Dual pladespillere (spørgsmål til kendere:-)

Analog når det bedst

Dual pladespillere (spørgsmål til kendere:-)

Indlægaf vincula » tirs 14. apr 2020 08:54

Hej,

Jeg har altid haft nogle fordømme om disse tyske klassikere. Mange af dem ser i mine øjne lidt "legetøjs-agtig" ud, især deres arme. Men så synes jeg til gengæld godt om lyden, som jeg generelt ikke kan få til at stemme med udseende. Nogenlunde samme oplevelse har jeg haft med den Philips pladespiler, jeg lyttede til hos X-Ray. Er der flere her, der har det lige sådan, eller er jeg ved at blive tosset :Skor: ? Hvad er hemmeligheden?

Hvilke Dual modeller bør man gå efter, hvis det var? Jeg kan ikke finde rundt i deres serier, selv om jeg har læst en del på nettet. I må meget gerne skyd løs med jeres viden!

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula

Lokalitet: Frederiksberg

Re: Dual pladespillere (spørgsmål til kendere:-)

Indlægaf arnehelge » tirs 14. apr 2020 09:46

Ja Dual platespillere låter fantastisk sammen med en vintage shure pickup og en god nål, eventuelt Philips 412 eller 422 pickup.
Av Dual modellene vil jeg anbefale bla. 1218, 1219,1228,1229,704,721 og sist men ikke minst 701.
arnehelge

Lokalitet: Søgne, Norge

Indlægaf Sorenki » tirs 14. apr 2020 10:12

Jeg har tilfældgvis en DUAL 1218 i absurd god stand stående i garagen - den skal nok lige have en gennemgang af mekanikken, men den burde kunne komme til at kører 100% - evt med en Shure M75 nål også.

Sig til hvis det kunne have interesse ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf vincula » tirs 14. apr 2020 10:46

Sorenki skrev:Jeg har tilfældgvis en DUAL 1218 i absurd god stand stående i garagen - den skal nok lige have en gennemgang af mekanikken, men den burde kunne komme til at kører 100% - evt med en Shure M75 nål også.

Sig til hvis det kunne have interesse ;)

Tusind tak! Den vil passe mig glimrende, Søren. Og så er det også meget hyggeligt. Det tæller mindst lige så meget. Travlt har jeg ikke. Du kunne evt. bruge den som undskyldning til en tur hen til Djævleøen :lol:

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula

Indlægaf Sorenki » tirs 14. apr 2020 11:03

Det er altid hyggelig Vincula ;)
Nu rykker jeg tilbage til Frederiksberg (imorgen allerede) så, så snart jeg har fået transporteret alt mit grej og øvrig assorteret ragelse, så byder jeg på kolde øl, lun kaffe og høj musik i sommervarmen ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Indlægaf mantelteo » tirs 14. apr 2020 11:46

arnehelge skrev:Ja Dual platespillere låter fantastisk sammen med en vintage shure pickup og en god nål, eventuelt Philips 412 eller 422 pickup.
Av Dual modellene vil jeg anbefale bla. 1218, 1219,1228,1229,704,721 og sist men ikke minst 701.

Ja, især 1219 med en 422 lyder formidabelt og kan sagtens købes for under 1 t.kr. I rigtig god stand
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo

Lokalitet: København

Indlægaf Rumsas » tirs 5. maj 2020 22:04

Jeg har haft meget glæde af model 1019, som jeg har haft nogle stykker af. Et genialt stykke mekanik, som oven i købet spiller mere end fint.
Rumsas

Lokalitet: odense

Indlægaf bjerager » ons 6. maj 2020 08:51

Jeg har også været meget fristet til at købe sådan en flere gange, men nogen skønhedsåbenbaring synes jeg ikke de er.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Rumsas » fre 8. maj 2020 12:27

Det har du ret i. En anden plinth kan gøre meget. Jeg er i øjeblikket igang med sådan et projekt. En 1019 med 2 tonearme og tung plinth. Men jeg kan ikke blive enig med mig selv om farve osv.
Rumsas

Lokalitet: odense

Tilbage til Grammofoner