Torben skrev:...især fordi ikke alle indspilninger - langtfra alle! er ordentlige - eller såmænd bare lige i lyden!
Torben skrev:Hej Spuncut!
det handler ikke om at "mudre" en optagelse.
Mere om at raffinere den!
Har man den holdning at alt hvad selskaberne laver er perfekt - ja så der er ingen grund til andet end at læne sig tilbage og nøjes med!
Og uanset hvor gode højttalere man har er de ikke ideelt til alt!
Men selvfølgelig - hvis hjertet kun står til rock... ja så kan man jo ret let ramme en højttaler der kan den slags!
Med venlig hilsen Torben
Torben skrev:Hej Henning!
Al afspilning kommer af optagelse! Derfor findes der også altid EQ i studoer!
Men ikke alle optagelser ender lykkeligt!
Derfor kan det være fint at justere lyd efter egen smag!
Og der er musikgenrer der er nemmere at lytte til - og at lave teknik på end andre!
Og rock hører til de nemmere!
Og jeg vil - som journalist uddannet forbeholde mig min umistelige ret til at bruge den tegnsætning der er mig bedst tilpas!
men tsk for din lovgivning på siden!
mvH Torben
Torben skrev:Det er så sjovt at nogen føler sig hævet op til at lave retningslinier for hvad andre må - også skrivemæssigt!
Nå - dem om det!
Men lad mig lige fortælle at "remastering" ikke er af det onde, har lige fået en LP! med en remastering af en gammel Dylan plade. Det er godt!
Og - det er en kende naivt at tro at musikerne selv er inde over mix af deres optagelser! Og der er altid en musiker - eller flere - dr mangler sin lyd som pågældende vil have det!
Beatles var ikke mere end småbestemmende George MArtin sad på deres produktioner, Abba havde Benny Andersson med stort set fra starten! det var han - også - god til! Han har jo også et dejligt studie selv!
Orkestret Dire Strait var altid utilfredse med den lyd Knoppfler stod for, han lagde (berettiget) sin guitar - og vocal over de andre!
og så videre!
Derfor er remastringer ofte der hvor musikerne selv får en chance for at "derees " lyd kommer igennem!
Dette skrevet uden hensyn til "de tre bud" - mvh Torben
Tilbage til Vintage transistor-udstyr
Brugere der læser dette forum: liw og 13 gæster