Mindre brum problem

Rør i alle afskygninger

Mindre brum problem

Indlægaf eggers » lør 16. jul 2011 17:39

Jeg har fået ny rack til sagerne, og siden flytningen er der kommet et mindre brum i phonoindgangen. Jeg har checket polaritet på alle stik og de sidder rigtigt. Jeg har også prøvet at vende SP-10's stik, men det gjorde ikke noget forskel. Jeg har haft alt andet end pladespilleren pillet fra og slukket, og det var heller ikke kilden. Hvis jeg fysisk bevæger kabler rundt ændrer det heller ikke noget. Jeg har også prøvet at pille phonokablets jord fra SP-10'eren, og det ændrede heller ikke noget. Når jeg rører SP-10'eren kommer der et lille klik og noget ekstra brum, så jeg tænker at SP-10 ikke er stelforbundet: Er der noget jeg kan gøre ved det? Er det noget jeg burde gøre noget ved?

Gode forslag modtages.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Mindre brum problem

Indlægaf rørglad » man 18. jul 2011 12:57

Hej Eggers,
For at starte bagfra: Du bestemmer selv om det er noget, der bør gøres noget ved?
Hvis ja? Prøv så også at frakoble grammofonen.
Forsvinder brummet, er det der (i den forbindelse) hunden ligger begravet!
Hvis ikke, er det (bare)fordi brum viser sig på den mest følsomme indgang.
Så tar vi (og andre bedyre) den derfra!

m.v.h Nils
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf eggers » man 29. aug 2011 13:36

Nu har jeg prøvet alt, og det er tilsyneladende mit Nordost Tyr phonokabel der suger brum ind i systemet. Jeg har købt det brugt så der er ikke respit på den fløj. Det ser ellers fint skærmet ud. Kan man trække en ekstern 'sok' af skærm ud over kablet og forbinde det med stel i begge ender – eller mao. det kan man vel sagtens, men vil det mon hjælpe?
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Indlægaf Tonni » man 29. aug 2011 17:35

Er den tyr sat bagvendt i? - Så skærmen er til stel i afsenderenden, ved phono? Eller preampen ved andre signalkilder? Det kan have betydning ved pseudoballancerede kabler...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf eggers » man 29. aug 2011 17:43

Det kan kun sættes ind på én måde – det har DIN 5-pol i tonearm-enden. Jeg har prøvet at pille jordforbindelsen fra Tyr kablet til og fra på forforstærkeren, men det gør ingen forskel…
Brugeravatar
eggers

Indlægaf rørglad » tors 15. sep 2011 17:50

Det lyder som det kunne skyldes det man populært kalder en brumsløjfe (selvom det slet ikke er populært!!)
Der må kun være eet fælles stelforbindelsespunkt, og det skal helst være ved forstærkerindgangen.
V og H signalkilder løber i hvert sit skærmede kabel helt fra pick up til forstærker, hvor skærmene så for første gang i signalvejen lægges til stel. Sker det også i grammofon-enden, har du brumsløjfen. Selve gramofonens stel, herunder PU hus og arm forbindes også kun ved forstærkerindgangen. Dette er ofte blot en ledning, men kunne også være en strømpe omkring signalkablerne.
rørglad

Lokalitet: 8800 Viborg

Indlægaf eggers » ons 28. dec 2011 17:18

Jeg har en formodning om at det er indstråling fra effektforstærkerens trafo, den står nemlig lige nedenunder pre'ens phonosektion og jeg kan ikke flytte komponenterne rundt. Jeg har kigget lidt på flade materialer der kunne skærme for denne brum, fx:
http://www.lessemf.com/mag-shld.html#276
http://www.megatron.ch/downloads/pdf/fe ... oxfoil.pdf

Tror I det vil kunne afhjælpe brum problemet?
Brugeravatar
eggers

Indlægaf mcs_5 » tors 29. dec 2011 17:36

Så skulle det vel være en skive µ-metal?

Hvad med en test med en bageplade? Den burde da give noget magnetisk afskærmning også.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf eggers » tors 29. dec 2011 19:39

Jeg har ingen ovn!
Brugeravatar
eggers

Indlægaf eggers » lør 14. apr 2012 15:45

LØST! Jeg havde haft problemer med udfald i venstre kanal, og hvis jeg manipulerede stikket kunne jeg høre hvordan det løste udfaldet. Jeg tænkte det nok var en løs lodning og åbnede for WBT-stikket – og der så jeg så problemet – i tidens løb havde stikket roteret 180 grader, og de to blanke ledere kom i kontakt med hinanden. Doh! Jeg vred det tilbage og nu er udfaldet fixet, og til min glædelige overraskelse (men jeg burde nok ikke være overrasket ;) ) er også brumproblemet væk. Nu kan jeg kun høre brum hvis jeg skruer meget op for sluserne – præcis som det bør være. Juhu :OLO:
Brugeravatar
eggers

Indlægaf csso » lør 14. apr 2012 16:32

Fedt at det er løst!!!!

Nåede du at købe afskærmnings metal? - jeg står nemmerli´og mangler noget, og tænkte at vi muligvis kunne hjælpe hinanden :cool1:
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Indlægaf eggers » lør 14. apr 2012 18:31

Nej, så langt nåede jeg aldrig. Mest fordi det var umuligt at finde til en rimelig pris. Det koster jo spidsen af en jetjæger! Det billigste jeg fandt var vist det her: http://www.thel-audioworld.de/bauteile/ ... metall.htm
Brugeravatar
eggers

Indlægaf csso » lør 14. apr 2012 18:45

eggers skrev:Nej, så langt nåede jeg aldrig. Mest fordi det var umuligt at finde til en rimelig pris. Det koster jo spidsen af en jetjæger! Det billigste jeg fandt var vist det her: http://www.thel-audioworld.de/bauteile/ ... metall.htm

Tak for det, den havde jeg ikke set - det er da noget billigere end jeg ellers har set det.

Hvis nogen ligger inde med oplysninger om hvor det er endnu billigere, gerne her i DK, så giv endelig lyd!!!

PFT!!!
Bedste rockarkæologiske hilsner

“One time we saw some hookers but when we got closer we realized it was Motley Crue.”
Brugeravatar
csso

Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Tilbage til Vintage rør-grej