Step Up brum

Analog når det bedst

Re: Step Up brum

Indlægaf Rumsas » man 12. okt 2020 22:28

Louis skrev:Jeg havde engang en tråd hvor jeg som komplet uvidende forsøgte at lave en stepup. Måske er der noget brugbart - der var mange forslag imellem jeg havde stor glæde af. Fx om hvorledes et anlæg samles ved stel korrekt. viewtopic.php?f=558&t=11008&hilit=Stepup+louis

Og her er en løsning på et stel problem jeg havde på en audio technica stepup. Nok lidt alternativ. Men det virkede.

OK den har jeg ikke prøvet. Og jeg kan sikkert også lære meget af at læse din tråd.
Rumsas

Lokalitet: odense

Indlægaf Rumsas » man 12. okt 2020 22:33

[/quote]
Har du prøvet at undlade chassis i stel-Løkken?[/quote]

Ja det er prøvet.
Rumsas

Indlægaf spuncut » tirs 13. okt 2020 01:31

Hej Rumsas

Hvilket andet udstyr er tilsluttet din forstærker?
Computere med netfilter med/uden jordforbindelse eller tunere tilsluttet fællesantenne uden skillefilter kan give alle mulige brumproblemer for pladespilleren.
Optimalt bør hver enkelt stelleder(arm, chassis, motor mfl.) tilsluttes stelskruen på forstærkeren, således at det kun er ved forstærkeren at der dannes forbindelse mellem signalstel og chassis.
Tjek evt. med ohmmeter om der skulle være forbindelse mellem to stelledere, i givet fald har du en brumsløjfe.
FYI: Stepuppen skal være lavet til at have stelleder, hvilket vil sige at der ikke må være forbindelse mellem signalstel og chassis. Flere af Ortofons stepupper er ikke lavet til stelleder.
Jordforbindelse kan i nogle tilfælde have en gavnlig effekt på brumniveauet, mest i forbindelse med rørforstærkere, men det er forstærkeren der skal jordforbindes, ikke pladespilleren. Hvis der indgår flere apparater end pladespiller og forstærker i anlægget vil en jordforbindelse typisk være mere til skade end til gavn.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Rumsas » tirs 13. okt 2020 13:49

spuncut skrev:Hej Rumsas

Hvilket andet udstyr er tilsluttet din forstærker?
Computere med netfilter med/uden jordforbindelse eller tunere tilsluttet fællesantenne uden skillefilter kan give alle mulige brumproblemer for pladespilleren.
Optimalt bør hver enkelt stelleder(arm, chassis, motor mfl.) tilsluttes stelskruen på forstærkeren, således at det kun er ved forstærkeren at der dannes forbindelse mellem signalstel og chassis.
Tjek evt. med ohmmeter om der skulle være forbindelse mellem to stelledere, i givet fald har du en brumsløjfe.
FYI: Stepuppen skal være lavet til at have stelleder, hvilket vil sige at der ikke må være forbindelse mellem signalstel og chassis. Flere af Ortofons stepupper er ikke lavet til stelleder.
Jordforbindelse kan i nogle tilfælde have en gavnlig effekt på brumniveauet, mest i forbindelse med rørforstærkere, men det er forstærkeren der skal jordforbindes, ikke pladespilleren. Hvis der indgår flere apparater end pladespiller og forstærker i anlægget vil en jordforbindelse typisk være mere til skade end til gavn.

MVH Henning

Der indgår ikke andre apparater i anlæg end pladespiller, forstærker og step Up.
Med signal stel mener du den yderste leder i rca stikket?
Den har nemlig forbindelse til stel skrue på step Up. Men det gav ikke nogen forbedring at fjerne dem
Rumsas

Indlægaf Rumsas » tors 15. okt 2020 12:10

Så spiller det.
Det er faktisk flovt. Men det viste sig at være en kombination af beskidte rca bøsninger og dårlige løse stik. Da jeg rensede dem blev det lidt bedre. Og da jeg skiftede stik, til nogle der var strammere, blev det rigtig godt. Alt brum er væk, der er kun en lille smule sus når man skruer højt op.
Og det er uden stel på step Up.

Tak allesammen for hjælpen.
Rumsas

Foregående

Tilbage til Grammofoner