Så er testpladen fra Ortofon kommet og jeg har prøvet at få noget test/målinger til at fungere. Men er i vildrede om jeg fuc.... up på noget derfor søger jeg hjælp
Udstyr jeg har brugt er:
Tektronix Oscilloscope (Digital)
Tektronix Distortion (/Audio) Analyser
Riaa i Yamaha M85 signal tappet fra hovedtelefon udgang, 15 Hz Highpass filter til, tonekontrol frakoblet, balance i center og ingen loudness
Fons
SME 3009 S2 Improved med aftaglig headshell
Audio technica AT440MLa
Transcriptors
Mayware fomula 4
Ortofon OM40
Udfordringer Fons setup:
Forvræning var ulige på hhv. højre og venstre kanal, Løsning at flytte armen så forværningen er ens på begge kanaler (0,6%) så nu kan låget ikke lukke på den da det kommer i kambolage med finger dimsen, Mulig løsning skifte headshell til en Technics jeg har liggende

Tracking ability kraftig forvrængning i højre kanal hørbar og målbar på scope skøjter over 100um, jeg forhøjede nåletrykket til maks (1,8 gram) så blev den i rillen på 100um men stadig med fortræning derefter forhøjede jeg antiscate vægten med ekstra 4 gram og snoren i ydreste rille så er forværningen stærkt reduceret og kun tilstede ved 90 um og 100um, hvis jeg sætter P.U på en glat plade skøjter den ud mod kanten og ikke indefter mod center som der ellers er mange der foreskriver.
Højre kanal spiller ca 10 % højere end venstre og har gjort det igennem hele forløbet -- ?!?!?!
Udfordringer Transcriptors
Forvræningen er høj (1,2%) men ens på begge kanaler prøvede med en OM30 forpart men det blev kun værre så jeg tænker det er p.g.a. jeg ikke har brugt setuppet meget det sidste års tid så ophænget er blevet stift og skal motioneres, dog hjalp det lidt (fra 1,6% til 1,2%) at flytte vægten på armrøret ind mod basen og justere vægten på den bagerste vægt.
Tracking ability faktisk nøjagtig det samme som med Fons setuppet med ekstra vægt på loddet og en P.U. der søger mod udkant af pladen ved målemessig optimalt anti scate.
Jeg synes at der skal vildt meget vægt på min anti scate på begge setup's og jeg mistænker at jeg har lavet en fejl på begge eller at jeg fejlfortolker meningen med Ortofons Tracking ability test.
Begge setup klarer frekvens sweepet helt efter bogen (Fons dog med reduceret niveau i højre kanal)
Ved lytte test lyder transcriptor setuppen mere nuanceret og med bedre dybde perspektiv end Fons setuppet, Men det er jo udelukkende baseret på min subjektive opfattelse -- so beware