I går byttede jeg forstærker med min nabo!
Han havde i et stykke tid vist interesse for en ekstra Marantz 1090 jeg havde stående. Samtidig har hans egen gamle 1060’er stået på en hylde med lidt problemer i nogle år, så den skulle der kigges på. Lang historie kort: vi endte med at bytte lige over, da 1090’eren “spillede fantastisk” hjemme hos ham.
Og jeg fik mig en 1060’er i flot kosmetisk stand, indvendigt og udvendigt

37BD32C0-F27B-43D5-B5DE-040B4FCD9D8A.jpeg
3EF8F56B-F278-4EC2-8745-69DD8BB98990.jpeg
Den har en netafbryder der ikke virker, kan ikke slukke, samt problemer med at den spillede lavt i den højre kanal. Her tænkte jeg straks lidt kontaktrens, så kører den igen
Det var det så ikke, men derimod effekttrinnet
Så I får lige nogle Oscilloscope målinger at se, samt hvad jeg kan konkludere ud fra dem.
Med 8 ohms load, Audio Analyzeren og scopet forbundet til udgangen tog jeg de første målinger på den, som viste følgende:
401C461F-4758-4DD7-9FEE-69A031EAA621.jpeg
Som forventet stor forskel mellem de to kanaler, som begge er sat til 10V/div. På positiv siden er signalet ikke forvrænget, hvilket tyder på at DC forholdene er OK i kanalen. Billede ovenfor.
A756B8BA-C849-441D-B1E8-07FC0362C1F7.jpeg
Her har jeg ændret på Volt/div og lagt kanalerne over hinanden. Bemærk at fasen på højre kanal halter efter den venstre kanal. Det fortæller mig at vi må have en/flere kondensatorer som ikke har det godt. Jeg havde håbet på udgangslytten, men det var det ikke. Billede ovenfor.
I øvrigt viste den OK kanal ca. 0,5% forvrængning ved 30W ud, lige på kanten af specs. Desuden nåede den klippe niveau noget før der var skruet helt op, med de nominelle 150mV ind på AUX. Så altså rigeligt med forstærkning.
Nå, af med låget og ned i effektforstærkeren og måle.
F2221AF5-7F78-41EE-8227-A2A908A135DC.jpeg
Her måler jeg på modkoblingssignalet på den første transistor i effektdelen. Modkoblingen er det der bestemmer den samlede forstærkning i effekttrinnet og billedet ovenfor viser forvrængning selvom selve signalet ud af forstærkeren ser OK ud. Venstre kanal øverst, højre kanal nederst.
Da jeg samtidig kunne se at de fleste lytter på printet var plastret til i gammel lim, var dommen klar: nye elektrolytter på hele printet i håb om at det løste problemet. Det blev så til 12 stk lytter som måtte lade livet. Billede nedenfor.
868259FE-50A9-4F29-A995-F827EF12974D.jpeg
Og resultatet? Nu spiller den perfekt i begge kanaler. Forstærkningen i den venstre “OK” kanal blev reduceret lidt, således at begge kanaler nu når omkring 32W når der skrues helt op. Og mindst lige så vigitgt, forvrængning i begge kanaler ligger nu på ca. 0,09%. Langt under spec på 0,5%. Så den venstre kanal havde helt klart også problemer, selvom den spillede. Billede nedenfor.
0FB021E3-74FE-4D75-BA26-54C048840F77.jpeg
Jeg håber at ovenstående kan vise hvordan et par simple scope målinger kan afsløre en hel del omkring forstærkerens sundhedstilstand.
Så mangler jeg lige at fikse afbryderen, men det bliver en anden dag
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.