DDR højttalere

Rosinen i pølseenden

Re: DDR højttalere

Indlægaf Allan. A » lør 29. okt 2011 14:58

Membranerne på basserne, kunne godt ligne Heco :D
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A

Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Indlægaf Tonni » lør 29. okt 2011 17:35

Hej Mikkel!

Hvordan går det med de dejlige Östie'er?
Kom de til at spille, efter forventning?

Med venlig hilsen
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mcs_5 » lør 29. okt 2011 20:04

Når nu tråden er genoplivet, må jeg hellere få skrevet lidt mere...

Her er et kabinet med "genplaceret" dæmpningsmateriale inden enhederne blev skruet i:

Billede

Tonni skrev:Hvordan går det med de dejlige Östie'er?
Kom de til at spille, efter forventning?

Ja og nej. Da jeg testede dem, kunne jeg høre der var et eller andet galt i diskanten. Jeg fik det så indsnævret til, at den ene diskant fejler noget. Man lægger ikke mærke til det hele tiden, men noget Hildegard von Bingen på en HF CD kan fremprovokere det meget tydeligt. Jeg trykkede forsigtigt på domen, og det hjalp. Men det er ikke helt væk. Hvis ikke jeg havde haft så meget stress, og så lidt tid, skulle jeg selvfølgelig have skaffet en ny diskant... Men det skal selvfølgelig gøres!

Nu har jeg lige fået dem sat til igen. (Endnu) et mystisk anlæg bestående af køkkenskabs-pladespilleren, MDA's RIAA og en 16*10cm integreret forstærker jeg har bygget fornyligt. Og den sammensætning spiller faktisk dejligt. Man kan godt høre at højttalerne kommer fra et firma der laver studiemonitorer. Der er meget hul igennem, og god opløsning hele vejen. Dyb bulderbas producerer de selvfølgelig ikke...

De er også en del mere følsomme end de nyere små 2-vejs højttalere jeg har spillet på den sidste uges tid. Selvom ossierne er 4-ohms, bliver kølepladen meget mindre varm.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tonni » søn 30. okt 2011 13:12

Det er jeg godt nok ked af at høre! - Både at du er hængt sådan op, og at den diskant er defekt!

Men det korte af det lange er at jeg håber at du får dem lavet, og lidt mindre stress! ;)

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf mcs_5 » man 31. okt 2011 01:05

De har lige bestået min bas-tortur test - Massive Attack. Ondt-i-maven bas blev det selvfølgelig ikke, men det lød ganske pænt. Dem der har de gamle HF CD'er, kan finde sangen "Better Things" på CD nr. 7...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » tors 3. nov 2011 00:07

Og her er lidt tysk musik (vesttysk godtnok), der illustrerer diskantproblemet i den ene side:

http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/hilde_3_1.wav
http://stiftsbogtrykkeriet.dk/~mcs/hilde_3_2.wav

Der er kun noget i den ene kanal (jeg brugte kun én mikrofon), og filerne fylder ca. 3MB stykket. Det er samme stykke musik, bare gengivet af de to højttalere på skift.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf mcs_5 » tors 1. mar 2012 03:00

Så fik jeg endelig skrevet til "diskantleverandøren". 1½ år efter jeg fik diskanterne :oops:

Han kunne ikke høre hvad der var galt (er der nogen der har lyttet til filerne?), men der dukkede en pakke op fra Berlin idag. Han har ikke nævnt penge, så det må være en garantiombytning :Skor:

Jeg har lige fået den monteret, og det hjalp! Efter at have bestået Hildegard-testen, blev de udsat for Frankie Goes to Hollywood og lige nu Leonard Cohen,

FGtH lød godt med loudness-knappen ude (= loudness til!), men hr. Cohen er klart bedst med loudness fra. Jeg tester med HMK100 forstærkeren, som blev konstrueret til at passe til højttalerne.

Sammenlignet med mine nyere højttalere, lyder de lidt lyse. Der er vel så tre mulige forklaringer:

1. De er lidt lyse i klangen (tyskerlyd?)
2. Jeg har ikke fået basserne spillet ordentligt til endnu
3. Jeg har vænnet mig til planardiskanter med meget lidt ekstra "støj", i forhold til domer.

Men Leonard Cohen lyder dejligt på dem. Jeg kan jo slæbe dem med på lørdag og få nogle second og third osv. opinions :p

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Gottschalck » fre 2. mar 2012 09:45

God ide at slæbe dem med. Hvad med filtre - skiftet eller målt? Oftest hjælper det på mellemtonen og diskanten.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Foregående

Tilbage til Højttalere