Delefilter Beovox 5700

Rosinen i pølseenden

Delefilter Beovox 5700

Indlægaf johnodense » søn 14. mar 2021 17:40

Her er et måske naivt spørgsmål, bær over med en ikke så teknik kyndig, jeg er bare nysgerrig:

Nogen der har et bud på hvad konsekvensen/lydkvaliteten vil være hvis man skifter det originale beovox 5700 delefilter med et færdigt Monacor-delefilter fra nettet som deler ved samme frekvenser (600 og 6000 mhz, 8 ohm)

Vil det være helt tosset.
Pioneer SX-1080 - Akai AS-1080DB - Sony TA-515 / ST-515 / TC-U2 - Denon DP-11F -
Lenco L75 - Pioneer PL55DX - Revox B77 - Sony TC 229SD - Boston Acoustics VR40 - Beovox 5700 - Sansui SS-2
johnodense

Geografisk sted: odense
Lokalitet: Odense

Re: Delefilter Beovox 5700

Indlægaf Dan63 » søn 14. mar 2021 20:54

Hej Johnodense.

Det ville jeg ikke gøre!
Det delefilter, der sidder i 5700'erne er tilpasset de enheder, som højtaleren indeholder.
Så det er ikke kun delefrekvensen det drejer sig om, men også de enheder det skal arbejde sammen med.

Men du kunne skifte kondensatore i de bestående delefiltre. Blot de har samme værdi.
Jeg kan desværre ikke huske, hvad dem, der som oftest anbefales hedder, men det er der andre herinde, som ved. Smil!

Ellers et sæt fine højtalere!

Held og lykke med projektet!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf johnodense » søn 14. mar 2021 21:39

hej dan - tak for dit svar, og det kan jeg selvfølgelig godt følge,
jeg blev inspireret af denne fyrs erfaringer, og ville lige høre andre kommentarer
(fra beoworld.org)

Andrew posted on Tue, Jan 20 2015 1:08 PM
rated by 0 users
Now I know that crossovers are designed specifically for the speakers and drivers they are in - but I couldn't help but wonder before refurbing my Beovox Penta crossoves what a difference a different crossover would make. My theory being that the Pentas have pretty hefty crossovers that need to be driven hard to make the speakers sound good.

So I have connected in a Monacor three way crossover - the difference in the sound is completely amazing, very very clear and that's only with two midrange units kicked in - bass is just as good and the treble smooth. The difference is so marked that I am wondering if the originals would ever have sounded this good - They appear to be like new with no parts damaged or worn or anything.

I will of course keep the originals so that they can be refurbed at some point and the speakers remain original but I am wondering if anyone else has experimented or customised speakers? I realise that the sound of the speaker is subjective and what sounds good to one person may sound rubbish to someone else.

I can only describe the sound as clear as my S60's but with much better bass extension and clarity.
Pioneer SX-1080 - Akai AS-1080DB - Sony TA-515 / ST-515 / TC-U2 - Denon DP-11F -
Lenco L75 - Pioneer PL55DX - Revox B77 - Sony TC 229SD - Boston Acoustics VR40 - Beovox 5700 - Sansui SS-2
johnodense

Geografisk sted: odense
Lokalitet: Odense

Indlægaf Hackenberg » man 15. mar 2021 09:42

At skifte kondensatorer i det originale filter ville måske hjælpe men at skifte til Monacor ville være dumt.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg

Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Tilbage til Højttalere