x-tian skrev:Nu er det ikke for at være flabet men du er sikker på at dit måleinstrument står i mV DC og at det virker i det område Jeg syntes det er vildt underligt at du trækker så meget strøm 0 volt over emitter modstanden og med 0 volt på udgangen.
En udgangstransistor og dens emitter modstand sidder i serie og må betegnes som en spændings deler dvs. der løber sammen samme strøm i gennem kredsløbet så den strøm der kan måles over modstanden er den samme som løber i transistoren. hvis du har 33mV over en 0.33ohm's modstand løber der 33/0,33 = 100mA gennem modstanden og derfor også gennem transistoren men da den har et spændingsfald på 85Volt bliver der afsat 0,1A(100mA) * 85 Volt = 8,5 watt i varme for den transistor .
Grunden til at jeg bruger eksemplet med 33mV og 100mA er
1. det er nemt at regne med
2. en bias på 100mA er ikke helt galt i byen ved de fleste forstærkere
Håber jeg fik gjort mig forstålig ellers må du lige sige tilklokken er sent og jeg er træt i hovedet af en hest
![]()
Med venlig hilsen
Christian
Tak for din forklaring Christian - jeg tror der er en defekt et sted som gør at effekten afsættes i trafoerne. Det er ihvertfald første sted at starte. Jeg er sikker på mit multimeter, men der er andet på spil her. Jeg frygter at jeg må til at hive den fra hinande for at tjekke komponenterne igennem 1 efter 1.