Højttaler kabler til beovox

Rosinen i pølseenden

Re: Højttaler kabler til beovox

Indlægaf Fredmarantz » lør 28. dec 2019 23:29

le-tube skrev:Man diskuterer de samme emner som for 35 år siden. Og har de samme 'fejlagtige' antagelser. Konge

ja- helt sikkert - men nogle af os har jo holdt en lang pause og er ikke kommet videre end for 35-40 år siden. Vi fortsætter vel bare, hvor vi slap......

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf janfroerup » lør 28. dec 2019 23:42

le-tube skrev:hehe - det er sku et sjovt forum det her.
Man diskuterer de samme emner som for 35 år siden. Og har de samme 'fejlagtige' antagelser. Konge

Tør du løfte sløret for hvilke ting, DU ser som værende "fejlagtige" - og DU må da egentligt gerne prøve at fortælle hvori DU mener fejlene efter DIN mening findes.
Brugeravatar
janfroerup

Lokalitet: Marke

Indlægaf KenRas » søn 29. dec 2019 00:08

Denne artikel er god at blive klog med, hvis man vil vide mere om højttaler kabler:
http://www.tonestack.net/articles/speak ... myths.html

Som anført i artiklen er det ikke hvor meget effekt kablet kan håndtere der er vigtigt, men derimod primært det ohmske tab pr. meter og sekundært induktionen i kablet. Kablets modstand og induktion vil sammen med højttalerens enheder og delefilter ændre frekvensgangen mere og mere jo længere kablet bliver. Jo lavere impedans i højttaleren, 4 ohm og derunder, jo mere udtalt bliver problemet. Man kan se på det på den måde at delefilteret bliver "udvidet" med en ekstra spole og en ekstra modstand i serie. Hvor det måske ikke betyder meget på en type højttaler, kan det være helt anderledes på en anden.

Så det er det ohmske tab og induktans pr. meter der er vigtig og ikke om kablet er 0.75, 1,5 eller 2.5 kvadrat der er vigtig. Og jo lavere højttaler impedans, jo værre er problemet.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf x-tian » søn 29. dec 2019 10:48

[quote="KenRas"]Denne artikel er god at blive klog med, hvis man vil vide mere om højttaler kabler:
http://www.tonestack.net/articles/speak ... myths.html

:OLO: :OLO: :OLO: :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup:
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf Helikon » søn 29. dec 2019 20:06

le-tube skrev:hehe - det er sku et sjovt forum det her.
Man diskuterer de samme emner som for 35 år siden. Og har de samme 'fejlagtige' antagelser. Konge

Hej le-tube :p
vil du ikke løfte sløret for hvor du mener det går galt henne, det kunne jo være jeg blev lidt klogere og det er jo ikke så tosset.
Jeg synes det er et interessant emne fordi det er så mavefornemmelses styret og kan få ellers fredelige og afbalancerede folk helt ud af skalaen.
godt nytår
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf Nillerviborg » søn 29. dec 2019 20:20

Fredmarantz skrev:Jeg er ret sikker på, at det ikke har så meget med tykkelsen at gøre - medmindre vi skal op i store længder = 12-15m eller mere. "branchen" har vel altid fået bildt os ind, at tykkelsen af kablet/lækkerhedsfaktoren er noget, som kan høres. Jeg tror, at næsten alt andet betyder mere. Et 0,75 kvadrat-kabel skal vel i realiteten kunne holde 13A uden problemer. Sidder det i en kabeltromle, skal man bare huske at rulle det ud for kølingens skyld.

Vh
Freddy

- Det er sgu vist liiiige og strække den, Fred.
Ved lavspænding må der ikke gå mere end 4 ampere i 0,75.
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf Fredmarantz » man 30. dec 2019 02:25

Nillerviborg skrev:
Fredmarantz skrev:Jeg er ret sikker på, at det ikke har så meget med tykkelsen at gøre - medmindre vi skal op i store længder = 12-15m eller mere. "branchen" har vel altid fået bildt os ind, at tykkelsen af kablet/lækkerhedsfaktoren er noget, som kan høres. Jeg tror, at næsten alt andet betyder mere. Et 0,75 kvadrat-kabel skal vel i realiteten kunne holde 13A uden problemer. Sidder det i en kabeltromle, skal man bare huske at rulle det ud for kølingens skyld.

