bjerager skrev:Ja, ja, skipper, jeg har jo sagt at jeg vil skrive et opslag om den her boks, så jeg må hellere komme i gang...
Anders - tak for din grundige gennemgang og refleksionerne over The Beatles og stereo-boxen.
Det er dejligt med noget substans og volumen i indlæggene her, så det bliver mere end bare et foto af et pladecover (det bliver man jo ikke så meget klogere af).
Bl.a. inspireret af vores "Beatles-battle" (her og på FB) snurrer en del skiver med The Fab Four for tiden.
Bare for nostalgiens skyld kom "Det Røde" og "Det Blå" album frem fra hylden.
Det er nok første gang i + 20 år det er sket, for jeg har jo alle numrene på andre Beatles-LP'er.
Men de to dobbelt-album var også for mig den første vej ind i Beatles' musik - lige på nær [Sje lop to] som jeg skrålede med på som 6-7 årig hos en kammerat, der havde "She Loves You"-singlen - og så det "hvide" album, jeg mødte som 9-10-årig fordi min far lånte det af nabosønnen og overspillede det til et antal spolebånd.
Mine skiver er tyskere fra 1973 - og det skal nok være på det tidspunkt, jeg købte dem som ca. 14-årig med en teenagers nysgerrighed på at udforske (musik)verdenen. De blev spille flittigt på mit allerførste anlæg, der bl.a. bestod af en frygtelig Garrard SP 25 pladespiller (med verdens korteste radial-tonearm?). I betragtning af dét lyder de rimeligt godt - og udgør faktisk stadig en rigtig god introduktion til The Beatles, hvis man skulle have et barn eller barnebarn, som skal sendes dén vej.
Det var - dengang - et helt univers for mig: 8 pladesider med over 50 numre, der alle var tilgængelige, gode og kunne høres mange gang. Rigtig mange gange. Som de snurrer her kan jeg godt huske rækkefølgen, men husker også, at da jeg i gymnasietiden købte de "rigtige" Beatles-album, så blev meget overrasket over at den vante nummer-rækkefølge - selvfølgelig! - ikke gjaldt dem.
De har altså været med på en lang rejse med 9 flytninger, 2 kollektiver, 6-7 kærester mm. Men de har haft det trygt og sikkert i deres plastic-hylstre - og de både lyder og syner ganske fint. Dog har solen bleget ryggen på "Det Røde" en del...
Det er altså lidt hyggeligt (og nostalgisk I know), at krydse tilbage i sin musik-udviklings-historie - og så endda med det eksakt samme LP-sæt, der var med helt hjemmefra.
Og så - Fast Forward 48 år:
I dag ankom dette Beatles-album (forseglet og i Mint-stand) med posten.
Det er jo "Yellow Submarine" - og så alligevel ikke rigtig. For det er soundtracket fra Beatles animations-filmen af samme navn - og dét er der jo allerede udkommet et Beatles-album, som hed. Og det er nok dét Beatles-album, jeg sætter lavest: Ringo synger titel-nummeret (ikke særlig godt), de fleste andre numre er kun halv-gode - og side 2 er George Martins orkestermusik (og altså ikke rigtig Beatles).
Men det her soundtrack (= de beatles-melodier, der indgår i filmen) er sgu' i orden. Vel synger Ringso stadig titel-nummeret (ikke særlig godt), men ellers er der faktisk kun rigtige Beatles-melodier, hvoraf nogle ikke findes på andre album (Hey Bulldog, All Together Now, Only a Northern Song bl.a.). Og her ud over gode numre, som dog også er at finde på Rubber Soul, Revolver og Sgt. Pepper.
Presning og mastering er glimrende - der er god, velafbalenceret og fyldig lyd på skiverne (uden at jeg kender produktions-historien bag dem). Albummet lukker fint et lille hul i samlingen.
Impuslen til at købe det kom fra denne video med Andrew Milton, som nok er én af de mennesker, der ved mest om Beatles' indspilninger, udgivelser osv. Som vildt meget!
Anders - over til dig...
Eller nogle af jer andre