Motorproblemer på Sonographe SG3

Analog når det bedst

Motorproblemer på Sonographe SG3

Indlægaf amads » tirs 21. apr 2020 11:12

Ja jeg ved godt at den aldersmæssigt ligger lige på kanten af vintage. Og dog. Den optræder i årbogen for 1987, og den første gang den er på banen er allerede i 83. Så mon den ikke lige kan snige sig med.
Jeg har det problem , at den når den er slukket på kontakten så vibrerer motoren og den drejer meget langsomt tallerkenen rundt. Hvis jeg derimod starter den for afspilning så er den helt tyst, og den holder hastigheden helt perfekt. Det virker som om den ikke slukker helt for strømmen til motoren. Jeg har skiftet kontakten uden resultat.
Det er en Hurst motor 115v 60hz 300 omdr, og der sidder et par få komponenter til neddrosling af strøm.
Skulle der mon være nogen i dette forum som har en ide om hvor problemet ligger.

Hilsen Allan
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af amads tirs 21. apr 2020 14:42, rettet i alt 1 gang.
amads

Lokalitet: Næstved

Re: Motorproblemer på Sonographe SG3

Indlægaf Sorenki » tirs 21. apr 2020 11:19

Hej Allan
Øh - hvis det er en 115V 60hz motor, er den jo nok lavet til det amerikanske strøm-net og ikke til det danske?
Hvis det er en AC motor følger hastigheden frekvensen og den vil derfor dreje for hurtigt rundt. Til gengæld har man før bare anvendt en anden diameter spindle-top for at kompenserer.

Det lyder som du selv beskriver det, som om strømmen ikke er helt slukket til motoren.
Kan du tage et par billeder af komponenterne, så vi kan se hvad der er på spil? :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf tctla » tirs 21. apr 2020 12:09

En læk støjkondensator over lysnet-afbryder kontakten ?

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf KlausM » tirs 21. apr 2020 13:25

Hvis det er en enkelt polet afbryder, der sidder i den, så prøv at vende stikket i kontakten, det er fasen der skal afbrydes, ikke 0.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf X-ray » tirs 21. apr 2020 14:13

Sorenki skrev:Hvis det er en AC motor følger hastigheden frekvensen og den vil derfor dreje for hurtigt rundt.

.... for langsomt... ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf Sorenki » tirs 21. apr 2020 14:25

X-ray skrev:
Sorenki skrev:Hvis det er en AC motor følger hastigheden frekvensen og den vil derfor dreje for hurtigt rundt.

.... for langsomt... ;)

Touché :thumbsup:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf amads » tirs 21. apr 2020 14:50

Tak for de hurtige svar.
Jeg har nu lagt et par billeder ind, men er i tvivl om de kan bruges til noget fornuftigt. Det er jo ikke ligefrem stor teknik kunst, men det har da virket, engang.
Som sagt kører den perfekt når den skal afspille, og med korrekt hastighed.
De to kondensatorer er parallel og på 0.22 og 0.1 mf. Modstandene sidder i serie og er på 3.9 og 10 K ohm. Men jeg har ikke forstand på deres funktion i forhold til motoren.
Allan
amads

Indlægaf Hackenberg » tirs 21. apr 2020 17:01

Skift kondensatorene.
Dejlig spille. Hvade den med SME 345-arm.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Indlægaf tctla » tirs 21. apr 2020 21:16

De komponenter, kondensatorer og modstande, er IKKE fabriks-monterede.
Et eller andet geni har antagelig modificeret 110V-AC grammofonen, så den kører på 220/230V-AC ved, at anvende kondensatorer der er helt uegnede til formålet.
Jeg vil sige, at man stoler blindt på heldet, hvis man sætter strøm på denne konstruktion.

Just my 2 cents...

Mvh,

/Torben
tctla

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. apr 2020 22:36

Jeg aner ikke, om følgende har relevans...men jeg har en TD124 Thorens, som jeg i sin tid monterede en ny støjkondensator i og ved et tilfælde opdagede jeg engang, hvor jeg havde afmonteret remmen til motoren, at motorens aksel kørte langsomt rundt - selv, når pladespilleren var slukket ( dog stadig koblet til lysnettet) ;) .
Jeg spurgte om råd til, hvordan dette kunne være, og dygtige mennesker oplyste mig om, at støjkondensatoren havde en forkert værdi, hvorefter jeg monterede en ny støjkondensator med korrekt værdi - og dette løste problemet. Mortoren står nu stille når der er slukket - og kører rundt, når den skal.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Helikon » tirs 21. apr 2020 22:51

tctla skrev:De komponenter, kondensatorer og modstande, er IKKE fabriks-monterede.
Et eller andet geni har antagelig modificeret 110V-AC grammofonen, så den kører på 220/230V-AC ved, at anvende kondensatorer der er helt uegnede til formålet.
Jeg vil sige, at man stoler blindt på heldet, hvis man sætter strøm på denne konstruktion.

