Brum-jagt i Woodside (Radford) SC26P

Alt om GDS

Brum-jagt i Woodside (Radford) SC26P

Indlægaf his067 » søn 20. nov 2011 21:36

Nu synes jeg også jeg vil prøve og se om der evt er råd og hjælp at hente fra vores eksperter.
Jeg har en Woodside SC26 som jeg købte brugt fra Italien. Jeg har målt den igennem for at sikre at alle strømregulerende trin virker (det gør de: perfekt 312 Volt på hvert ECC83 anode) og har byttet alle elektrolytkondensatorer med 105 graders versioner. Jeg har checket alle stelforbindelser der går via ledninger til et fælles "star-earth" punkt.
Alligevel er der alvorlige brumproblemer: Jeg kan ikke bruge RIAA delen fordi den brummer alt for højt. Og selv om linje-sektionen lyder bedre end nogen anden forforstærker jeg kender (den erstattede Conrad-Johnson PV14 og Audio Research LS16 Mk II efter lyttetest) og næsten ikke brummer, stiger brum-niveauet når volumen potentiometeret står i midterposition. Brum-niveauet falder i yderpositionerne. Jeg har lidt mistanke til ledningsforbindelsen imellem Pre-printet of Volumenpotentiometeret for den tidligere ejer havde skiftet ledningen til en eller anden skærmet mikrofonledning som han havde forbundet stel -> skærm og frem og tilbage til de to signal-ledere. men det skulle ikke påvirke RIAA delen!
Men er der nogen af jer der har ideer om hvordan jeg jager sådan en brumsløjfe?

For øvrigt, Mikkel, vil et af dine volume control boards (den med relæer og optisk kodning, RelVol1C) kunne bruges i stedet for et Noble 250 Kohm Pot-meter? og kan den køre med 12 Volt DC?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Brum-jagt i Woodside (Radford) SC26P

Indlægaf mcs_5 » man 21. nov 2011 00:56

his067 skrev:Jeg har lidt mistanke til ledningsforbindelsen imellem Pre-printet of Volumenpotentiometeret for den tidligere ejer havde skiftet ledningen til en eller anden skærmet mikrofonledning som han havde forbundet stel -> skærm og frem og tilbage til de to signal-ledere. men det skulle ikke påvirke RIAA delen!
Men er der nogen af jer der har ideer om hvordan jeg jager sådan en brumsløjfe?

Kan du se om den tidligere hærværker har lavet andet "spændende"? Skærmede kabler indeni apparater er ret lette at forbinde forkert. Kan du levere billeder?

For øvrigt, Mikkel, vil et af dine volume control boards (den med relæer og optisk kodning, RelVol1C) kunne bruges i stedet for et Noble 250 Kohm Pot-meter?

Ja. Men jeg ville bruge den "opsplittede" version, så den støjende del kan placeres væk fra lyddelen.

og kan den køre med 12 Volt DC?

Nej, men det kan en 7805 gøre meget ved.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf his067 » man 21. nov 2011 20:44

his067 skrev:
mcs_5 skrev:
his067 skrev:Jeg har lidt mistanke til ledningsforbindelsen imellem Pre-printet of Volumenpotentiometeret for den tidligere ejer havde skiftet ledningen til en eller anden skærmet mikrofonledning som han havde forbundet stel -> skærm og frem og tilbage til de to signal-ledere. men det skulle ikke påvirke RIAA delen!
Men er der nogen af jer der har ideer om hvordan jeg jager sådan en brumsløjfeKan du se om den tidligere hærværker har lavet andet "spændende"? Skærmede kabler indeni apparater er ret lette at forbinde forkert. Kan du levere billeder?
?

Jeg tror ikke han har lavet andet hærværk, Ihvertfald kan jeg ikke se det. Jeg prøver at grave nogle billeder frem senere idag.

For øvrigt, Mikkel, vil et af dine volume control boards (den med relæer og optisk kodning, RelVol1C) kunne bruges i stedet for et Noble 250 Kohm Pot-meter?Ja. Men jeg ville bruge den "opsplittede" version, så den støjende del kan placeres væk fra lyddelen.

Lige hvad jeg håbede :)

og kan den køre med 12 Volt DC?

