Højttaler kabler til beovox

Rosinen i pølseenden

Højttaler kabler til beovox

Indlægaf henrik141 » fre 27. dec 2019 22:34

Hej og glædelig jul.
Jeg har for et par måneder siden erhvervet mig et sæt beovox S75 som spiller som en drøm. Jeg bruger nogle standard kabler fra B&O altså de helt tynde som de har brugt en menneskealder. Jeg har dog købt nogle din stik hos av connection som er af tvivlsom kvalitet. Men der er da hul igennem. Findes der andre og bedre din stik til sådan nogle beovox? Nå nu til mit spørsmål jeg har flere kabler til at ligge bla Kimber Van den hul the clearwater. Er sådanne “nye“ kabler for gode til sådan en gammel højttaler ? Eller ødelægger man hele vintage lyden med sådanne kabler ?
Hvad bruger i andre af kabler på jeres vintage højttalere og gerne jer med beovox. Jeg regner med at der er andre end mig der stadig er pjattet med deres lyd.
VH Henrik.
henrik141

Lokalitet: Tårs

Re: Højttaler kabler til beovox

Indlægaf Tonni » fre 27. dec 2019 22:46

De standard tilhørende kabler, var af ca 0,75 kvadrat typen, med svejsede stik.
Om man kan lide tykkere kabler, er vel en personlig sag.
Men jeg ville gå op i 2½ kvadrat eller lignende...
Kunsten er at finde nogle, med de rigtige termineringer...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf janfroerup » fre 27. dec 2019 23:41

kontakt-arealet på det runde ben er i forvejen så lille at alle kabeltykkelser over 0.8 er spild af krudt
Brugeravatar
janfroerup

Lokalitet: Marke

Indlægaf shadow » lør 28. dec 2019 00:11

De helt gamle din-stik til at montere på kabel, er en lille smule bedre lavet.
Men de nye er nemmere at skille ad igen, hvis man skulle få brug for det.
Men jeg bruger højest 1,5mm tykke kabler dertil, da det ellers bliver en udfordring at få dem i stikkene.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow

Lokalitet: Nørresundby

Indlægaf henrik141 » lør 28. dec 2019 00:29

Så er det ski lykkedes mig at få mine Van den hul the clearwater i stikkene disse kabler er på 2,5 kvadrat og er sølvbelagt. Efter et par numre dog ved lav styrke (den bette sover) lyder det som om de har åbnet lidt mere op for lyden. Jeg vil da bestemt mene at disse kabler er en opgradering i forhold til de tynde B&O kabler. Jeg kan i øvrigt fortælle at vores beovox S75 bliver drevet af en NAD 2400 effektforstærker samt et beocenter 9500 som forforstærker. Den er dog ikke stærk nok til at klare det på egen hånd.
henrik141

Indlægaf janfroerup » lør 28. dec 2019 01:15

"Den er dog ikke stærk nok til at klare det på egen hånd."

Det lyder besynderligt - beocentret kan da spytte 2 x 80watt ud i 8Ohm, og de S75 hører bestemt ikke til blandt de såkaldt tungt drevne højttalere. Mine bliver fornemt trukket af en Technics radio (SA5560) - med samme ydmyge 2 x 80 watt. Måske dit beocenter ikke er helt på dupperne mere ?

Eller spiller du umanerligt højt ?
Brugeravatar
janfroerup

Indlægaf cdp » lør 28. dec 2019 10:51

..kontakt-arealet på det runde ben er i forvejen så lille at alle kabeltykkelser over 0.8 er spild af krudt..

Velvidende der indenfor nævnte kategori er lige så mange meninger som brugere herinde, så er jeg af den opfattelse at hvis strømtabet er for stort i en 0,75 ledning, så bruger jeg bare 2.. ;) - eller selvfølgelig en ledning med 1,5mm2 tværsnit eller større. Al respekt til de der kan høre forskel. Det lille runde ben i din-stikket har en diameter på 1,5 mm - altså samme som et installationskabel, der må sikres op til små 3 kW. Men jo lavere spænding effekten udspringer fra, jo større krav til ampere og dermed tykkelse. Hvis vi antager ( ved det ikke ) at det lille runde ben har stort set fuld kontakt hele vejen rundt, vil det for mig være nok. Til Jan - helt enig, blot en lille tanke omkring dimensionering. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf henrik141 » lør 28. dec 2019 11:11

janfroerup skrev:"Den er dog ikke stærk nok til at klare det på egen hånd."

Det lyder besynderligt - beocentret kan da spytte 2 x 80watt ud i 8Ohm, og de S75 hører bestemt ikke til blandt de såkaldt tungt drevne højttalere. Mine bliver fornemt trukket af en Technics radio (SA5560) - med samme ydmyge 2 x 80 watt. Måske dit beocenter ikke er helt på dupperne mere ?

