Tonni skrev:PM710, er normalt regnet fra efter Marantz gyldne periode. Fra den periode, hvor Marantz var ejet af Phillips.
De mest eftertragtede Marantz'er er fra midt halvfjerserne, og op til ca 78.
Her håber jeg Fredmarantz kommenterer mere på din tråd. Er der nogle der ved noget, er det ham...
Og i øvrigt velkommen til! :)
Jeg takker for tilliden til min viden om Marantz

- men både hvad du selv skriver, Tonni - samt hvad Kenneth / Kenras herefter skriver dækker meget fint mit forhold til denne Marantz.
Tilføjelse:
Jeg har lige googlet nogle billeder med aftaget låg - og jeg ser, at der nok ikke er gjort så meget ud af inventaret i forstærkeren - jeg tænker på en lidt rodet ledningsføring og ingen afskærmninger - Jeg er ikke tekniker, men ved at kigge ned i de fleste af de tidligere Marantz er fra op til ca. 1978 - synes jeg, at der generelt er gjort mere ud af det hele. Det siger vel egentlig intet om lyden - men jeg har det godt med apparater, hvor man kan mærke, at noget af prisen går til at der har siddet nogle montører/montricer M/K - som har måttet få lov til at gøre deres arbejde ordentligt.
Jeg vil dog tro, at man med denne forstærker udmærket kan have en trofast følgesvend i mange år. Jeg har ikke hørt, at de skulle være ustabile eller noget. Hvad angår servicebehov, så er jeg ikke i tvivl om, at der noget skal kastes noget tid efter rensning af diverse potentiometre - både dreje og skyde samt til samtlige omskiftere. Og den slags er der jo en del af. Heldigvis er der vist LED over linjen i modsætning til tidligere, så pærer/lamper osv skal man nok ikke være så bekymret for. Relæet skal nok også ha' en kyndig tur. Måling af DC-balance + korrektion af denne - samt ditto for bias. Du skal dog passe meget på ikke at forulempe de lange transmissioner (blå stiger) til omskifterne. De kan være overordentligt svære at finde, hvis de skulle blive defekte. Men det ved du jo nok, når du er uddannet elektronikmekaniker -
Venligst
Freddy