JBL L-65 Jubal

Rosinen i pølseenden

JBL L-65 Jubal

Indlægaf kennethjakobsen » søn 7. feb 2021 22:22

Hej.

Har sådan et sæt - er der nogle der har nogle gode anbefalinger til en forstærker der vil kunne levere power nok til dem... Har netop solgt min Marantz 2265 som jeg ikke helt synes nåede i mål med dem.
kennethjakobsen

Lokalitet: Padborg

Re: JBL L-65 Jubal

Indlægaf Fredmarantz » søn 7. feb 2021 22:45

Nu kender jeg ikke dine lydkvalitetskrav- men hvis en Marantz 2265 ikke kan blæse alvorligt liv i et par L65, så er jeg næsten på Herrens mark, hvad angår gode råd. Den skulle da kunne klare opgaven, skulle jeg mene - men det er ikke mig, der skal mene, men dig selvfølgelig.

Lad mig anbefale en forstærker med tyngde og 100W/ch - det var den simple. Hvis man går lidt mere effektivt til værks, så tror jeg godt, at et par Jubal kan lide en 100-150W forstærker af anerkendt fabrikat til opgaven. Hvis jeg lige stod og havde et par L65 og ville have lidt kvalitetsfest i gaden, kunne fx en Accuphase E-202 gøre meget godt for mig i den henseende. En Marantz 250 eller 1200B ville også være lige i øjet til min smag. Store Sansui - Kenwood - Sony osv kunne sikkert også. Men altså 100-150 gode watt støttet af en kraftig trafo - altså en forstærker på ca. 18-20 kilo være være mit take. Gerne noget, der lavet midt i 70'erne - og ikke allersidst, grundet en efter min mening lidt fremhævet top, som jeg stadig ikke har lært at forliges med, til trods for, at jeg næsten ikke længere kan høre over 10K.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf kennethjakobsen » søn 7. feb 2021 22:57

Hej Freddy,

Tak for dit svar...
Den kunne som også godt blæse liv i dem, men jeg følte hele tiden at jeg lige "manglede" det sidste...
Om det er rigtigt eller ej vil tiden jo vise :)
Jeg har også tænkt på noget 100-150W pr. kanal - og kan stadig godt lide tanken om 70'er stilen...

Kom desværre for sent til den Accuphase der netop er solgt på DBA - jeg må holde øjnene åbne!
kennethjakobsen

Indlægaf CARS10 » man 8. feb 2021 15:57

Prøv om du kan finde en Nakamichi PA5 mk.II. Jeg bruger selv sådan en til mine L100 (dansk model) og det lyder virkelig godt. Den løber ihvertilfælde ikke tør for power. Da den er lidt til den varme side passer den rigtig godt til JBL højttalere.
carsten
CARS10

Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Indlægaf kennethjakobsen » fre 12. feb 2021 21:33

Jeg købte en Marantz 1250 som kom til salg - og kan tydligt høre der er kommet flere kræfter bag ;)

Tak for input!
kennethjakobsen

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. feb 2021 22:24

Og- ...det...kan jeg så godt forstå :shock: . Den er noget kraftigere, hvilket sikkert kan mærkes i "overskudsfaktor".
Marantz 1250 er særdeles kompakt og vejer voldsomt meget mere, end man skulle tro, når man ser det relativt "kleine" udseende. Det skal man godt nok ikke tage fejl af. Kæmpetrafo.
Den er den næsstørste Vintage Marantz integrerede forstærker (de 2 kraftigste er stort set ens - nemlig model 1300DC og PM-8).

Jeg foretrækker dog en 1250'er blandt de nævnte - da den er nemmere at servicere i trykknapperne. Model 1250 er en rigtig fed makker til dine Jubal!

Må jeg spørge, om du fandt 1250'eren på dansk jord eller uden for? - der er ikke såååå mange af dem herhjemme.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf kennethjakobsen » fre 12. feb 2021 22:48

Jeg fandt den herhjemme - der var pludselig en tilsalg på facebook og så tænkte jeg at det måtte prøves.

Og ja - straks man løftet den kan man mærke at der er noget gods i den! Og jeg synes virkelig den spiller godt!
kennethjakobsen

Indlægaf Louis » fre 12. feb 2021 22:50

Fredmarantz skrev:Og- ...det...kan jeg så godt forstå. Den er noget kraftigere, hvilket sikkert kan mærkes i "overskudsfaktor".
Marantz 1250 er særdeles kompakt og vejer voldsomt meget mere, end man skulle tro, når man ser det relativt "kleine" udseende. Det skal man godt nok ikke tage fejl af. Kæmpetrafo.
Den er den næsstørste Vintage Marantz integrerede forstærker (de 2 kraftigste er stort set ens - nemlig model 1300DC og PM-8).

Jeg foretrækker dog en 1250'er blandt de nævnte - da den er nemmere at servicere i trykknapperne. Model 1250 er en rigtig fed makker til dine Jubal!

Må jeg spørge, om du fandt 1250'eren på dansk jord eller uden for? - der er ikke såååå mange af dem herhjemme.

Vh
Freddy

Jeg tror næsten det må være den der kom til salg omkring Solbjerg, der vist tidligere har været eget af et forum medlem.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. feb 2021 22:52

Tillykke med den!!! - og tak for svaret. :thumbsup:

Den bliver du helt sikkert glad for. Ved lejlighed bør du få den tjekket godt og grundigt igennem - og måske også lige have en vurdering af filterlytten, som er en dobbeltlyt i ét enkelt bæger. Dette gjorde Marantz i nogle få år lige i slutningen af 70'erne. Det er tilrådeligt, at man lader den restuffe af en kyndig, hvis den bliver ustabil/defekt.

ok- jeg krydsede lige med Louis :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf kennethjakobsen » fre 12. feb 2021 23:05

Den er netop efterset/fikset af Sound2Vision så jeg håber den er klar til mange timers brug - ellers må den afsted igen!

Og det var den Louis nævner :)
kennethjakobsen

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. feb 2021 23:07

Hvis Sound2vision har tjekket og godkendt den - så er det rigtig fint :thumbsup: - så er det bare med at nyde den - :-) :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Tilbage til Højttalere