Eller spiller du umanerligt højt ?

Jan sådan et beocenter er opgivet til 80 watt men jeg har læst at de ikke engang har det halve. Det er også min erfaring med de højttalere jeg har haft på den. Den spiller rigtig godt. Men stærk er den bestemt ikke.
Men der skal altså stadig helst lidt muskler bag for at holde en 10 tommer bas i skak. De spiller så meget bedre med en kraftig forstærker i måsen :p
henrik141

Indlægaf D.Duck » lør 28. dec 2019 11:51

en beocenter 9500 kan ikke give 2x80 watt, men kun knap det halve efter normale målemetoder. Misforståelsen skyldes nok den målemetode B&o brugte dengang. de 2x80 w er den maximale effekt der kan trækkes ud sf forstærkeren uden hensyn til forvrængning og klipning af signalet

longterm.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC 209, TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Movic A2
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Indlægaf janfroerup » lør 28. dec 2019 13:44

cdp skrev:.......Hvis vi antager ( ved det ikke ) at det lille runde ben har stort set fuld kontakt hele vejen rundt, vil det for mig være nok.

Problematikken er som du vist aner - at der bestemt ikke er kontakt hele vejen rundt.
Brugeravatar
janfroerup

Indlægaf Mik112 » lør 28. dec 2019 16:56

Hvis man kigger på Hun-stikket, forfra, vil man bemærke, at det kun har 2 små kontakt-punkter, som klemmer om en diameter på ca. 1,1 mm, højst 1/4 del af arealet er "connectet". Det samme gælder for den anden pol, - den flade.
Intet i de gamle DIN-HT stik er bare i nærheden af noget et simpelt bananstik kan byde på.
Men ok, de fylder ingenting og kom frem da 2*5W forstærkere var tæt på toppen af det mulige ;-)
Ret skal være ret; der er sgu kommet megen underholdning ud af de Din-stik, gennem generationer ;-)
Mik112

Lokalitet: Frederikssund

Indlægaf henrik141 » lør 28. dec 2019 23:00

Hej igen. Så har vi rodet lidt mere med kabler idag. Det startede ellers lovende med vores Van den hul the clearwater i går. Men skuffelsen var rimelig stor da vi idag fik skruet lidt op for “voxerne”. Det lød simpelthen som om der hang et tæppe foran højttalerne. Det var fruen der først nævnte det. Så de gamle B&O kabler er tilbage på deres plads. Jeg må sige at jeg er meget overrasket over resultatet. Jeg havde godt nok regnet med at sådan et hi-fi kabel som oven i købet er rost til skyerne er sådan et tyndt B&O kabel overlegent. Det er bestemt ikke tilfældet i vores tilfælde.
Jeg ved ikke om det er de kære din stik som er flaskehalsen eller om et tyndt B&O kabel bare passer perfekt sammen med deres egne højttalere. B&O plejer jo at lave tingene rigtigt ihvertfald førhen.
henrik141

Indlægaf Fredmarantz » lør 28. dec 2019 23:06

Jeg er ret sikker på, at det ikke har så meget med tykkelsen at gøre - medmindre vi skal op i store længder = 12-15m eller mere. "branchen" har vel altid fået bildt os ind, at tykkelsen af kablet/lækkerhedsfaktoren er noget, som kan høres. Jeg tror, at næsten alt andet betyder mere. Et 0,75 kvadrat-kabel skal vel i realiteten kunne holde 13A uden problemer. Sidder det i en kabeltromle, skal man bare huske at rulle det ud for kølingens skyld.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf henrik141 » lør 28. dec 2019 23:17

Fredmarantz skrev:Jeg er ret sikker på, at det ikke har så meget med tykkelsen at gøre - medmindre vi skal op i store længder = 12-15m eller mere. "branchen" har vel altid fået bildt os ind, at tykkelsen af kablet/lækkerhedsfaktoren er noget, som kan høres. Jeg tror, at næsten alt andet betyder mere. Et 0,75 kvadrat-kabel skal vel i realiteten kunne holde 13A uden problemer. Sidder det i en kabeltromle, skal man bare huske at rulle det ud for kølingens skyld.

Vh
Freddy

13 A. Det tror jeg ikke helt min gamle NAD kan klare men det er sikkert tæt på ;) du har ellers ret. Jeg var bare sikker på at sådan et “nyt” kabel var det gamle overlegent også hvis vi ikke kun fokusere på tykkelsen. Jeg tog fejl må jeg sige. De tynde kabler spiller meget bedre.
henrik141

Indlægaf le-tube » lør 28. dec 2019 23:21

..
Senest rettet af le-tube man 30. dec 2019 16:22, rettet i alt 1 gang.
le-tube
Slettet efter eget ønske

Lokalitet: aa

Næste

Tilbage til Højttalere