Vh
Freddy

- Det er sgu vist liiiige og strække den, Fred.
Ved lavspænding må der ikke gå mere end 4 ampere i 0,75.

Ja- det er nok at strække den lidt langt - du er fagmanden - jeg er amatøren. Men jeg forstår alligevel ikke helt, hvordan man kan sætte en alm. forlængerledning (0,75 kvadrat) på en el-kedel, som er opgivet til et forbrug på 2,2KW eller lidt mere? (det skulle jo gerne give et strømtræk på ca. 9,5A v. 230VAC) - alligevel smelter kablet ikke? Jeg er bestemt ikke ekspert på den slags - og jeg kan tage grusomt fejl...men det var bare en tanke.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf le-tube » man 30. dec 2019 03:06

..
Senest rettet af le-tube man 30. dec 2019 16:23, rettet i alt 1 gang.
le-tube
Slettet efter eget ønske

Lokalitet: aa

Indlægaf Fredmarantz » man 30. dec 2019 03:14

Det er vel også, hvad jeg skriver ovenfor - i det citerede.

Jeg noterer mig en strøm på ca. 9,5A - trukket elegant af en EL-kedel - i en ledning på 0,75, som ikke får ledningen til at smelte, hvilket jeg finder besynderligt, hvis man jf. Nillerviborg ikke bør/må lede strøm højere end 4A igennem en 0,75 ledning. Her kan Lars/Nillerviborg nok fortælle lidt mere. Men ja - jeg er skam helt med på, at det er strømmen, der genererer varme.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf KenRas » man 30. dec 2019 10:40

Fredmarantz skrev:Men ja - jeg er skam helt med på, at det er strømmen, der genererer varme.

Det er strømmen i kombination med det ohmske tab i kablet der genererer effekttab og dermed varme i kablet.

Effekten P = I^2 * R

Hvis den ohmske modstand R var ideel, altså 0 ohm, kunne man i princippet trække uendelig meget strøm gennem kablet uden (varme)tab. Den virkelige verden er desværre anderledes.

Så en god 0,75 forlængerledning med lavt tab kan sagtens føde en el-kedel.
Eller drive et par højttalere uden at ændre på frekvensgangen af betydning :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf janfroerup » man 30. dec 2019 11:53

le-tube skrev:.......Det er strømmen og ikke spændingen der får elektronerne til at bevæge sig. ....

**HOST** **host** Her må jeg godtnok lige nedlægge en protestant ............. det er sågu spændingen der får "strømmen" til at løbe !

"modstanden" vil så bestemme hvor stor strømmen bliver.
Brugeravatar
janfroerup

Indlægaf le-tube » man 30. dec 2019 12:16

..
le-tube
Slettet efter eget ønske

Indlægaf janfroerup » man 30. dec 2019 12:18

le-tube skrev:
janfroerup skrev:
le-tube skrev:.......Det er strømmen og ikke spændingen der får elektronerne til at bevæge sig. ....

**HOST** **host** Her må jeg godtnok lige nedlægge en protestant ............. det er sågu spændingen der får "strømmen" til at løbe !

"modstanden" vil så bestemme hvor stor strømmen bliver.

Hvis du vil nedlægge protestanter, så er det en ladning og ikke en spænding. Spændingen er det vi måler i enheden Volt.

Jeg er ligeglad med strømmen's religion - hvis der ikke er nogen spændingsforskel (ladning) - løber der ikke nogen strøm. De skøre elektroner søger jo altid mod bedre græsgange :) (Krage søger mage)
Brugeravatar
janfroerup

Indlægaf le-tube » man 30. dec 2019 12:24

..
le-tube
Slettet efter eget ønske

Indlægaf MaxJ » man 30. dec 2019 12:44

le-tube skrev:
janfroerup skrev:
Jeg er ligeglad med strømmen's religion - hvis der ikke er nogen spændingsforskel (ladning) - løber der ikke nogen strøm. De skøre elektroner søger jo altid mod bedre græsgange :) (Krage søger mage)

Det kan de så godt uden at der påtrykkes en ladning. Elektromagnetismen er en vidunderlig opfindelse/dagelse.

Du er vist på dybt vand, Jan har ret. Du kan da heller ikke trække 1 ampere og 0 volt.
Brugeravatar
MaxJ

Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere