Her snurrer - og har gjort det de sidste par dage - denne skønne skive hvor svenske Monica Zetterlund synger og Bill Evans (m. trio) spiller.
Det var meget sjældent at Bill Evans indspillede med vokalister *) - den klassiske jazz-trio med piano, bas og trommer var klart hans foretrukne format.
IMG_1085.jpg
Det er en dejlig plade det her.
Dels er Evans god (som har næsten altid var) og i godt samspil med de erfarne folk Chuck Israels (b) og Larry Bunker (dr).
Dels synger Zetterlund bare skønt - jeg kan godt forstå, at det ikke blev sidste gang.
Hun synger 4 af numrene på svensk (bl.a. titelnummeret, der så hedder "Monicas Vals") og det giver sangene en særlig charme at blive serveret på nabo-modersmålet. Selv om musikerne nok ikke har forstået meget af den svenske tekst, er deres spil lige i øjet/øret ift. sangenes tekster og stemning. Smukt - og nogle steder decideret bevægende.
Og så er der indspilningen.
Den er særdeles god - typisk for indspilninger der er foretaget på én gang (ikke multi-sporoptagelser) - og iøvrigt foretaget i Stockholm sommeren 1964.
Denne version er udgivet af Audio Clarity - som er et russisk (

) pladeselskab.
Det skulle man nok ikke tro var særligt fremmende for kvaliteten - men den lyder helt fortryllende klart, veldefineret, gennemsigtigt og er støjsvag.
Og så er den 45 rpm, hvilket ingen andre versioner er.
DOG måtte jeg igennem 3 fejlbehæftede eksemplarer (håndterings ridser - dybe, skarpe, gentagende klik...) som igennem en måned røg frem-og-tilbage til
imusic i Århus (der var flinke nok).
Til sidst mistede jeg tålmodigheden og købte resten af dem, de havde på lager, for nu
ville jeg f.... have pladen i fejlfri stand. Det hjalp - for nu har jeg så 3 fejlfri eksemplarer
Det betaler sig at være lidt stædig.
Pladen anbefales kraftigt - men tjek standen hvis du vælger Audio Clarity's udgave.
*) Faktisk kan jeg ikke komme i tanke om andre sangere/sangerinder, men han indspillede en plade med samme Monica Zetterlund godt 10 år senere. Den kommer yderst sjælden til salg, men en optimistisk japaner mener han kan få 2.000,- for et MINT-ex...
Jeg har den - men "Waltz for Debby" er bedre. Og billigere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.