Så er det en af Neil Youngs NYAPS (Neil Young Archive Performance Series) udgivelser, der snurrer på CD:

En af fellow vintagehifi'er og herboende AQRannes' favoriter, som jeg just hørte lidt af fra hans kvarter.
Som andre NYAPS udgivelser, er der tale om Neil Youngs egne koncertoptagelser, som har været gemt på hans loft (eller hvor det nu var) i et par eller tre årtier,
Denne er fra 1968, og manden er altså bare 23 år, og det høres virkeligt når han fortæller om sit hår, der aldrig har været længere og om den gang han arbejdede i en boghandel (i 2 uger, inden han blev fyret). Men når først sangene flyder, bl.a. den lange ballade "The last trip to Tulsa", bliver han - som andre gode digtere - pludselig uendelig gammel (eller i alt fald uden alder) og fylder universel visdom ud over sine lyttere.
Titelnummeret "Suger Mountain" er angiveligt en 17-18 årige teenagers klagesang om ikke at kunne være med til de alkoholfrie fester i ungdomsklubben "Sugar Mountain", men jeg skulle hilse og sige at nærværende lytter, som ikke er nogen teenager, men faktisk fylder virkeligt rundt i sommer, endnu bliver ganske berørt af den fine sang.
Jo, good ol' Neil har allerede i 1968 fat i den lange ende. Det høres her og i (mange af) hans senere albums.
Jeg håber - sammen med AQRannes - snart at få ham at høre live her i landet eller bare i nærheden.
PQR
I øvrigt er CDen som flere i denne serie købt billigt i Stereostudiet.