AR10pi renovering

Rosinen i pølseenden

AR10pi renovering

Indlægaf kj2005 » tirs 7. apr 2020 22:53

Tråden om renovering af AR10pi er også en tak til KlausM..... at kunne trække på informationer om Acoustic Research.... og at byttehandler gjorde det muligt at renovere disse AR10pi :thumbsup:

På DBA var der i efteråret 2019 et sæt AR10pi til salg. Højttalerne stod ikke i original stand da de monterede basenheder kom fra Goodmans Mezzo Twin Speaker Kit. Der var dog gjort et forsøg på at finde egnede basser, da de nævnte Goodmans basser var 4 Ohm ligesom AR's 11" enhed.
Mezzo Twin bassen er arealmæssigt "kun" en 10" og videre...Thiele Small parametre der sikkert ligger langt væk fra data til denne AR højttaler??

Monteringen af Goodmans basserne var ikke problemet....men det var den tykke hvide trælim som i rigelige mængder var hældt ud over det meste af den finerede forplade, hvorefter begge basser blev nedsænket i sådan en "suppedas", der langsomt hærdede op!

Dernæst var der monteret forkerte diskanter fra en AR5ax..tror jeg? Begge mellemtoner var originale......Jeg købte de to AR10pi.

Jeg havde et sæt originale AR 11" basser i overskud, og da jeg tidligere havde lavet en bytte handel med et par AR diskanter passede resterne af disse AR10pi højttalere til mit projekt.

Det tog flere dage at demontere de to Goodmans basser uden at skade begge forplader for meget....lidt af spåntræet fra bassernes monteringskanter fulgte med op da bassernes metalkanter endelig løsnede sig. Jeg blev pludselig glad for min overfladefræser og efter noget arbejde løste det sig.
Efter genopbygning af kanter, slibning med korn 300 på finéren og en tynd gang Shellak er begge AR10pi forplader stort set tilbage til udgangspunktet.

Nu resterer der finslib af finéren på begge kabinetter og kontrol af delefilteret komponenter....

Der er stor forskel på de to enheder ...AR 11" og Goodmans 10"......
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: AR10pi renovering

Indlægaf Gottschalck » ons 8. apr 2020 07:53

Hold da op et hyr du har haft, en sikken en gang vold de højtalere har været udsat for. Hatten af for at du kaster dig ud i sådan en projekt.
Det bliver spændende at se videre på renoveringen.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf kj2005 » ons 8. apr 2020 09:47

Gottschalck skrev:Hold da op et hyr du har haft, en sikken en gang vold de højtalere har været udsat for. Hatten af for at du kaster dig ud i sådan en projekt.
Det bliver spændende at se videre på renoveringen.
Jesper

AR10pi ses ikke ofte til salg :!:

Ja , det er ikke til at forstå hvorfor et par AR10pi har fået den medfart? ....at der først hældes ca 1/2 liter hvid trælim i trækanterne, mere lim på finéren og så fire store træskruer skruet vilkårligt i trækanterne for både diskanter og basser?? ...det selvom islagsmøtrikkerne var intakte.... det kunne næsten ikke gøres mere sjusket!!

.....efterhånden er jeg blevet bekendt med renovering af AR's enheder, så den egentlige udfordring her var trækabinetterne.

Jeg har efterhånden fået byttet rundt på mange AR basenheder. De to basser i overskud kommer oprindeligt fra sønnens AR11 indkøbt på Fyn. Sælger havde erstattet AR11's basser med japanske Tonegen replica enheder. De gamle basser renoverede jeg .... sønnen var glad for de nye Tonegen basser som tåler højere belastning.

Mit oprindelige AR10pi projekt var meget vildere, hvor det først gik på genopbygning af nogle totalt ødelagte AR10pi kabinetter, som jeg havde overtaget fra KlausM.
Jeg har indkøbt amerikansk valnød (tyk finér) udskåret i afmålte størrelser til det formål.

Har en anden mod på at lægge finér på to AR10pi kabinetter som ER rettet op på alle kanter , hjørner og undersænkede false, kan projektet overtages for prisen på den amerikanske valnød :!: ....der er fremstillet smådele på drejebænk til de to frontklapper, som skjuler niveau-reguleringen!

To diskanter på 4 Ohm skal bruges i AR10pi ...og jeg havde kun 8 Ohm's enheder til AR5.....heldigvis lykkedes det at bytte de to AR5 8 Ohm's diskanter til 4 Ohm's enheder :thumbsup:

....du får lige et par foto's af den næsten umulige opgave fra det første AR10pi projekt......Jo, så var der lige det lidt finurlige delefilter til AR10pi, som jeg har tegnet op.
Årsagen til min genoptegning af 10pi filteret på C.speakerpage var en meget indviklet og forvirrende udgave, som lå der i forvejen...et diagram som efter min mening ikke gav overblik og forståelse...

