Motorproblemer på Sonographe SG3

Analog når det bedst

Re: Motorproblemer på Sonographe SG3

Indlægaf amads » ons 22. apr 2020 14:34

Jeg kan oplyse at den gul/grønne ledning er forbundet til det midterste ben på tænd/sluk kontakten som har tre ben. Jeg formoder det er til lampen som sidder i kontakten.
Hvilken funktion kan den brune kondensator have?
Det vil selvfølgelig være oplagt at rette op på den dårlige montering, og en evt. trafo ville da være en god ide. Skulle der være en som har en sådan til salg er jeg gerne køber.
Ang. montering fra importør side er det jo ikke til at vide hvem der har leget med loddekolben, men jeg ved at det var 2R som havde importen i 1987. Ejeren dengang er vist nok kendt for en lidt anden kvalitet i dag.
En ny motor koster ca. 97us$ plus forsendelse?
Mvh Allan
amads

Lokalitet: Næstved

Indlægaf tctla » ons 22. apr 2020 15:07

amads skrev:Jeg kan oplyse at den gul/grønne ledning er forbundet til det midterste ben på tænd/sluk kontakten som har tre ben.
Mvh Allan

Hej,

Med den oplysning, trækker jeg mig roligt tilbage i spredt orden, og overlader brugeren til føromtalte held.
Det lyder mere og mere som et hvepsebo, hvor jeg ikke har lyst at blive stukket.
Eller seriøst: Hvis man påtager sig at advisere, har man også et ansvar. For mig at se, vil det være uoverskueligt, at påtage sig et ansvar i dette tilfælde, så derfor: Pas.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Indlægaf Tonni » ons 22. apr 2020 16:38

Ja det lyder mere og mere som et tilfælde for AnalogBo, Tophøj eller anden fra Kjøvenhawnstrup...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf LarsW » ons 22. apr 2020 18:42

Hvordan er det nu med DEMCO godkendelse på sådanne produkter ?

Dette burde ikke kunne komme igennem deres system.

Mig bekendt skal alle elektriske produkter være D- mærket.

Mvh.

LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf Tonni » ons 22. apr 2020 20:28

LarsW skrev:Hvordan er det nu med DEMCO godkendelse på sådanne produkter ?

Dette burde ikke kunne komme igennem deres system.

Mig bekendt skal alle elektriske produkter være D- mærket.

Mvh.

LarsW

Eller CE ja.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Helikon » ons 22. apr 2020 20:51

Det skal du altså se at få ordnet, det er helt galt det der. At bruge gul/grøn til andet end det den er beregnet til svarer til at køre over for rødt lys - det er bare farligt!
Anyway det er jo ikke noget du skal stå på mål for, du har blot købt en lækker grammofon i en butik og går helt selvfølgeligt ud fra den er i orden og overholder gældende lovgivning. Hvad skulle man ellers gå ud fra?
Vi må have den gjort sikker så du eller andre ikke risikerer få stød af den.
Her kan du anskaffe dig en trafo der kan bruges og til en overkommelig pris:
https://elektronik-lavpris.dk/p139624/p ... euro-stik/
Boede jeg tæt på skulle jeg gerne bruge en halv time på det hvis du gav kaffe :Kaffe:
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf x-tian » ons 22. apr 2020 22:26

Sorenki skrev:Hej Allan
Øh - hvis det er en 115V 60hz motor, er den jo nok lavet til det amerikanske strøm-net og ikke til det danske?
Hvis det er en AC motor følger hastigheden frekvensen og den vil derfor dreje for hurtigt rundt. Til gengæld har man før bare anvendt en anden diameter spindle-top for at kompenserer.

Det lyder som du selv beskriver det, som om strømmen ikke er helt slukket til motoren.
Kan du tage et par billeder af komponenterne, så vi kan se hvad der er på spil? :)

Æhhh det kommer nok an på om det er en synkron eller asynkron motor istedet for "bare" en AC-motor
Brugeravatar
x-tian

Lokalitet: Rakkeby, Mors

Indlægaf Helikon » ons 22. apr 2020 23:38

x-tian skrev:
Sorenki skrev:Hej Allan
Øh - hvis det er en 115V 60hz motor, er den jo nok lavet til det amerikanske strøm-net og ikke til det danske?
Hvis det er en AC motor følger hastigheden frekvensen og den vil derfor dreje for hurtigt rundt. Til gengæld har man før bare anvendt en anden diameter spindle-top for at kompenserer.

Det lyder som du selv beskriver det, som om strømmen ikke er helt slukket til motoren.
Kan du tage et par billeder af komponenterne, så vi kan se hvad der er på spil? :)

Æhhh det kommer nok an på om det er en synkron eller asynkron motor istedet for "bare" en AC-motor

Det er en synkron motor så jeg i databladet Allan linkede til
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
Helikon

Lokalitet: Randers

Indlægaf amads » tors 23. apr 2020 08:58

Jeg takker for alle de fine indspark. Det er jo lige før det bliver kriminelt, og kan havne på et skrivebord i EU. Men den sag er nok forældet efter mere end 30 år.
Det vil blive bragt i orden så ingen kommer til at sætte livet på spil bare fordi man vil høre lidt go' musik.
Jeg fik dog ikke løst mit problem, men jeg har fundet en tekniker som gider at bruge et par timer på sagen. Og her vil vi nok forsøge med det hint ang. værdier på kondensatorer som ikke passer, evt. udskifte det hele.
Jeg vender tilbage når projektet er løst. Hvis nogen skulle være interesseret.
Og tak for tilbuddet fra Helicon. Der er lige lovlig langt. Jeg havde gerne lavet spandevis af kaffe.
Mvh Allan
amads

Lokalitet: Næstved

Indlægaf tctla » tors 23. apr 2020 11:54

amads skrev:Det er jo lige før det bliver kriminelt,
Mvh Allan

Nej, der er efter :thumbsup:

Pøj, pøj med af få den op at køre.
Det bør absolut kunne gøres med den rigtige viden bag, og der er jo allerede nævnt et par kompetente reparatører her i tråden.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla

Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Foregående

Tilbage til Grammofoner