Quad Els 63

Rosinen i pølseenden

Quad Els 63

Indlægaf otto » lør 23. jan 2021 20:07

Hej
Fandt et sæt quad 63 Som skal ha lidt hjælp. De kom uden støv folie og uden støvfolie rammen Efter hvad jeg har kunne læse mig til så er støv rammen bare en man tager af
Så nu er mit problem hvor finder jeg sådan 4 støv rammer henne.
De kan godt spille men læste det ikke er godt for membranerne Med det støv
Så Gode råds-gestus
og er der nogen der ved hvordan man monterer støv folien på rammen så skriv
Jeg vil gerne ha dem op at køre 100 % igen
De er fra 90erne.
Mangler også frontstof. Det er noget til salg ved et tysk firma. Men kan man selv lave dem
Mvh
otto

Lokalitet: viborg

Re: Quad Els 63

Indlægaf his067 » lør 23. jan 2021 23:58

Jeg kørte med mine ESL63 i fem-seks år uden støvfolie. Det tog de ikke nogen skade af. Jeg brugte godt nok en strømskinne som tændte og slukkede sammen med anlægget, så membranerne blev kun opladede når jeg spillede musik.

Hvis du sender en PB kan jeg sende dig en PDF af service-manualen. Der kan du se hvordan man monterer støvfolien.
Der er ingen ramme til støvfolien, bare dobbeltklæbende tape. Der er et beskyttelses-gitter som også afstiver højttaleren. De kan være svære at finde, men er nemme at skifte.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Klarskov » søn 24. jan 2021 01:03

Hej Otto.

Som his067 skriver kan du godt køre med ESL63 uden støvfilm, hvis du nøjes med at have strøm på dem, når du skal spille. Og det kan man sagtens, fordi de - i strid modsætning til ESL57! - lader meget hurtigt (under et par minutter) - og hvis der er frontstof på dæmper det også støvopsamlingen. Skulle de endelig samle for meget støv op kan man forsigtigt støvsuge fronten af panelerne. Bagsiden kan man også støvsuge, men på indersiden af elementets bagside sidder der et meget tæt nylonnet, som effektivt forhindrer støv i at komme ind i selve elementet. Så i modsætning til ESL57 er støv faktisk ikke det store problem med ESL63!

Støvfilmen sidder dog på en slags ramme. Den består af 4 plasticprofiler (plus nogle aluhjørner, der holder den sammen). Profilerne er flade på den side, hvor filmen (3-6µm mylar) klæbes fast med dobbeltklæbende tape og på den modsatte side har de en profil, der kan klemmes fast på den ramme, der bærer elementerne. (Det er meget tydeligt i servicemanualen, som his067 sender dig.) Jeg har set disse profiler til salg, men jeg kan desværre ikke finde linket p.t. - og som sagt: Det går an at spille uden. Desuden var de afsindig dyre!

Der er dog én ting, du skal være super opmærksom på: Den lim, Quad brugte til at fæstne statorerne til plasticrammen, forvitrer med tiden. Forvtringstiden er afhængig af de omgivelser, højttalterne har være placeret i. Megen fugt og hyppige temperaturskift øger forvitringen. Statorene er lavet af noget tyndt, tyndt prinpladelignenede materiale og det er limet med en slags kontaktlim til rammen. Når limen forvitrer - og bliver til støv! - slipper statoren rammen og en falder ind mod membranen. Det giver tydeligt hørbart overslag og huller i membranen. Tjek det ved at banke forsigtigt i hjørnene af elementerne med bagsiden af en f.eks. en skruetrækker. Du kan med det samme mærke, om statorerne er ved at slippe. Hvis det er tilfældet skal de repareres med det samme!!!! Du skal ikke spille med dem, før det er bragt i orden, fordi du risikerer at membranerne skal skifites. (Hvis de er løse skriv en pb så skal jeg prøve at forklare, hvordan man kan klare problemet uden at ødelægge elementet.)

Der skulle ikke være nogen ben i at lave en ny stofstrømpe til dem. Jeg har set mange forskellige varianter af stof, men ordinært akustisk gennemsigtigt højttalerstof er helt fint. Så vidt jeg kan gennemskue medvirker de senere versioner af stoffet ikke til dæmpning af højttaleren. De første versioner af frontstoffet var meget tykt, og jeg har en mistanke om, at det faktisk var med til at definere udstrålingsmønstret, men - som sagt - jeg tror ikke de gælder de seneste versioner.

Jeg har renoveret gud ved hvor mange ESL63 højttalere - og skiftet membran på endnu flere elementer, så du er meget velkommen til at spørge om løst og fast (også gerne via pb). Det var vældig skægt, mens det stod på, men på et tidspunkt blev jeg dog træt af dem, så for flere år solgte jeg hele mit reservedelslager. Jeg kan derfor ikke bistå med reservedele, men meget gerne med den smule knowhow jeg måtte have.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Indlægaf otto » søn 24. jan 2021 01:46

Hej
Har set lidt film på YouTube om dem
Hvad lim vil du anbefale til at lime de løse elementer med.
Jeg tænker en lille lim pistol Men det er måske ikke det bedste lim
Jeg har de 4 sorte rammer med huller i der sidder uden på støv folien
Så Inge. Problem der
De kom også med en pæn stor kondensator i indgange fra audyn En sort med blå skrift på som ser ok ud Meget bedre end dem de brugte i de første modeller
2 af diskant elementerne var defekte. Membranen var defekt. Så de er lavet nu
Skal så ha skruet dem fast igen og høre dem spille i stereo. Det er lidt tamt i mono
otto

Lokalitet: viborg

Indlægaf Klarskov » søn 24. jan 2021 12:03

Hej otto.

Jeg brugte dråber af hurtigtørrende to-komponent epoxy (Araldit) de steder, hvor statoren var løs. Jeg fabrikerede så også en krog, som lige netop kunne manipuleres ind i et af hullerne på statoren, hvorved man kunne trække den op mod rammen. Se billedet. Jeg havde også en anordning, som kunne holde trækket de par minutter det varer, inden limen binder helt. Det har jeg desværre ikke billede af. Det er lidt Georg Gearløs-agtigt, men det virkede. Det er selvfølgelig ideelt hvis der er limet over det hele, men disse dråber med et par centimeters afstand holdt det faktisk på plads.

Hvis det drejer sig om front-statoren kan du jo åbne elementet og fuldlime det. Jeg vil anbefale, at du bruger tynde gummihandsker til arbejdet, fordi fingeraftryk godt kan give anledning til krybestrømme i elementet.

Go' fornøjelse.

Vh
Hans Jørgen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Klarskov

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Tilbage til Højttalere