För några dagar sedan blev jag kontaktad av en vänlig man i Stenungsund som sett min köpes-annons på en svensk sälj och köp-nätsajt. Han berättade att han hade ett U66 Elektronic Crossover och ett par U66 högtalare som han kunde tänka sig att sälja till mig.
Han har själv satt ihop högtalarna från en byggsats med helgerad spånplatta och målat dem mattsvarta, som var 80-talets HiFi-färg.
Han köpte detta på Vallgatan 5, där U66 låg en halvtrappa upp i början av 80-talet.
Högtalarna är en korsning av System 502 och 504. Sinus 10 tums bas, Coral mellanregister och Isophondiskant med spridningslins.
Basreflex med dubbla basreflexportar.
Mått: 435 x 745 x 345 (B x H x D)
Yttervolym 112 liter
Nettovolym 80 liter
Baselement: Sinus WQ 1090 MX
Melllanregisterelement: Coral MD-4
Diskantelement: Isophon DKT 11
Spridningslins: Isophon SVL 270
Det aktiva delningsfiltret U66 Elektronik Crossover är bestyckat med 6 identiska slutsteg
på 45 watt. Detta köpte han färdigmonterat för det facila priset 1745 SEK, vilket omräknat till dagens penningvärde blir ca: 5940 SEK
Vi hade ett trevligt samtal om U66, HiFi-historia och en timma senare var högtalare och delningsfiltret inlastat i bagageutrymmet på en Golf. Det fick precis plats#8230;.
Har ännu inte kopplat upp och lyssnat på detta. Vill gå igenom delningsfiltret och justera arbetspunkterna i de sex slutstegen, fixa till anslutningskablarna där de går in i högtalarterminalerna och kolla baselementens kantringar, så att de är intakta.
Här en bild på den ena högtalaren och det aktiva delningsfiltret.

Glad midsommar, önskar highfive