Jeg har hørt en del forskellige Marantz/JBL-kombinationer - og i mine ører er disse som skabt for hinanden. Ikke, at andre Højttalere ikke ville kunne bruges, men Marantz/JBL = god/Fed lyd westcoast ( hvad dét end er?).
Jeg har hørt marantz 1030 samt 1060 på alt fra små JBL til meget meget store JBL - og de har lydt godt hele vejen,. JBL er kendte for at være ret lette at drive, så derfor vil de 15 Marantz-watt ( De hedder de fordi Marantz' forstærkere fra den periode ofte/altid yder mere end opgivet på datablad ( 20-20KhZ 8hm RMS that is) - så de 15 watt er der så rigeligt. Det er en dejlig lille forstærker, som man godt må få lidt respekt omkring, synes jeg.
Jeg kan anbefale L16 - L26 - L36 - L100 - L112 - 4311/B osv. og videre opad. Hvis højttaleren bliver større i modelnummer betyder det ikke, at de bliver sværere at drive (som også sorenki er inde på ) - men det bliver selvfølgelig dyrere og dyrere.
Kulturhistorisk set, ville en person, som købte en 1030'er i sin tid nok købe en L26'er - eller måske på en god dag en L36'er - hvis det skulle være JBL ( og det skal det jo)

Hvis du vælger at kigge efter L26 eller L36, så vær voldsomt opmærksom på, om kanterne på basserne er skiftet rigtigt - spørg gerne her på forum.
Det synes umiddelbart at være lettest at finde L100 (L36 kunne også være et godt bud, men lidt sværere at finde intakte) - Det skal nok lyde fint. Jeg har netop istandsat en 1030'er (min egen) og den er helt oppe på dupperne nu - den er blevet testkørt i et sæt JBL 4333A, og det lød fortræffeligt. Så længe "Højtspiller-behovet" er behersket, vil de fleste JBL fra den tid ( nævnt ovenfor) hver især være et godt bud til en 1030'er. dog vil jeg anføre, at det endnu en gang selvfølgelig er afhængigt af, hvem der skal høre på det.
Jeg glemte at svare lidt på, hvem der kunne anbefales til service af en Model 1030 - og jeg har viden om, at både AnalogBo i Glostrup og Per Tophøj i det nordlige Sjælland omkring Græsted ville kunne "do the job". Begge er medlemmer/brugere her på Forum den ene lyder brugernavnet "analogBo"

- den anden "tophøj"

så kan det vist ikke blive lettere :-)
Vh
Freddy