Jeg har to projekter, som står for døren vedr. udskiftning af elektrolytkondensatorer i ældre rørgear. Jeg har skaffet mig en del viden og billedlære fra nettet, men er kommet i et mindre dilemma vedr. dette.
Jeg skal have restuffed to kondensatorer af "mulitican"-typen på hhv. en Fisher model X-100 og MÅSKE én på en Marantz 10B tuner. De, som kender mig, ved, at jeg vil gå endog meget langt for at komme så tæt på det originale som overhovedet muligt - og godtnok er ikke godtnok før det er rigtigt.....
Mikkel har venligst sendt mig en lille "øvepakke" af disse kondensatorer og jeg har øvet mig i at skære dem op med en fin rulleskærer (rørskærer), så det ser rigtig pænt ud og jeg kan herefter montere nye lytter inde i det originale bæger. Nu kommer så dilemmaet:
Hvis de originale er olie/papir-typen, - kan/skal jeg så finde tilsvarende olie/papir-typer og proppe i bægrene eller skal jeg "bare" finde nogle, som har de korrekte værdier og proppe i? Hvilken elektrisk betydning kan dette have? - hvilken lydmæssig betydning kan dette have? altså olie/papir kontra andre typer (og hvilke typer kunne det være?)
Hvis jeg vælger at finde moderne typer kondensatorer, er der så nogle bestemte typer, som kan anbefales set ud fra et holdbarhedssynspunkt og selvfølgelig teknisk synspunkt og kan man få kondensatorer til brug for dette, som er så stabile og fine og samtidig 105 graders -typer, at de vil kunne gøre god og lang tjeneste ?.
Har nogen prøvet dette før? - og kan nogen evt. supplere med gode råd, før jeg bare kaster mig helt ud i det.
Som så mange af mine projekter, så går jeg meget forsigtigt til værks og jeg kredser lang tid om emnet, før jeg går i gang - og jeg venter helelre på den rette løsning end forjager mig.
Omkostninger i denne forbindelse er ikke et issue på nogen måde. Det skal være topnotch.
Vh
Freddy