Så blev det (næsten) forår 2022 og jeg har for nogen tid tiden haft gang i en rutinemæssig "tænding" af en god gammel Marantz. Da jeg har en del til at stå, må tingene stå for tur med jævne mellemrum - for at de ikke skal gå helt i hundene. Dette gør jeg med vario B&O RT10 elelr RT12 - hvad der nu lige står forrest.
Denne gang er det et Marantz 510M sluttrin - som i sin tid blev solgt fra Hificentret i Herning - til en fyr, der hed Carsten...et sted på egnen. I ca. 1983-84 ville han sælge den og jeg fandt den i DBA, som dengang var en ret ny opfindelse. Jeg kørte ud til ham og købte den. Den havde på det nærmeste ikke været brugt. Tilmed med original emballage osv....fedt nok. Nå- men jeg har haft den lige siden og brugt den op gennem 80'erne (det Kedel.... årti) i en opstilling med elektronisk delefilter på mine JBL monitors. Det har den gjort fint fint - og det har været problemløst. En meget stabil forstærker, hvis man passer lidt på den.
Den var dyr som bare pokker i midten af 70'erne - og havde en prislap på ca. 16000,- i 1976..immervæk en slags penge for en studerende opvasker uden SU - så jeg måtte pænt vente til chancen bød sig senere. .
En 510M er efterfølgeren for den mægtige og meget sjældne model 500, som jeg også er heldig at have stående - endda i 2 eksemplarer.
Denne model 510M er, som sin forgænger, blæserkølet. Den vejer ca. 24 kg, - og kan levere 2 x 256 Watt 8 ohm i hele det hørbare frekvensområde. (20-20kHz) - og den er målt til 2 x 310W af pålidelig tekniker, som altså bestemt ikke er mig

. Der er nogle få af den i DK - måske 2-3-4 stykker, men ikke mere end disse. Jeg kender til 2.
Her lidt facts:
http://www.classic-audio.com/marantz/0510m.htmlHer er den stående med lys i (blaffo)-metre, som jo var vigtige i de brølende 70'ere - men nok i virkeligheden ikke særligt brugbare, når det kom til stykket. men for enhver rask dreng sker der altså noget særligt med én, når man ser på metre - også selvom de er langsomt-reagerende.
Model 510M er lidt speciel idet der sidder en større effektmodstand i den, som bliver (for) varm, hvis man kører apparatet langsomt op på vario - derfor skal man, har jeg fået at vide af Arnborg (særdeles dygtig tekniker) smide en forbindelse over modstanden, så strømmen løber uden om effektmodstanden under opkørslen - og det gør jeg så - det kan i se på billederne.
Som et sidste kvæk fra mig om denne flotte sag - vil jeg lige henlede jeres opmærksomhed på dens udgang, der som nævnt er blæserkølet. Denne "køletunnel" er ca. den samme som senere ses på de store receivere 2385- 2500 og 2600 fra slut 70'erne og ca. 1980, blot med andre udgangstransistorer og print - men ideen bliver ligesom "født" her i denne model. Dog ses en lignende konstruktion på den tidligere model 500, men her er køletunnelen placeret på tværs i den 40 kilo tunge forstærker. (model 500) - ja, den står endda lige i baggrunden, så man kan se, hvad jeg omtaler.
Billeder: ( reflektioner i frontglasset ER blot reflektioner - glasset (klar plast) er helt ridsefrit. Og det er forstærkeren i øvrigt også.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.