Forslag til 6,5" god bas/mellemtone

Rosinen i pølseenden

Forslag til 6,5" god bas/mellemtone

Indlægaf kj2005 » man 13. dec 2021 16:47

Forslag til en god 6,5" bas/mellemtone . Max dia 18,0 cm

Max diameter 18,0 cm (nedfræsningen i kassen er 18,2 cm) . Til forsøg skal et par gode 6" bas/mellemtoner findes til gengivelse af området fra ca 100 Hz til 1.500 Hz. ....den øvre afskæringsfrekvens er ikke fast....

Membranen må gerne være med papmembran uden nogen form for plast-coatning. Gengivelsen fra en papmembran skal sammenlignes med en polycone-membran.

Enheden må gerne være af ældre type, men skal kunne findes i meget god stand.

Alle forslag modtages

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Forslag til 6,5" god bas/mellemtone

Indlægaf Mik112 » tirs 14. dec 2021 03:46

4 eller 8 Ohm? og evt krav til Q og Spl?
Mik112

Lokalitet: Frederikssund

Indlægaf PerHej » tirs 14. dec 2021 09:04

Jeg har før været heldig med den her, selv om det er mange år siden.
https://www.visaton.de/en/products/driv ... 70-s-8-ohm
Eller den her
https://www.visaton.de/en/products/driv ... -170-8-ohm
Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf kj2005 » tirs 14. dec 2021 10:01

Mik112 skrev:4 eller 8 Ohm? og evt krav til Q og Spl?

nej, 4 eller 8 Ohm ok...system Q justeres så det passer til mig....alt fra 86dB

.... en supergod bas/mellemtone fra Epicure med ucoatet papmembran havde "den sound"....Epicure 6,5" er en sjælden gæst i vores område

Tak til "PerHej" for godt forslag!
2 gode enheder fra Visaton W170 S 4 & 8 Ohm og W170 8 Ohm... godt med en tysk hjemmeside hvor alle data findes ...tyskerne har styr på det! :-)
Lige ved første kig var W170 8 Ohm med "ren" papmembran nok den der så bedst ud...men W170 S i 4 og 8 Ohm ser ud til at have mest styr på "toppe og dale" op til 2kHz......men hvordan deres "sound" er, kan man ikke "læse" ud af frekvenskurverne....pris på ca 400kr for W170S hos elfadistrelec.dk er ok. Visaton W170 hos Farnell kun 116kr + moms?

læg mærke til en lille detalje på W170 S...de 5 skruehuller er forstærket under ombukket, da det ikke er et støbt chassis med massiv kant...vi har set mange "buler" i andre enheder efter prøvemontering...

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf PerHej » tirs 14. dec 2021 10:35

Måske du kan læse noget ud ad det her
https://6moons.com/audioreviews/audioac ... hoebe.html
Brugeravatar
PerHej

Indlægaf kj2005 » tirs 14. dec 2021 11:59

PerHej skrev:Måske du kan læse noget ud ad det her

Wojciech Pacula skriver bl.a. : The aluminum tweeter is exactly the same as in my own Dobermanns or the Aeon studio monitors by APS...In my opinion this is one of the best dome tweeters on the market. Its application in such inexpensive loudspeakers is very promising. The mid/woofer is from Visaton with a die-cast basket and coated paper cone. No more Vifa and Scan-Speak then.

The IO reaches us via a slightly unusual international collaboration, as while APS is a Polish company, IO's drivers are built by SEAS in Norway.

Ja, man kan læse meget mellem linierne:-)...Wojciech fra Polen havde ikke set at "the mid/woofer from Visaton is not a die-cast basket" (det ser bare sådan ud hvis man ikke skruer enheden ud).....mens det med "coated paper-cone" var rigtigt....det var vigtigt for ham at oplyse at Seas diskanten var identisk med hans egne "Dobermanns" ;-)

Vi må håbe de "Dobermanns" ikke bider ham i haserne...:-)

Det er fint at læse om "lydgengivelse", men vi opfatter alle lyd forskelligt, og jeg ville ønske at man kunne tage forskellige mellemtone enheder ned fra hylden indtil man fandt "lyden"...men men men

Tak for dit link

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf cdp » ons 15. dec 2021 08:10

