Tandberg Studio Monitors

Rosinen i pølseenden

Tandberg Studio Monitors

Indlægaf pqrannes » tirs 15. jun 2010 22:27

Selv om jeg pt. ikke er i stand til at levere et billede af mine ny-fundne højttalere, Tandberg Studio Monitors, formår jeg ikke at holde min begejstring tilbage. Så derfor denne tråd og denne post.

Jeg fandt disse 33 kg og 80 liter store trevejs højttalere i kanonfin stand på spejderens loppemarked for en uge siden. Jeg fik lov at betale en flot loppemarkedpris (500 kr), men det beløb er vist givet godt ud.

Disse højttalere fra vel 1978 spiller storslået. De er tunge at trække (86db?), men både mit Luxman CL350/M1600 combo og min Sansui AU-9900 klarer jobbet rigtig fint.

Det er uden tvivl den bedste lukkede højttaler, der har spillet her på matrikelen, men det siger måske ikke så meget. De har flot balance mellem detaljerigdom, kontrol over hele lydbilledet og linearitet, som umiddelbart minder mig om Tube Manias "High Boy" der var med her til træf i februar. Jeg behøver vel ikke nævne at perspektivet i lydbilledet er uovertruffent?

Jeg har meget plads, men ikke rigtig plads til dem alligevel. De står jo i vejen foran Jealvox-hornene!
Jeg prøvede at bakse dem liggende oven på Jealvoxerne, men det fungerede ikke godt. Nu er de tilbage på gulvet (dvs. løftet 25 cm af et andet par højttalere). Jeg tror, jeg kommer til at lave en "hund" til dem (en træplade med fire hjul), så de kan køres lidt rundt og flyttes væk fra jealvoxerne, når der fyres op under dem igen - det har der godt nok ikke været i over en uges tid nu, men deres tid kommer vel igen?

Har man kraftige forstærkere som mit Luxman sæt og Sansui'erne (AU-9900 og AU-9500), skal man have et par højttalere der passer til dem, har jeg fundet ud af den sidste uges tid. Så Tandberg Studio Monitors'ene bliver her.

Her er et billede fra nettet af de store og kraftfulde højttalere:

Billede

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf Gottschalck » ons 16. jun 2010 15:16

Jeg kan kun tilslutte mig din glæde ved lyden fra disse kæmper. De kræver en strømstærk forstærker for at yde det bedste. God pris iøvrigt :p . Mine har kostet det dobelte,da mellemtonerne var ødelagte i mine (kostede lige 500 ekstra for to brugte) Jeg planlægger snarest at lege med kondensatorer - skal lige til eksamen først.
Billeder må snart komme.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf r-l-b » ons 16. jun 2010 16:30

så krydser vi lige fingre for dig og din eksamen .... :thumbsup:
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf pqrannes » ons 16. jun 2010 21:32

r-l-b skrev:så krydser vi lige fingre for dig og din eksamen .... :thumbsup:

Ja, lad os krydse fingre for Jespers kommende eksamener. Og husk, Jesper, du skal ikke tænke på vintage hifi så længe! Med mindre man kan komme op i det til (historie?)eksamen.

Og når jeg bringer min nyfundne Tandberg Studio Monitors op her, er det ikke kun for at prale af, at jeg har fundet et sådant par i flot, flot stand (læg mærke til at jeg nævner "flot" to gange! - det er alvor det her) til en særdeles fordelagtig pris (men det er det jo også), men også fordi jeg undrer mig lidt over, at der ikke er mere at finde om dem på nettet end der er.

Der er selvfølgelig diverse tråde, hvor folk nævner dem (gerne positiv), diverse russiske hjemmesider, hvor et sæt kan købes for 1400 Euro og http://www.audioreview.coms "anmeldelser" af dem.

Og så selvfølgelig de sædvanlige Tandberg-tosser (inkl. vores egne - så¸det kan man godt skrive her) og deres potentielt enøjede "lobhudling" af mærkets bedst (eller næstbedste - er der nogen, der har hørt TML 3005erne?) højttalere - det er lidt lige som Sansui-fans, der påstår, at Sansui højttalere er skidegode (undskyld Edge!).

