Equalizer rigtig hifi eller ej???

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Equalizer rigtig hifi eller ej???

Indlægaf deuce232 » søn 8. dec 2019 12:00

Grunden til jeg spørger er at min far var og besøge mig og han sagde så "Men jeg kan godt lide din equalizer Kenneth" det var fordi min far har altid været til surround og subwoofere tone controller og loudness knappen på forstærkeren men jeg kendte en seriøs hifi mand og hvis jeg havde spurgt ham så havde en Equalizer været bandlyst jeg sagde så til min far da han var her at en equalizer vidst ikke var high end hifi han siger så "Jo, jo for så kan du udbedre det dine højttalere ikke er så gode til" ham hifi manden han havde stereo og han sværgede til god stereo som han sagde men altså umiddelbart så hvis man slår Equalizeren til og lytter og så slår den fra igen så lyder det sgu lidt kedeligt men der er mange delte meninger om dette men hvis man synes det lyder federe hvorfor så ikke sætte den til????
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Sønderborg

Indlægaf MaxJ » søn 8. dec 2019 12:14

Ja da, helt enig. Det er jo op til hver enkelt hvad man vil. Jeg har en Pioneer stående til pynt, den er ikke sat til og kommer det heller ikke.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Hasse Jakobsen » søn 8. dec 2019 14:24

Jeg havde for 15 år siden et sæt Cerwin vega, her var min technics sh-9010 uundværlig, for at det i det hele taget var til at holde ud at høre på
Hasse Jakobsen

Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Indlægaf MaxJ » søn 8. dec 2019 15:44

Hasse Jakobsen skrev:Jeg havde for 15 år siden et sæt Cerwin vega, her var min technics sh-9010 uundværlig, for at det i det hele taget var til at holde ud at høre på

Se det kan jeg godt forstå. ;)
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Indlægaf Dan63 » søn 8. dec 2019 16:32

Hej deuce232.

Hvis du kan lide den lyd du får med equalizeren sat til, så er det jo god lyd for dig!
Lydsmag er individuel.
Fordi jeg har samme holdning til indkobling af flere apperater /kredsløb som MaxJ giver udtryk for, så fratager det stadig ikke dig dit valg af, hvad der er god lyd.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf Mik112 » søn 8. dec 2019 18:26

Havde for år tilbage en Klark-Teknik DN332 2/3 Oktav Equalizer, Købt hos DR da de havde udsalg. balanceret semi prof. sag.
Fik den dog aldrig til at spille "rent" i mit setup. Kunne tydeligt høre et ekstra led var tilføjet, selv i direct mode. Solgte den til en svensker for 1600, hvilket dog stadig kan ærgre mig. Man ved aldrig om der en dag er brug for sådan en sag.

Nogle er dog så heldige at en Equalizer kan rette op på diverse nykker i deres setup så det lyder super.

Ingen fordomme her ;-)
Mik112

Lokalitet: Frederikssund

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. dec 2019 18:41

Dybest set foregår der frekvenskorrektion maaaange steder i bl.a. lydelektronik. filtre- kontroller - kondensatorer - L-pads - DSP - så hvorfor ikke Equalizere, som vel også "bare" er en udenbords frekvenskorrektion, ganske som DSP-enheder, delefilre i højttalere og L-pads og højttalerkabinet-konstruktion. Nogle korrigerer deres frekvenser med absorbenter og indretning af lokaler. Jeg er ikke religiøs, hvad dette angår.
Mange proff. Equalizere gør tingene ganske fint (Ashley - Klark - BBS og så videre). Jeg synes at Klarks er fede. (DN360).
Dog findes der selvfølgelig også (ganske som med alt mulig andet gear) en masse skod-EQ'er - så må man vel bare danse uden om disse. Disse er måske hørbare på en uheldig måde.

https://reverb.com/item/14317916-klark- ... -equalizer

Tilmed sidder der jo i alle lydpulte og proff. lydredigeringsprogrammer (Protools - Cubase + mange flere) myriader af frekvenskorrektions-midler som det "faste" værktøj.

Man kan jo dog sige, at jo mindre man føler behovet for en sådan equalizer, jo heldigere (eller dygtigere) har man været med få sit anlæg tilpasset sin lydsmag og sit lokale.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf deuce232 » søn 8. dec 2019 19:08

OK hvad siger du til en Technics SH-8055??? Skod eller god? Sikkert skod desværre
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Sønderborg

Indlægaf Tonni » søn 8. dec 2019 19:11

Lader til den ikke er helt ude i hampen...
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 8055.shtml
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. dec 2019 19:31

Tråden låses indtil videre -

nogle få OT-indlæg er slettet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. dec 2019 20:31

Jeg har låst tråden op igen - efter at have slettet et par OT- indlæg - og regner med, at debatten kan fortsætte på en god måde. Vi skal alle sørge for at holde os til emnet.

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr