Indstilling af tonearm og hvad det indebær.

Analog når det bedst

Indstilling af tonearm og hvad det indebær.

Indlægaf Edge » søn 11. dec 2011 20:53

Jeg har på seneste vekslet mellem de pickupper jeg nu har "på lager" og har dermed gjort mig nogle tanker om hvordan man får mest ud af sit afspiller-led.

Jeg personligt ynder at bruge dette program der udregner den optimale kurve diamanten kører hen over pladen:
http://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator.php Man kan vælge mellem Stevenson eller Løfgren A eller B.

Mens jeg roder med protraktors, VTA, Azimut og hvad det ellers hedder slår det mig, Vi gør alt for at finder den pl.måtte der giver den bedste lyd/afkobling, hvorefter vi smasker en pl.strammer ovenpå uden at isolere denne fra pladens/nålens vibrationer. Så frem med vores yndlings måtte matriale: Skridnet/måtte og skærer en måtte der passer under pl.strammeren (min er en tung sag på 385g lavet i Rustfast Stål) Er der så forskel? ja der er mere "sort" imellem tonerne syntes jeg, så det er et tweak der bør undersøges nærmere i de små hjem.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Indstilling af tonearm og hvad det indebær.

Indlægaf his067 » søn 11. dec 2011 22:01

Edge skrev:Jeg har på seneste vekslet mellem de pickupper jeg nu har "på lager" og har dermed gjort mig nogle tanker om hvordan man får mest ud af sit afspiller-led.

Jeg personligt ynder at bruge dette program der udregner den optimale kurve diamanten kører hen over pladen:
http://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator.php Man kan vælge mellem Stevenson eller Løfgren A eller B.

Mens jeg roder med protraktors, VTA, Azimut og hvad det ellers hedder slår det mig, Vi gør alt for at finder den pl.måtte der giver den bedste lyd/afkobling, hvorefter vi smasker en pl.strammer ovenpå uden at isolere denne fra pladens/nålens vibrationer. Så frem med vores yndlings måtte matriale: Skridnet/måtte og skærer en måtte der passer under pl.strammeren (min er en tung sag på 385g lavet i Rustfast Stål) Er der så forskel? ja der er mere "sort" imellem tonerne syntes jeg, så det er et tweak der bør undersøges nærmere i de små hjem.

Jeg har leget lidt med et oscilloskop program og en ADC (analog til Digital) converter (eller som det vidst osse hedder: et USB Lydkort) til min Ipad til at justere pickup med gode resultater. Blandt andet fandt jeg ud af at jeg overstyrede min forforstærker og efter at jeg har reduceret forstærkningen i min NLE 17 lyder det faktisk meget bedre. En dag skriver jeg det nok op som en brugsanvisning. hvis bare jeg kunne hitte ud af at tage nogle screenshots fra I-Paden.....
Men med hensyn til plademåtter: Vakuummåtter er ifølge min erfaring bedst. Min SOTA har et sådant system, alletiders. Men min erfaring er osse at Mørchs GS6 og Garrard 401 har godt af den slags: ude i mit studerekammer har jeg sådan en Mørch med en PolyPush plademåtte som helt klart forbedrer lyden.
Et alternativ er denneher "Turntable Ring": http://www.soundfountain.com/amb/ttring.html, som jeg helt sikkert ville bruge hvis jeg ikke havde SOTAen of Polypushen
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf eggers » man 12. dec 2011 02:07

Sådan en guide ville være top! For at tage et screenshots på iPadden, skal du trykke 'home' og 'sluk/tænd' knapperne ind samtidigt.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Tonni » man 12. dec 2011 08:19

eggers skrev:For at tage et screenshots på iPadden, skal du trykke 'home' og 'sluk/tænd' knapperne ind samtidigt.

Kors hvor besværligt... Godt jeg sidder med min "Thinkepadde" - Een knap og den er klaret! :lol:

Men ellers er det en rigtig go ide med tweaks og tricks til vore elskede vinyl! :cool1:
- Lidt OT er det begyndt at klø i loddekolben igen... Lydkort til måling.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Edge » man 12. dec 2011 15:24

Selv om jeg har både Denon DL160 og Ortofon OM30 iblandt de pickupper jeg kan skifte imellem, vender jeg tit tilbage til min Rega RB100 pickup fra midt 80´erne, lavet for Rega af Goldring. Den er en ret sublim aftaster, men kræsen med setup. Den vil helst køre Løfgren i min JVC arm.

Billede
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf eggers » man 12. dec 2011 17:04

Tonni skrev:Kors hvor besværligt... Godt jeg sidder med min "Thinkepadde" - Een knap og den er klaret! :lol:

Ha ha, ja det kan jeg godt se. HEEELT vildt besværligt. :shock:
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Lokalitet: København

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 13. dec 2011 20:27

his067 skrev:Jeg har leget lidt med et oscilloskop program og en ADC (analog til Digital) converter (eller som det vidst osse hedder: et USB Lydkort) til min Ipad til at justere pickup med gode resultater. Blandt andet fandt jeg ud af at jeg overstyrede min forforstærker og efter at jeg har reduceret forstærkningen i min NLE 17 lyder det faktisk meget bedre. En dag skriver jeg det nok op som en brugsanvisning. hvis bare jeg kunne hitte ud af at tage nogle screenshots fra I-Paden.....

Lyder spændende - hvilken Oscilloskop-App har du installeret - og hvilken AD-converter bruger du (samt hvor er den købt)?
Mvh - Claus
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf his067 » tirs 13. dec 2011 22:52

clh1997 skrev:
his067 skrev:Jeg har leget lidt med et oscilloskop program og en ADC (analog til Digital) converter (eller som det vidst osse hedder: et USB Lydkort) til min Ipad til at justere pickup med gode resultater. Blandt andet fandt jeg ud af at jeg overstyrede min forforstærker og efter at jeg har reduceret forstærkningen i min NLE 17 lyder det faktisk meget bedre. En dag skriver jeg det nok op som en brugsanvisning. hvis bare jeg kunne hitte ud af at tage nogle screenshots fra I-Paden.....

Lyder spændende - hvilken Oscilloskop-App har du installeret - og hvilken AD-converter bruger du (samt hvor er den købt)?
Mvh - Claus

Jeg bruger et Apple photo-USB stik og en Behringer UCA202 USB DAC (som ikke er særligt dyr, cirka 25 GBP. købt online http://www.gear4music.com/Soundcards/USB.html...jeg ser at de ovenikøbet osse har en RIAA USB omformer. Det havde de godt nok ikke da jeg købte min for seks måneder siden.). Jeg prøvede oprindeligt at bruge min M-Audio USB Transit, men IPaden kan ikke drive den. Appen hedder (sært nok) Oscilloscope og koster måske knap 10 GBP.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)

Indlægaf MDA » man 9. apr 2012 12:27

Er det noget som er på tegnebrættet :p
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf his067 » man 9. apr 2012 12:54

Det her er godtnok en kopi af hvad jeg lige skrev till MDA og kopierede til den anden tråd om dr. Feickert, men den passer altså osse her......

Faktist er jeg blevet meget lunere på dr. Feickert siden Januar. I Januar troede jeg at jeg havde det præcise halv-grads waterpas, men jeg havde bare hans standard med 1 grad per inddeling og jeg har siden besluttet mig for at købe hans superduper waterpas som har 1/2 grads indelinger og det hjalp en del på brugervenligheden.

Samtidig har jeg glemt detaljerne i hvordan jeg egentlig lavede min justering med Oscilloskopet. Men det virkede altså.
Så vidt jeg husker brugte jeg et to-kanals oscilloskop (Appen hedder --- "Oscilloscope": meget opfindsomt :? ). Først stillede jeg nåletryk vha Ortofons test plade # 2, derefter stillede jeg de to kanal-traces oven i hinanden, afspillede et mono signal og drejede armen i meget små indstillinger (meget let at gøre med en mørch arm, mere vanskeligt med en traditionel SME fatning, som forøvrigt tillader omkring en grads variation så et kalibreret waterpas er essentielt) indtil de to traces lå præcis oven i hinanden (ved samme følsomhed).
Jeg brugte Apples fotoadapter (som har en USB port) og et billigt Behringer lydkort (Mit M-Audio Transit er ikke kompatibelt med I-Pad). Det eneste problem med den opstilling er at Behringer kortet overstyrer omkring 50 µm ved almindelige linje-niveauer så der skal lige indskydes et par dæmpeled i serie med signalet.

Feickert er simpelthen meget nemmere at bruge, men koster jo altså osse derefter. Måske ville det være en ide for et kollektivt indkøb for Vintagehifi?
Brugeravatar
his067
Redaktør

Tilbage til Grammofoner