Nuvel, norske Tandberg er - trods mærkets gode omdømme - internationalt set et "lille" mærke. som af gode grunde ikke har fået samme opmærksomhed som f.eks. JBL og deres "Studio Monitors".

Konklusion; hold kæst, hvor disse højttalere lyder godt med en passende, kraftig vintage forstærker (som lige nu en Sansui AU-9900).

Det kunne være interessant, om nogle af de gamle vintage-drenge mener noget om sådan et par norske fjeld monitors!

PQR (der i øvrigt ikke kan lade være at lægge mærke til, at det H4A Race 2010, der for mit vedkommende blev dråben, der fik bægeret til at løbe over, tilsyneladende er aflyst pga. manglende interesse: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=0&TPN=4)
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf Edge » ons 16. jun 2010 22:49

det er lidt lige som Sansui-fans, der påstår, at Sansui højttalere er skidegode (undskyld Edge!).

Næ hør hov! det har jeg aldrig sagt (måske) Det jeg mener jeg har sagt, er at mine SP-L700 er de bedste højtalere jeg har haft...
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Gottschalck » ons 16. jun 2010 22:50

Det sidste i dit indlæg har du ret i. Hifi4all er dælme blevet meget fattigere uden de 85 vintagetosser der tidligere hærgede sitet. Godt nok et lor.. site efterhånden med de der daglige - hvad skal jeg købe for mine 5000, - Dali eller B&W eller Roskilde festival - ghettoblaster lyd ønskes osv. Kedeligt og tandløst simpelhen.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf bjerager » tors 17. jun 2010 00:07

Tjae, jeg har godt nok ikke hørt de der tandberg selv, men har også savlet over dem. Det kunne være sjovt at høre en sammenligning af forskellige vintage-monitor højtalere over for hinanden.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Gottschalck » tors 17. jun 2010 16:30

Jeg fik et 'nyt' 7 tal i min historiske kandidatopgave og uden vejlledertimer og er meget tilfreds.
Nu er det sommerferie og der skal rodes med stereo - ja der skal.
Du er forøvrigt altid velkommen til at komme ind og lytte på mine Tandberg hvis du lyster. Jeg har også haft JBL L-100 century og ved sammenligning er det vist mere smæk på JBLerne, selv om de ikke går så dybt. Man kan godt høre at Tandberg højtalerne er nogle store sager.
Brugeravatar
Gottschalck

Indlægaf pqrannes » tors 17. jun 2010 20:25

Gottschalck skrev:Jeg fik et 'nyt' 7 tal i min historiske kandidatopgave og uden vejlledertimer og er meget tilfreds.
Nu er det sommerferie og der skal rodes med stereo - ja der skal....

Til lykke, Jesper, det var superflot!

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf pqrannes » tors 17. jun 2010 20:27

bjerager skrev:Tjae, jeg har godt nok ikke hørt de der tandberg selv, men har også savlet over dem. Det kunne være sjovt at høre en sammenligning af forskellige vintage-monitor højtalere over for hinanden.

God idé til et evt. kommende vintagetræf. Jeg kan kommer tanke om JBL Studio Monitor og vel også i ARs LST, som vi hørte ved sidste træf. Er der nogen, der kender nogle andre vintage monitors, som skal med i denne shoot out?

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf bjerager » tors 17. jun 2010 21:39

pqrannes skrev:
bjerager skrev:Tjae, jeg har godt nok ikke hørt de der tandberg selv, men har også savlet over dem. Det kunne være sjovt at høre en sammenligning af forskellige vintage-monitor højtalere over for hinanden.

God idé til et evt. kommende vintagetræf. Jeg kan kommer tanke om JBL Studio Monitor og vel også i ARs LST, som vi hørte ved sidste træf. Er der nogen, der kender nogle andre vintage monitors, som skal med i denne shoot out?