Hejsa - nu kender jeg ikke størrelsen på disse ( System Audio model BIG 1400 902 ), men de sidder jo i flere af deres højtalere, er fremstillet i DK., i god kvalitet vistnok med støbt chassis. Den ovale form er jo ikke lige til højrebenet, men kunne måske tilpasses med en adapter plade, hvis mål er indenfor 182 mm. ;)
https://www.dba.dk/hoejttaler-system-au ... 082995764/
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf PerHej » ons 15. dec 2021 09:51

Hej Kim,
Nu har jeg været en tur på lageret, vil du låne et sæt? den ene har dog en lille skade på pappet.
Hilsen PerHej

kj2005 skrev:
PerHej skrev:Måske du kan læse noget ud ad det her

Wojciech Pacula skriver bl.a. : The aluminum tweeter is exactly the same as in my own Dobermanns or the Aeon studio monitors by APS...In my opinion this is one of the best dome tweeters on the market. Its application in such inexpensive loudspeakers is very promising. The mid/woofer is from Visaton with a die-cast basket and coated paper cone. No more Vifa and Scan-Speak then.

The IO reaches us via a slightly unusual international collaboration, as while APS is a Polish company, IO's drivers are built by SEAS in Norway.

Ja, man kan læse meget mellem linierne:-)...Wojciech fra Polen havde ikke set at "the mid/woofer from Visaton is not a die-cast basket" (det ser bare sådan ud hvis man ikke skruer enheden ud).....mens det med "coated paper-cone" var rigtigt....det var vigtigt for ham at oplyse at Seas diskanten var identisk med hans egne "Dobermanns" ;-)

Vi må håbe de "Dobermanns" ikke bider ham i haserne...:-)

Det er fint at læse om "lydgengivelse", men vi opfatter alle lyd forskelligt, og jeg ville ønske at man kunne tage forskellige mellemtone enheder ned fra hylden indtil man fandt "lyden"...men men men

Tak for dit link

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
PerHej

Indlægaf kj2005 » ons 15. dec 2021 12:16

cdp skrev:Hejsa - nu kender jeg ikke størrelsen på disse ( System Audio model BIG 1400 902 ), men de sidder jo i flere af deres højtalere, er fremstillet i DK., i god kvalitet vistnok med støbt chassis. Den ovale form er jo ikke lige til højrebenet, men kunne måske tilpasses med en adapter plade, hvis mål er indenfor 182 mm. ;)
https://www.dba.dk/hoejttaler-system-au ... 082995764/

Hej og tak for link... de to 6,5" med afskårne kanter var spottet, men gik lidt udenom dem, fordi bassen skulle være med ubehandlet papmembran.
Ingen tvivl.... kvaliteten er god, og det er ikke facon'en og de 182mm der afskrækker :-)

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf kj2005 » ons 15. dec 2021 12:49

PerHej skrev:Hej Kim,
Nu har jeg været en tur på lageret, vil du låne et sæt? den ene har dog en lille skade på pappet.
Hilsen PerHej

Tak "PerHej" for dit fine tilbud og fordi du kiggede efter :-))

Da du skrev om Visaton, gik jeg over til min kammerat. Han har en speciel dims på sig, der ikke tåler for meget magnetisme.... problemet er at hele hans kælder er fyldt op med et utal af højttaler enheder..... han var glad for at jeg fjernede nogle magneter......så jeg lånte tre forskellige sæt basser ...

... nu starter test af fem sæt enheder....så før jeg låner dine Visaton vil jeg gerne teste de fem sæt her.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf PerHej » ons 15. dec 2021 13:19

kj2005 skrev:
PerHej skrev:Hej Kim,
Hilsen PerHej

Tak "PerHej" for dit fine tilbud og fordi du kiggede efter :-))

Da du skrev om Visaton, gik jeg over til min kammerat. Han har en speciel dims på sig, der ikke tåler for meget magnetisme.... problemet er at hele hans kælder er fyldt op med et utal af højttaler enheder..... han var glad for at jeg fjernede nogle magneter......så jeg lånte tre forskellige sæt basser ...

... nu starter test af fem sæt enheder....så før jeg låner dine Visaton vil jeg gerne teste de fem sæt her.