Just my 2 cents...

Mvh,

/Torben

ja det er noget makværk det der :shock: for ikke at sige det er på farligt.

Men du må ikke pille det der snallerværk af og sætte 230 volt til for så dør den på stedet.
Og problemet er at den kaffemaskineafbryder der er monteret på sådan en kun er et-polet, så den afbryder kun den ene leder, i dit tilfælde nok nullen.
Du bør få det lavet om og anskaffe dig en lille 230-115 volt trafo og få den installeret i stedet for den fuglerede. Nu skriver du den holder hastigheden, men passer den ? for så der må allerede være kompenseret for frekvensen med en anden størrelse drivhjul.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf amads » ons 22. apr 2020 09:05

Ja vi er da enige om at det er noget makværk der er lavet. Men ikke desto mindre er det lavet hos den daværende importør for at få den til at snurre her i landet. Jeg har haft den fra ny, og har aldrig rørt ved elektronikken. Den del har jeg ikke forstand på.
Jeg kan derfor heller ikke gennemskue om der er gjort noget for at ændre frekvensen fra 60 til 50hz. Men jeg kan regne ud at der bliver droslet ned fra 230 til 115 volt. Og hastigheden passer.
Det ville selvfølgelig være nemt hvis det bare er en ændring af en støjkondensator, men det kræver nok at jeg lige konsulterer en tekniker.
Installation af trafo er nok ikke helt billigt. Så kunne alternativet være at skaffe en helt ny motor hos Hurst.
http://www.hurst-motors.com/aabdirectdrive.html
Samme motor og fås også som 230 volt 50 eller 60 hz. Men hvis trappehjulet er ændret for at tilpasse 50hz, skal det vel være 60hz modellen.
Mvh Allan
amads

Indlægaf JGreen » ons 22. apr 2020 10:40

Det der med og bruge en modstand til og redduser spæningen ned fra 230v til 115v brugte rega også før i tiden. Men det der liner godt nok noget makværk.
MVH J Green
JGreen

Indlægaf Helikon » ons 22. apr 2020 12:11

Hej
Man kan beklageligvis ikke ændre på frekvensen sådan bare lige, Den lille brune sølv/glimmer kondensator ser ud til at sidde over kontakten. Resten er til spændingsreduktion så motoren får sine 110 volt. Det er ikke konstruktionen som sådan det er måden det er udført på jeg synes er noget skrammel og det gør det bestemt ikke bedre at det er en importør der lægger navn til.
Det er behøver nu ikke koste en halv arm at sætte en lille trafo i den. Måske er der en her der har en lille en til at ligge i skuffen, som kan erhverves til en fornuftig pris.
En anden Hurst motor lyder som en noget dyrere løsning i mine ører.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Indlægaf tctla » ons 22. apr 2020 12:54

Helikon skrev:Den lille brune sølv/glimmer kondensator ser ud til at sidde over kontakten.

Den ser ud til, at sidde fra blå ledning (nul på lysnettet) til gul/grøn (jord på lysnettet).
Det er HELT godnat, for den kondensator er IKKE godkendt til, at sidde her.
Tænk flg.:
Brugeren montererer et netstik uden jordben; et ganske alm. 2-benet lysnetstik af de billige fra Jem&Fix etc.
Så vendes stikket sådan i stikkontakten, at den blå ledning i tilslutnings-kablet ikke forbindes til nul i stikkontakten, men derimod til fase.
Nu er der 240V-AC over den brune kondensator lige indtil den kortslutter og man har lysnet-fase på den ikke længere jordforbundne gul/grønne ledning, der sikkert (bør) har forbindelse til grammofonens chassis og evt. også til skærmen på det phono-kabel, der forbinder grammofonen med forstærker-anlægget.

Helt nøjagtig samme situation, hvis grammofonen er leveret med et 2-benet Schuko kabel, som de, det er leveret sammen med stationære computere etc. Dette stik kan også vende på 2 måder i stikkontakten eller en lysnet forlænger-dåse.

I min optik, vil ABSOLUT INGEN importør montere noget lignende. Hvis de alligevel har, så er de nogle uansvarlige klaphatte, der bør forbydes adgang til at markedsføre lysnet-drevne elektronik apparater.
Desuden bør de sagsøges for at udsætte forbrugere for unødig og høj risiko for, at blive skadet ved alm. brug af apparaterne.

Mvh,

/Torben
tctla

Næste

Tilbage til Grammofoner