kan nogen herinde hjælpe mig på vej, eller er jeg uden for pædagogisk rækkevidde?
På forhånd tak.
Mvh. Lars