Grundig Audiorama 7000?

Rosinen i pølseenden

Grundig Audiorama 7000?

Indlægaf mogwai » tirs 6. dec 2011 13:45

Hej Alle sammen

Jeg overvejer at købe et par Audiorama 7000 og kan se der har været et tidligere indlæg, hvor der blev anbefalet at man ikke benyttede en subwoofer til dem.

hvis jeg køber et par audiorama, kan man så gå ud og købe en ny reciever og tilslutte dem til? og i så fald hvilken skal jeg købe?

Jeg har overvejet at benytte dem som fronthøjttalere til surround system - kan det mon lade sig gøre?
mogwai

Re: Grundig Audiorama 7000?

Indlægaf Sorenki » tirs 6. dec 2011 14:02

der er overordnet set, ikke sket megen med måden hvorpå man tilslutter højtalere - så det korte svar er - det kan du sagtens. der er dog nogle enkelte forskelle, du måske skal kende: mange moderne subwoofere kræver et ikke forstærket signal fra receiveren der følger med volumen kontrollen - det kan mange ældre receivere og forstærkere ikke. derudover har DIN-standarden gjort, at nogle ældre forstærkere og højtalere bruger DIN stik - for højtaleren er det ikke sværere end at klippe ledningerne over og koble dem på en ikke-DIN forstærker, men for forstærkeren kan det blive et problem, hvor du skal ud og bruge adaptere eller lign.
mht. at bruge dem som fronthøjtalere; jeg kan ikke se noget problem andet end at de (nok) spiller på den måde der gør dem meget svære at koble sammen med andre højtalere - her tænker jeg på følsomheds- og frekvensgangsoverenstemmelse.

Jeg ville bruge dem til stereo sammen med en Weltron og så ikke tilføje andet.
Billede

men der er vel ikke andet for end at prøve?

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf mogwai » tirs 6. dec 2011 14:10

Hej Søren

Mange tak for dit gode svar :)

Nu er jeg overhovedet ikke stærk i lydhifi. Det jeg forstår på dit meget intelligente svar er, at jeg måske skal ændre på kablerne og kan tilslutte det til hvilken som helst ny reciever (såsom Denon AVR-1612)? hvor stor skal recieveren mon være for at kunne udnytte højttalerne til fulde?

Det er kun i tilfældet jeg vil tilslutte en subwoofer jeg kan løbe ind i problemer?
mogwai

Indlægaf mogwai » tirs 6. dec 2011 14:29

Hov, den LP afspiller er fed - hvor kan man mon købe sådan en?
mogwai

Indlægaf Louis » ons 7. dec 2011 20:35

Jeg mener ikke der er nogen problemer for at koble de Audiorama højtalere til forskellige forstærkere, så vidt jeg huske er de helt almindelige i tilslutningsformen.

Weltron - lavede alt muligt gejl - Det er forresten heller ikke kun en pladespiller - det er også en kassettebånoptager mener jeg :thumbsup:

http://www.prins.net/70s/index.html

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Tilbage til Højttalere