Sorenki skrev:Johntee skrev:hej, har den originale, det er pladens kvalitet det er galt med, den larmer og skratter, . den er gemt i ekstra beskyttelse.men er simpelt hen ulidelig at høre på. anskaffede mig i stedet cden-
Her er jeg uenig, jeg har 2 originale og et par re-issues; alle er godt renset og er af særdeles god kvalitet og med en rigtig god lydoplevelse. faktisk så god at jeg flere gange overraskes over detaljer når jeg opgraderer aspekter; pickup, tonearms-justering osv. - måske har du været uheldig?
Der er muligvis tale om forskellige versioner.
I skriver begge "den originale"/"2 originale", men med 244 forskelliger vinyl-versioner af The Wall er det meget sandsynligt, at der er tale om 2 eller 3 forskellige udgaver. Og dermed med mulighed for at den ene udgave fra starten er behæftet med fejl ("
no fills" eller andre presningsfejl).
Selv indenfor samme version kan forskelligheder fra presningen jo sagtens forekomme - og
gør det, erfarer mange af os nærmest dagligt (ihvertfald hyppigt).
Endelig er der måske også en forskel i hvordan pladen er blevet behandlet i de op til 43 år, der er gået siden den udkom (slidte pu'er osv.)
Det meste snavs kan man jo se - og det er sikkert dét NikonSP har observeret, så forhåbentlig hjælper en rensning på det. Noget synligt snavs (fingeraftryk) forringer ikke nødvendigvis lyden - og noget usynligt snavs (f.eks. fra tidligere dårlig rensning) forringer lyden...
Jeg elsker vinylplader