Jeg er hverken finmekaniker eller lejesvend

- men jeg kan ikke lade være med at foreslå at smide noget korrekt olie i den brønd og mærke, om der er slør efter dette. Når lejet er helt tørt, så vil man vel på en ganske svag måde vel kunne mærke et lille "slør" - dette kan være reduceret ganske betydeligt, hvis man fylder noget olie i - ikke meget, men nok. Måske slidtagen på akslen/lejet kommer af, at lejet har manglet olie.
Et leje uden olie lyder mærkeligt. Jeg kan på ingen måde tro, at lejet er "selvsmørende" uden olien - den skal immervæk komme et sted fra.
Mon ikke selvsmørende kan betyde, at olien kan gemme sig som reservoir i sintrede bronzelejer, ganske som vi kender det fra lejerne på en Thorens 124?
nå - men jeg ville finde noget korrekt olie (står måske i servicemanual?) og polere akslen en smule - og så mærke efter, om der er mindre slør i lejet bagefter.
Hvis lejerne er udtagelige, kan de måske "bages" for at få evt. gammel harsknet olie ud af sintringerne. før ny olie "bages" ind....
Hvis lejerne ikke er af bronze-sintringstypen - og bare er solide metallejer/Messing? - så ville jeg stadig prøve med noget god leje-olie... før jeg tyede til nye lejer.
Vh
Freddy