De to øverste jpg's er mine optegninger....de to næste foto's er fra C.speakerpage....der var almen tilfredshed med mine genoptegninger.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf bjerager » ons 8. apr 2020 10:03

Dem vil du ikke blive kede af at have sat i stand. de spiller forrygende
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf KlausM » ons 8. apr 2020 10:25

Sindsygt flot og omhyggeligt arbejde som sædvanligt, når du rører ved noget :Thumpsup:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf kj2005 » ons 8. apr 2020 10:30

bjerager skrev:Dem vil du ikke blive kede af at have sat i stand. de spiller forrygende

For mere en femogtyve år siden lyttede jeg til AR10pi for første gang, og blev blæst omkuld af den "tætte" kontante lyd. Senere har vores AR mand her på Vintagehifi ,KlausM, givet mig "en på opleveren" via den meget kompetente opsætning han har sat sammen.

Egentlig er jeg nok mest betaget af AR3a og den enkle opbygning af både filter og kasse design, men AR10pi har noget over sig. Man skal bare sørge for, at der er ampere nok til rådighed :p
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » ons 8. apr 2020 10:31

KlausM skrev:Sindsygt flot og omhyggeligt arbejde som sædvanligt, når du rører ved noget :Thumpsup:

Mvh Klaus

Tak Klaus....du er en kammerat :thumbsup:... du så hvordan de to AR10pi var mishandlet :!:
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Verhein » ons 8. apr 2020 12:59

Jeg tror desværre at der er mange AR højtaler der kommer til at lide en forfærdelig skæbne. Jeg købte selv et par 10’er hos Lauritz for år tilbage, der sad en Coral 12 tommer, alt for stor, så man havde ødelagt forpladen for at få plads. Jeg søgte i lang tid efter en original basenhed og fandt et firma i USA der lavede erstatninger for den rigtige. Der var lang leveringstid på enheden så jeg fandt en højtaler der kunne matche data og fysiske mål. Efter at jeg fik rettet den nye uoriginale enhed til, synes jeg selv at det var hæderligt forsøg og de lyder da også udemærket. Jeg tror det var Klaus M, der ved en anden lejlighed kom hos mig hvor viste ham højtaleren, jeg kunne godt se på Klaus at han græd sine AR tåre :( :( , for det var en mishandling af et ellers dejligt produkt.

Mange hilsner Verhein
Samler på Studer, Jbl, Movic, Acoustic Research og andet vintage udstyr
Verhein

Geografisk sted: Sydsjælland
Lokalitet: Præstø

Indlægaf kj2005 » ons 8. apr 2020 15:14

Verhein skrev:Jeg tror desværre at der er mange AR højtaler der kommer til at lide en forfærdelig skæbne. Jeg købte selv et par 10’er hos Lauritz for år tilbage, der sad en Coral 12 tommer, alt for stor, så man havde ødelagt forpladen for at få plads. Jeg søgte i lang tid efter en original basenhed og fandt et firma i USA der lavede erstatninger for den rigtige. Der var lang leveringstid på enheden så jeg fandt en højtaler der kunne matche data og fysiske mål. Efter at jeg fik rettet den nye uoriginale enhed til, synes jeg selv at det var hæderligt forsøg og de lyder da også udemærket. Jeg tror det var Klaus M, der ved en anden lejlighed kom hos mig hvor viste ham højtaleren, jeg kunne godt se på Klaus at han græd sine AR tåre :( :( , for det var en mishandling af et ellers dejligt produkt.

Mange hilsner Verhein

Med hensyn til at begå fejlkøb står du ikke alene..... jeg kan om nogen skrives ind i historiebøgerne.

Lille historie: Alex Barsotti ejede AB Tech Services i MA og før 2010 talte jeg med ham flere gange. Alex leverede AR replica enheder.... omkring 2007 køber jeg to 12" basser og to 1,5" mellemtoner af ham....samlet pris med transport,told, moms ca 3500kr....ville ikke regne på det..sikkert mere...til orientering ..... en bas 129$ og en mellemtone 99,60$.
........ den danske tolddame var flink ved mig, da toldpapirerne var påført helt forkert og at de fire enheder var på vej tilbage til USA :QQS:
Nå, udpakning og sikke noget juks jeg havde fået....to 12" enheder(ikke 11") med underlige plastmembraner...enhederne havde bare fået savet et stykke af chassis'et af i begge sider, og replica mellemtonen's følsomhed lavere end de originale.... passede ikke til systemet....3500kr + ud af vinduet.
Herefter købte jeg AR højttalere som blev udbudt til salg i DK.

