reperation af accuphase c-200

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

reperation af accuphase c-200

Indlægaf bjerager » lør 7. jan 2012 10:09

Nu har jeg i et par dage haft fornøjelsen af en bellari - købte den af r-l-b. Riaa'en i min accuphace c-200 er begyndt at sige en knitrende og brusende lyd i den ene kanal, lidt lige som hvis man lytter til en, der taler i mobiltelefon i stormvejr.

Er der nogen, som har en idé om, hvad der kan være problemet, og hvad man skal gøre ved det?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: reperation af accuphase c-200

Indlægaf bjerager » lør 7. jan 2012 14:57

Ingen bud? jeg har hørt fra en, at problemet kunne være germanium transistorerne - der det problemet, bliver det sgu ikke nemt at løse.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. jan 2012 16:01

er du sikker på, at fejlen ligger i Riaa-kredsen (der er jo stillet en række boards op i den forforstærker og det ene er vel Riaa-kredsen)?

Fejlen lyder ganske rigtigt som en komponentfejl - evt. i disse transistorer - kunne man så ikke "bare" erstatte disse med ækvivalenter i tilsvarende kvalitet? - Kan du ikke få det board gået efter af en kyndig? Du kunne også prøve at trække boardet op og ned af soklerne et par gange - kan det være en "tam" forbindelse i den blå multisokkel?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf bjerager » lør 7. jan 2012 16:48

Ja, jeg er sikker på, at den ligger i Riaa-kredsen. Der er to riaa-boards i den forstærker - en til hver kanal. Og bytter man om på dem, så flytter fejlen over i den anden kanal.

Jo, det vil sikkert være en idé at finde en tilsvarende komponent, og jo, det ville være en idé at få en mere elektronikkyndig end mig til at gå dem igennem. Har du et forslag til en, som er god til det?
bjerager

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. jan 2012 17:02

Jah - jeg kan i hvert fald undersøge dette...

Det vil i så fald kræve, at du sender de to boards over til mig (eller hvis du kommer til træffet i Hald - kan du evt. aflevere boards'ene til mig dér) - hvorefter jeg, efter endt check-up/fejludbedring kan sende dem til dig).
Kunne dette være en idé?
Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Tilbage til Vintage transistor-udstyr