PQR

Tannoy...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf Louis » tors 17. jun 2010 21:44

pqrannes skrev:

PQR

Måske et par HPM-100, der er jo meget snak om dem vs. JBL L-100
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf X-ray » fre 18. jun 2010 00:33

pqrannes skrev:.....Og så selvfølgelig de sædvanlige Tandberg-tosser.....

Og det ikke også dem der siger: "Før eller siden ender du alligevel med Tandberg" - så helt tossede er de alligevel ikke helt - nu er du selv godt på vej :D.
Forståeligt at du begejstres over SM'erne - de spiller fantastisk. De ligger bare lidt uden for det Tandberg jeg "samler" på - Men fede det er de. Til Vintagetræffet ville "vi" jo have taget sådan et sæt med - spændt for med en TR2075 - men så gik der jo lidt "ged i den" - Og i måtte nøjes med mit lidt ældre - men syntes jeg - sjovere anlæg. Hvor ord som Strømstærk og Pondus ikke nævnes så tit :).
Kan du 'PQR' - ikke låne en TR2075. Du må gerne låne min, men den er jo lidt langt væk. Så tror jeg du for alvor fik hele Tandberg lyden frem på 1'ste salen - TR2075 er et perfekt match til SM.(føler lidt at det er en gentagelse af, hvad der er skrevet "derovre" hundredevis af gange før). Nå - men den er go' nok - Du skulle prøve det :thumbsup:.
Måske kommer jeg derover a` pludseligt - Så skal jeg gerne slæbe min med ;).

Fortsat Go' fredag.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf pqrannes » fre 18. jun 2010 08:17

Tak X-Ray, godt at få en af Tandbergianerne på banen. Det skulle til.

Det kunne netop være spændende at få en TR2075 på banen, f.eks. i forbindelse med et vintage-træf, og høre hvad den kan med Studio Monitorerne. Det er altid spændende at matche grej med det grej som det er udviklet sammen men og høre, hvordan det går op. Men en 5-6 års vintage-interesse har nu lært mig, at grej-match (forstærker/højttalere) nogle gange er ret uforudsigelig (det vil også sige, at det er uforudsigelige, hvad jeg mener om det.

Vintage-interessen har jo (i alt for mig) mindst to flader: fascinationen er grejet og glæden ved det man faktisk hører. Nogle gange kan det være svært selv for en selv at finde ud af, hvor overgangen mellem de to flader er. Det hele bliver ikke nemmere af, at jeg har flere forskellige setups med meget forskellige lydudtryk, og at jeg på en eller anden måde sætter pris på dem alle sammen.

Var de her Tandberg Studio Monitors blevet til salg f.eks. på dba.dk for 500 kr. var jeg ikke kørt mange kilometer efter dem. Tandberg interesserer mig jo ikke.Nu stod de i vejen for mig på loppemarkedet og gjorde visuelt indtryk på mig, så de kom med hjem. Det har jeg godt nok ikke fortrudt.

Tidligere havde jeg håndfulde af annonceagenter på dba.dk til at holde øje med (typer af) grej, som jeg var interesseret i. Det har jeg droppe nu, det stressede bare, og når det kom til stykket fandt jeg ganske lidt (nå, ja et par Klipsch Heresy til en tusse og en Denon MC stepupper til nogle hundrede kr.). Nu drager jeg bare af sted på loppemarked i ny og næ og bruger min erfaring og viden til at finde spændende sager.

Nu kom jeg vist lidt på afvej fra trådens emne, men det må man vel gerne, når det er ens egen tråd?

Godmorgen.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Indlægaf X-ray » fre 18. jun 2010 09:01

Det er næsten lidt uhyggeligt, så enige vi er :shock:.

Jeg havde også taget SM'erne med, hvis de bare stod dér - på et loppemarked. Dog kun for måske, at kunne hjælpe en eller anden med reservedele etc. De er og bliver - uden for min lille vintageverden :cool1:.

Mine favoritter er jo dem fra træffet HifiSystem 17 og 15. På hhv. 25l og 50l.

Go' weekend. PS: Mangler stadig et SME hus :!: .
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Næste

Tilbage til Højttalere