Sony TTS-8000 reparation

Analog når det bedst

Sony TTS-8000 reparation

Indlægaf Nonnegativ » tors 16. apr 2020 19:38

Jeg er den lykkelige ejer af to stk. Sony TTS-8000. Den jeg spiller på til dagligt har været til service v. "Good Old Hifi" i Berlin og fungerer perfekt.

Min reserve derimod har udviklet en fejl: X-tal lock låser fint og holde hastighed, men ved "stop" stopper pladetallerken kort, hvorefter den starter op igen ved høj hastighed. Service må altså være på sin plads ;-)

Berlin er udelukket pga. Corona, og indehaveren af "Good Old Hifi" nævnte såmænd selv at DK var særdeles godt med hvad Vintage Hifi angik - jeg formoder at det også angår rep ?

Jeg søger derfor anbefaling på en knald dygtig, pertentlig tekniker i DK, gerne Sjælland. Jeg har et lille lager af NOS chips som benyttes i pladespilleren.

På forhånd tak.

Mvh

Carsten
Nonnegativ

Geografisk sted: Glumsø / Midtsjælland
Lokalitet: Midtsjælland

Re: Sony TTS-8000 reparation

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. apr 2020 20:12

Der er flere gode, dygtige folk på Sjælland - "Tophøj" - "AnalogBo" (begge brugere med disse brugernavne her på siden). Disse ville jeg nok tage kontakt til.

Dog jeg vil også håbe, at du ofrer opmærksomhed på, at vi i Jylland har et par teknikere af særdeles høj karat. Nemlig Lars i Viborg ("Nillerviborg" her på siden) - samt ikke mindst - "Arnborg" i ......Arnborg.
Lige i din situation med en creme de la Creme pladespiller med nok ikke helt simpel elektronik, ville jeg henvende mig til én af de 4 nævnte.

Held og lykke!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Nonnegativ » tors 16. apr 2020 20:56

Hej Freddy !

Fornemt - tak for info.

Mvh

Carsten
Nonnegativ

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. apr 2020 21:02

Hej Carsten!

Jeg vil heller ikke undlade at nævne vores gode mand her nemlig "tcla" (Torben) i Jylland ( Års) - men jeg fornemmer, at Torben er en supertekniker på analog teknik a la rørbaserede og ældre ting ( tager jeg fejl, Torben, må du sige til ,) -

Det er jo ikke let at kende alle forcer hos de forskellige.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf tctla » tors 16. apr 2020 22:12

Fredmarantz skrev:Hej Carsten!

Jeg vil heller ikke undlade at nævne vores gode mand her nemlig "tcla" (Torben) i Jylland ( Års) - men jeg fornemmer, at Torben er en supertekniker på analog teknik a la rørbaserede og ældre ting ( tager jeg fejl, Torben, må du sige til ,) -

Det er jo ikke let at kende alle forcer hos de forskellige.

Vh
Freddy

Ældre ting, det er mig ;)
Nu er en Sony TTS-8000 fra 1977, så den er da tør bag ørene.
Servicemanualen er på Vinylengine i en nogenlunde god kvalitet, så jeg kiggede i den.
Det er jo en morderlig kompakt direct-drive konstruktion, og det vil uden tvivl kræve en del arbejde, at lokalisere fejlen.
Med mindre den skyldes dårlige elektrolyt-kondensatorer, og det synes jeg snildt kan være tilfældet.
Selvfølgelig kan de allerede være tjekket ud og/eller skiftet i Berlin, men hvordan ved man om det er tilfældet?
En positiv ting er dog, at det ikke lyder som om fejlen er periodisk; det gør det trods alt nemmere at finde den.
Desværre har jeg på forhånd ingen erfaring med denne grammofon, og desuden bor jeg længere væk fra ejeren end alle de andre nævnte reparatører, så prøv hellere der.
Flygter alle skrigende væk, kan du jo forsøge at sende mig en PB :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf spuncut » tors 16. apr 2020 22:48

Rensning af hastighedspotentiometrene ville være det første jeg ville gribe til og det er ikke raketvidenskab. Det har i al fald kunnet klare størsteparten af de pladespillere af den type, som jeg har haft forbi her.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Nonnegativ » tors 16. apr 2020 23:25

Hej Henning !

Tak for info. Jeg søger ikke "kun" en reparation, men tillige restaurering af dele som måtte trænge til udskiftning. Lidt som ham her: http://www.amp8.com/amp-etc/record/sony/tts8000.htm

Jeg kender mine begrænsninger, og anerkender samtidig andres ekspertviden på områder hvor jeg er en novice.

Det er meningen at knægten skal arve den ledige Sony, hvis ellers han forstår at værdsætte det unikke i vintage hifi ( Jeg lånte ham en KD-990 og opdagede en måned efter at der nu var ridser i låget - den blev fluks inddraget igen..)
Nonnegativ

Indlægaf tctla » fre 17. apr 2020 09:48

Nonnegativ skrev:Tak for info. Jeg søger ikke "kun" en reparation, men tillige restaurering af dele som måtte trænge til udskiftning. Lidt som ham her: http://www.amp8.com/amp-etc/record/sony/tts8000.htm

Det er en rigtig fin og flot renovering, den gode japaner har gang i. Det er en simpel total-renovering, mekanisk og elektronisk, af de dele, der er erfaring for slides eller degraderes (kondensatorer).
Der er bare ingen garanti for, at sådan en renovering vil løse dit problem, der sagtens kan have rod i andre, ikke udskiftede komponenter (transistorer, IC etc.)
Den japanske renovering koster lige i omegnen af Kr.: 3000, - og med vores prisniveau vil det vel transformere til Kr.: 4-5000,- her i DK.
Stadig uden nogen garanti for, at det har løst dit problem.
Med tilstrækkeligt dybe lommer, behøver det jo ikke være et problem :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Nonnegativ » søn 12. jul 2020 17:10

TTS-8000.jpg
Mine Sony TTS-8000 har nu været en tur forbi Tophøj, og snurrer lystigt igen

Det har været en absolut positiv oplevelse. Han får mine varmeste anbefalinger.

Tak til medlemmerne herinde for info & henvisninger !
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Nonnegativ

Tilbage til Grammofoner