Nej, men det kan en 7805 gøre meget ved.
Fint!

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hej Mikkel (og andre)
jeg har sat billeder på Flicker

http://www.flickr.com/photos/8291725@N02/6076072212/in/set-72157627382502767/
http://www.flickr.com/photos/8291725@N02/6076072212/in/set-72157627382502767/
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf his067 » man 21. nov 2011 22:55

Jeg har nu også lagt diagrammer ud til Woodside SC26 på min Flicker konto.
Og lige en rettelse: anodespændingen på hvert rør måler 298 Volt (som den skal) og ikke 312 Volt (som jeg oprindeligt skrev). Mike Davis fortalte mig at det var meget nemt at få spændingsregulatorerne til at stå af og at selv når de ikke virker vil forstærkeren give (rimeligt god) lyd, men ikke op til den fulde standard. Der skal lige være et spændingsfald over fra HT på 312 Volt ned til anodespænding på 300 Volt.
på nuværende tidspunkt lyder den altså fantastisk, men kunne måske være lidt mere brumfri.....
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf mcs_5 » man 21. nov 2011 23:18

Det ville være dejligt med billeder i en ordentlig opløsning (1024x768 er ikke "Large" efter min mening). Har du prøvet at lodde nogle af de ekstra ledninger af? Måske er det kun signalledningen der skal forbindes i begge ender. Det burde give enten mindre brum, eller meget mere - og det er hurtigt at prøve.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf his067 » tirs 22. nov 2011 00:30

Jeg må prøve at tage nogle bedre billeder i morgen. Der er godt nok tre loddespyd i begge ender, men jeg prøver at løfte en ende imorgen når den alligevel er ude af svøbet...
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf his067 » ons 23. nov 2011 18:30

his067 skrev:Jeg må prøve at tage nogle bedre billeder i morgen. Der er godt nok tre loddespyd i begge ender, men jeg prøver at løfte en ende imorgen når den alligevel er ude af svøbet...

Ja, ja, sådan går det somme tider: efter omhyggeligt at have fjernet svøbet og bundpladen tog jeg en masse billeder af forforstærkeren her i morges. Jeg havde tage mit nye Kamerastativ ibrug så jeg kunne bruge en lille blænde og få et ordentligt dybdefelt og billederne er såmænd ret gode (som i vil kunne se på denne addresse: https://picasaweb.google.com/his047/Rad ... directlink)
Som en del af processen kiggede jeg jo også lidt rundt i forforstærkeren, og i den forbindelse forekom det mig at det måske kunne svare sig at flytte ledningerne til volumenkontrollen væk fra den lille strækning på knapt 5 cm, hvor de løb parallelt med lysnetledningen. Så det gjorde jeg. Derefter fotograferede jeg lidt mere, før jeg samlede bæstet igen og tog det tilbage på sin plads, hookede det op og tændte for anlægget for lige at checke at alt var rigtigt tilsluttet.

"Well, bugger me" (se, det udmærkede engelske udtryk er der sært nok ingen smilies for) om det ikke har fjernet problemet! Jeg ved ikke om jeg skal :lol:, :Bande: eller :oops:.

Men nu kan det så være at jeg måske har løst problemet, ihvertfald for linje-delens vedkommende. :thumbsup:
Det kan være jeg vender tilbage til problemet når jeg engang tilslutter RIAA delen igen.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Indlægaf mcs_5 » man 28. nov 2011 02:44

Modifikatøren glemte nok hvordan de originale ledninger var trukket...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf jan lars » ons 30. nov 2011 14:45

hej jag har själv woodside sc26 men utan brum hur går det får du tyst på den
jag vet att en del bytt ut tranformatorn jag pratade nyss med en kille i norge som bytt ut sin tranformator
jag har även woodside ma -100 rörslutsteg som jag är mycket nöjd med låter fantastiskt bra jag kan om du vill försöka ta reda på vad han har bytt tilll för transformator
lycka till
jan lars

Indlægaf jan lars » ons 30. nov 2011 14:51

hej igen ulveco tranformator är det som sitter i woodside sc26 ett bra tips byt tranformator så får du säkert tyst på brummet
jan lars

Tilbage til Gør-det-selv-vintage