Mht. dine AR10pi....det er jo trækabinetter og muligt at skifte/forny hele forpladen...finere en ny forplade i fri luft og tilpasse den præcist. Det kan gøres så ingen vil kunne bemærke forskel fra originalen.

som afslutning på historien......ved bestilling af enheder i 2007 levede Edgar Willshur endnu, og Alex Barsotti fortalte, Edgar still here!.. at Edgar jævnligt kom til butikken som lå ved 17 Airport Rd Ste C, Hopedale, MA 01747 Cambridge, Massachusetts, for måle og rode med højttalere. Edgar går bort 17. oktober 2011 i en alder af 94år.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Verhein » ons 8. apr 2020 16:58

7814D517-9031-4BC6-9636-B5FF2B753FC8.jpeg
9C5D3CEF-AA8E-43CB-8E72-8D9CBA93B0D4.jpeg
Verhein

Indlægaf Verhein » ons 8. apr 2020 17:00

Ups - det er ikke så tit jeg sender billeder.

Jeg synes at jeg kan huske det du fortæller, så jeg kan regne ud at jeg havde fået den samme oplevelse.

Mvh Verhein
Verhein

Indlægaf kj2005 » tors 9. apr 2020 11:34

Verhein skrev:Ups - det er ikke så tit jeg sender billeder.

Jeg synes at jeg kan huske det du fortæller, så jeg kan regne ud at jeg havde fået den samme oplevelse.

Mvh Verhein

Dine kabinetter ser ellers pæne ud...jeg kan se et lille område af diskant og mellemtone.....begge ser ud til at være de rigtige AR enheder. Bassen med undersænkede skruehuller og den pænt afbøjede chassis kant har jeg aldrig set tidligere...er lyden ok, så lad dem være .....

Mvh. Kim

Ps. det manglende sorte velcro-bånd kan i øjeblikket købes ved Meny's stumpemarked....(af alle supermarkeder??)
Brugeravatar
kj2005

AR10pi glasuld granulat

Indlægaf kj2005 » ons 15. apr 2020 12:31

Opretning af finéren på begge kabinetter blev forsøgt da tidligere ejer havde haft et par skarpe krukker stående. Efter flere års flytning af krukkerne var der kommet en del relativ dybe ridser ved tre punkter på begge topplader.

Ved gentagne gange at fylde vanddråber i alle finér-riller begyndte valnød finéren langsomt at løfte sig...det var afgørende, at der kun måtte ligge vand i rillerne. Finéren løftede sig tilstrækkeligt, og vandet blev aftørret. Efter et par dage kunne begge topplader slibes, og skaderne kan næsten ikke ses.
Efter finslibning og efterfølgende behandling med antik voks, er turen kommet til kontrol af delefilterne.

Da jeg fjerner beskyttelses kludene, der har opsamlet slibestøv mm., er der tydelig forskel på mængden af glasuld granulat i de to AR10pi kasser.

Ifølge renoverings manualen (pdf m.bl.a. Tom Tyson, Ken Kantor m.fl.) over AR3a fra 2007 skal der bruges 20 OZ = 0,567kg af glasuld granulat for at opnå den rigtige bundfrekvens.

Så derfor et spørgsmål til KlausM. Hvor stor mængde glasuld granulat skal der anvendes i et AR10pi kabinet?

Der er selvfølgelig forskel på egenresonansen for de forskellige basenheder som AR har anvendt gennem årene. Som læst lå de tidligste alnico basser fra ca 1965-67 med en fo: 14Hz og systemresonans fc: 43Hz ....og nyere (1969-70) lidt højere fo:16-17Hz med system resonans Fc: 43Hz , effc: ca 89dB.......derefter mk I typer med fo: 18Hz.... noget senere kommer MKII udgaver med en stivere spider og ændret basmembran hvor egenresonansen hæves til fo: 19,51Hz.....med Tonegen bassens introduktion fra ca. 1990 ændres enhedens stivhed igen hvorved egenresonansen hæves til fo: 26Hz med en system resonansen på ca 46Hz-49Hz.

Efter at have undersøgt de to basenheder her.... det ser ud til at være mk I typer fra ca 1974-78 med aluminium svingspole forme og fo: 18Hz .... tidsmæssigt passer basenhederne.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » lør 18. apr 2020 17:27

De to AR10pi er samlet idag og de spiller bedre end jeg huskede dem. Stemmerne i mellemtonen fra John Lee H og Van M på "Mr Lucky" står meget klart...... og der er d..... bund i de AR10pi. Der er god sammenhæng i lydbilledet ...som jeg hører det....

For at færdiggøre de to AR10pi højttalere 100% mangler der et par småting. Det bliver nødvendigt at afmontere det sorte stof på stoframmerne. Stoffet er for løst og rammerne kommer til at fungere bedre også mht. beskyttelse, hvis afstanden mellem højttaler enheder og stofbagside forøges en centimeter eller halvanden. Jeg husker ikke, hvordan den originale front beklædning så ud?

Begge filtre er kontrolleret, og de originale Sprague kondensatorer holder værdierne rimelig fint....meget godt når man tænker på at højttaleren er fra 1976-77 .....?

Der mangler bl.a. et par filt-skiver i sort til diskanterne, men det er indkøbt og skal monteres... messing skiltene må have lidt Zaponlak...nogle skruer skal skiftes...osv.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf KlausM » lør 18. apr 2020 17:35

Tillykke med dem :thumbsup:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9