bjerager skrev:Nå, men jeg må videre med min hip hop føljeton. Selv om "The Next Day" med David Bowie også stod uden for døren i morges - endnu et hul lukket i samlingen. Men den må vente, for "I said-a hip, hop, the hippie, the hippie
To the hip hip hop-a you don't stop the rock It to the bang-bang boogie, say up jump the boogie To the rhythm of the boogie, the beat."
"Rappers Delight", det allerførste hip hop nummer overhovedet, der havde kommerciel gennemslagskraft, indspillet af "The Sugarhill Gang" i 1979. At det her nummer nogensinde endte med at blive indspillet skyldes i høj grad Debbie Harry fra Blondie, der en aften i 1978 slæbte Lile Rodgers og resten af hans gruppe "Chic" med til at spille ved en hip hop event. Da Chic spillede deres hit "Good Times" entrede en gruppe rappere scenen og freestylede sammen med bandet. Nogle uger senere opdagede Rodgers ved et tilfælde midt på dansegulvet på en natklub i New York at nogen havde indspillet et nummer, hvor man havde tyvstjålet baslinjen fra "Good Times" og havde rappet hen over det. Det førte umiddelbart til en trussel om et sagsanlæg for overtrædelse af copyrigtht reglerne, men der blev hurtigt indgået et forlig, og Rodgers og Edwards blev akkrediteret som co-writers til nummeret. Rodgers har efterfølgende selv anerkendt, at selv om han til at begynde med blev vred over tyveriet, så er "Rappers Delight" en af hans personlige favoritsange.
Den udgave jeg har er en 12 tommer single udgave, 33 omdrejninger. På side to er samme nummer - bare i en kortere udgave. Det er en slidt plade, fundet i en genbrugsbiks engang. Den tidligere ejer har skrevet sit navn på coveret, samt tid og sted: 7/2-1980, Farum Bytorv. Den er godt slidt, og det lød ganske enkelt ikke godt med den Ortofon MC-5000, jeg har på pladespilleren lige nu - så på med min shure V15III, der er lidt mere tilgivende over for slid, hakker og støj.
Nå, men det er da et meget sjovt nummer og ganske funky, selv om teksten dybest set er en omgang "her-kommer-jeg-og-min-far-har-bare-en-større-pik-end-din-far" nonsens. selvfølgelig leveret pakket ind i en passende funky tone og gode rim.
Åh,,,,hvor er jeg glad for at se at du trækker Sugarhill gang frem

De er et kært minde, fra bedre tider. Biler uden nakkestøtter, buttede Faxe fad flaskeøl, sololie med kokusduft, topløse kvinder på stranden og en bikinilinie, som lige kiggede udenfor.
Jeg talte i øvrigt med Magic Mike og hilste på resten af grupppen, da de fløj fra Stockholm til Aarhus i 2016 ell. 2017.
Flinke ældre herre som ikke kunne undgå at stikke lidt ud fra mængden i den lille propelflyver.
Mere 80 creme, tak.
Mvh.
Fensten