Mvh Kim

Hej Kim, det er helt fint - det er da bare med at få den kælder tømt i en fart, højttalerer kan være sundskadelige :lol:
Hilsen PerHej
Brugeravatar
PerHej

Indlægaf kj2005 » ons 15. dec 2021 17:22

PerHej skrev:
Hej Kim, det er helt fint - det er da bare med at få den kælder tømt i en fart, højttalerer kan være sundskadelige :lol:
Hilsen PerHej

Hej "PerHej", ja, jeg ved godt det så morsomt ud på tryk......og nu hvor der er styr på ham , er det sjovt :))

Off topic:
Sådan en dims der holder styr på hjertet, må helst ikke komme i nærheden af en mobil der ligger i brystlommen , eller det "ton" af magneter man har liggende.
En ICD er indstiller de på langdistance via overvågning fra hospitalet til en bestemt person, og de kan faktisk øge frekvensen på et digitalt potentiometer fra hospitalet , hvor manden der "ejer" hjertet ingen indflydelse har.

Så alle 15" 'erne fra James B. bør bæres et pænt stykke under brysthøjde, når man har sådan en dims :))

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Indlægaf Dan63 » ons 15. dec 2021 18:45

Hej Kim o.a.

Jeg har faktisk oplevet en gut med pacemaker, der gik i gulvet pga. højtalermagneter.
Jeg havde for mange år siden F3Lyd's Onken Focal højtalere (dem med ægget) og han ville hjælpe mig med at flytte det ene ægkabinet.
Og det skulle han aldrig have gjort, han klaskede sammen og satte sig på gulvet og bad mig om at tage højtaleren, .
Jeg fjernede den og heldigvis efter et øjeblik kom han sig.

Så det med kraftige magneter er ikke til at spøge med.

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf his067 » ons 15. dec 2021 21:01

Så et nyt slogan for QUAD: QUAD electrostatics: they are real good for ya’
Eller: look mom, no magnets!!!!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Test af 7" Vifa bas/mellemtone

Indlægaf kj2005 » tors 23. dec 2021 22:56

Opstarten var Vifa P17Wj 00-04 4Ohm hvor der foreligger datablad....denne Vifa bas er god til mindre 2 vejs systemer af basrefleks typen....fysisk er der begrænsninger hvor en 6,5" enhed ikke formår at "flytte" samme luftmængde som f.eks. 8" og 10" basenheder.
.... målet var en "mere slank" højttaler med "tungt" output langt nede i frekvensområdet og de 4 indkøbte Vifa P17Wj er blevet solgt.

.... der opstod mulighed for at købe en anden Vifa bas med dobbelt svingspole..PL18WO 15-09....en 4 ohm og en 8 Ohm svingspole på samme enhed. PL18WO 15-09 formår pga. konstruktionen "at flytte luft i de nederste oktaver".

...men der findes ikke et datablad som beskriver denne supergode enhed....på pdf findes et datablad over en PL18WO 00-08 8 Ohm og 00-04 4 Ohm....men ikke datablad over denne enhed med to svingspoler.

...forsøget går videre, da 2 nye enheder er købt. Vifa PL18 00-04 4Ohm serie 702 står der på en label fra Vifa...der kan ikke findes datablad over denne enhed. Efter oplysninger fra sælger står der om PL18 00-04:

Pe 70 W
1 W / 1 m 87.5 dB/W/m
4 ohm
Re 3.70 ohm
Voice coil diameter 40.0 mm
Voice coil height 14.0 mm
Voice coil inductance Le 0.90 mH

Thiele-Small

fs 35.0 Hz
Vas 28.50 dm3
Qts 0.37
Qes 0.39
Qms 6.70
Sd 132 cm2
Mms 17.5 g
Bl 7.5 N/A
vægt: 1200 g
diameter 174mm

Der står intet om motor-code men måler man magneten siger den 90mm og N= 1,5" ~ 40mm svingspole....PL= Premium Line ....18 = størrelse....W = woofer.....motor code N= svingspole 04= Ohm : Vifa PL18WN 00-04
Glasfiber forstærket membran......inverteret dome....gummi ophæng....magnesium chassis...guldbelagte tilslutningsterminaler....

De 2 nævnte enheder PL18 W 00-04 4 Ohm og PL18 WO 15 - 09 været lagret i lang tid, da Vifa allerede stoppede med produktion af højttaler enheder på et tidspunkt i nullerne.

Er der nogen som har kendskab til en data oversigt der oplyser parametre for ukendte Vifa basser, eller er der kun udmåling som eneste vej ud af problemet?

Det skal tilføjes, at de her viste PL18 enheder ikke er afprøvede....

Vh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Næste

Tilbage til Højttalere