Sorenki skrev:Hej Louis
Nu har jeg på ingen måder alle svar til dine spørgsmål, men vi har jo brainstormet lidt. Jeg ville egentlig bare henlede din opmærksom på følgende tråd på AudioHeritage hvor der omtales de akustiske fordele (og hvornår de er relevante) ifm 2 basenheder:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... c-CouplingJeg håber det kan bruges til noget.
Og uha, hvor spændende et projekt!¨
Men hvorfor ikke skele noget mere til 4350 eller 4355? - det er jo også 2 basenheder (i modsætning til Olympus bas og slave)
Der skulle kabinettet til basenhederne være ca 265 liter, når man trækker afstivning, dogbox, enheder og delefiltre fra.
Mit problem er at de to eksisterende JBL med 2x15" simpelthen er for store. Så jeg skal finde en mellemvej. Derfor er det også muligt at projekt simpelthen ikke kan lade sig gøre i den nuværende form.
Jeg kunne jo også gå med et sæt Pr-15 og kopierer dimensionerne på Olympus - så måske er det den vej jeg skal?
hificlassic skrev:JBLs horndrivere er 16 ohms, og med 2 sæt 15" basser i hver side har du frit valg mellem 16 og 4 ohm, hvilket din McIntosh, som den (næsten) eneste i verden også er næsten ligeglad med.
Jeg effekt bliver McIntosh uanset om der skal deles aktivt eller ej. Det er jo heldigt nok at de holdt ved ideen med ufgangstrafoer:)
bjerager skrev:Sorenki skrev:Hej Louis
Nu har jeg på ingen måder alle svar til dine spørgsmål, men vi har jo brainstormet lidt. Jeg ville egentlig bare henlede din opmærksom på følgende tråd på AudioHeritage hvor der omtales de akustiske fordele (og hvornår de er relevante) ifm 2 basenheder:
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... c-CouplingJeg håber det kan bruges til noget.
Og uha, hvor spændende et projekt!¨
Men hvorfor ikke skele noget mere til 4350 eller 4355? - det er jo også 2 basenheder (i modsætning til Olympus bas og slave)
Der skulle kabinettet til basenhederne være ca 265 liter, når man trækker afstivning, dogbox, enheder og delefiltre fra.
Jeg vil gætte på at det er nemmere sådan i forhold til delefiltret at skele til de to store JBL'ere, som Søren nævner. De er også firevejs og måske mere i tråd med det, du ellers nævner. Men for pokker - de kræver da sin stue, gør de ikke?
Jeg mener dog begge overnævnte skal deles aktivt ved bassen. Jeg tror ikke nogen af dem er passive 4vejs filtre.
x-tian skrev:Hej
Efter min bedste overbevisning skal du gøre op med dig selv hvilke egenskaber din højttaler skal have, jeg har gennem årene bygget og modificeret utallige højttaler konstruktioner både til privat "Hi-Fi" lytning og til PA brug, det jeg har hjemme lige p.t. er et resultat af ca. 18 års overvejelser, forsøg og gennemlæsning af mange kloge folks teorier og videnskabelige artikler (eks. Tore A. Skogberg, Joseph D'Appolito, Siegfried Linkwitz). Desuden har jeg været rundt og lytte til flere "Hi-End" højttaler, før jeg besluttede mig for hvilke dyder jeg ville sætte højest (næstefter at fruen i huset havde sagt ok for designet, det hjælper jo ikke noget at have et fedt anlæg, hvis det slår skår i et godt ægteskab)
BTW. så Jamo startede med at højttalere af gamle fiskekasser

så alt kan lade sig gøre
Jeg kan godt være behjælpelig med at designe delefilter ud fra enhedernes spec's og jeg har en del delefilter komponenter på lager, har desuden også både diagrammer, og printudlæg et 3 vejs LR/24dB aktivt filter af egen konstruktion det kan moddes til den delefrekvens du ønsker.
Go vind med projektet
Mvh
Christian
Hej Christian
Tak for dit indlæg og tilbud mht til delefilter. Jeg har nogle klare ideer om hvad jeg vægter højt. Jeg synes jeg har været omkring meget forskelligt og vender mere og mindre altid tilbage til JBL og Tannoy. Jeg har dog ikke bygget noget udfra eget design før.
Vil du mene bør køre bunden aktivt og så have et passivt trevejs filter i toppen. Eller skal man gå med et passivt 4 vejs filter?
Jeg ved ikke om det også afhænger af jeg i sendes ende ender med 2x15" eller en enkelt år side?