Typisk når lyden helt eller delvis forsvinder i den ene kanal.
Eller har I sommetider sagt til jer selv: “jeg synes ikke den lyder som den plejer ??”
Så skal årsagen måske findes i din forstærkers mange omskiftere.
Jeg anskaffede for et par måneder siden en Rohde & Schwarz UPA Audio Analyzer. Da jeg har arbejdet i mange år med skrive software til at styre måleinstrumenter, var det åbenlyst at der skulle laves noget til at måle på forstærkere.
Under dette arbejde har jeg brugt en 30 watt Technics SU-V500 forstærker fra 90’erne. Ikke just vintage, men problematikken jeg vil vise her er den samme uanset alder.
Med min nye program til UPA’en blev det tydeligt hvad det betyder når kontakten i omskiftere mm. begynder at svigte. Jeg vil her vise to målinger, nemlig Frequency Response og Distortion som funktion af frekvensen. Det bliver lidt teknisk, men jeg tror og håber de fleste kan forstå det.
Forstærkerens tonekontroller var sat i “bypass” mode, knappen hedder “Tone Defeat”, altså ingen tonekontroller aktive. Udgangseffekten var sat til ca. 2 watt. Input var 150 mV på AUX indgangen. Disse 2 grafer viser målingerne.
Frequency Response:
Distortion (THD):
Her ses det tydeligt at der er forskel på venstre og højre kanal både for frekvensgang og forvrængning. Det er især venstre kanal der har et problem, ser det ud til. Det sjove er at forstærkeren spiller i begge kanaler, så problemet er ikke så alvorligt. Endnu.
Den hurtige løsning for nogle er at motionere diverse omskiftere og vupti, problemet er væk. Eller...??
Jeg gav Tone Defeat knappen en god gang motion og gentog så målingerne. Nu ser det sådan ud:
Frequency Response:
Distortion (THD):
Se det ser jo straks meget bedre ud. Jamen så er problemet måske løst?
Det er det måske for resten af dagen og måske også for næste uge. Jeg lavede den samme øvelse for 3 uger siden med samme resultat, så det tog kun 3 uger før problemet var tilbage.
Jeg gentog processen en gang til, denne gang kun med små forbedringer.
Jeg har med vilje IKKE renset omskiftere i forstærkeren, da jeg ville undersøge hvor hurtigt problemet vendte tilbage. Og det gik jo stærkt.
Den rigtige løsning er selvfølgelig at få forstærkeren serviceret og renset. Ellers bliver det en evig kamp og en masse irritation.
Jeg håber indlægget var brugbart og giver stof til eftertanke

Mvh Kenneth