Omkring 1965 hvor denne udgangsforstærker blev konstrueret, var den uden sidestykke. Et blik på dataerne viser, at ingen andre forstærkere fra tiden kom op på siden af den.
F8B0D060-F688-4392-AAA6-8D592DF7AC56.jpeg
En af de særlige features var equalizer boards, der tilpassede forstærkeren til det konkrete højttalersystem, noget der (nok) aldrig var set før.
I nedenstående diagram ses tilslutningsterminalerne til equalizer boards til venstre
2183CF51-F6AA-448C-8EE5-10AF13FA0D32.jpeg
I servicemanualen står denne korte forklaring.
0120AAD7-6DC6-48A1-A45B-D071BA7EB0C2.jpeg
Der var, som jeg forstår det, tale om 2 parametre:
Et passivt til frekvensgang og et aktivt, der kunne regulere “current feedback”.
Det med regulering af frekvensgang er til at forstå, men hvad betyder forstærkerens “current feedback” for højttaleren?
Lad os se på et sæt equalizer boards
4DEC600A-A9D6-44EE-87C1-117F6DFDAC97.jpeg
Som det ses, er de to print spejlvendte med printbaner på begge sider, så det kunne se pænt ud når de var monteret.
I servicemanualen er der 16 fotos af forskellige boards, men ingen diagrammer eller oplysninger om hvilke kort, der hører til hvilke systemer (øv)!
Her er kort M21 fra manualen
48D0C77D-621E-4582-AFBB-6C14DECB6B4C.jpeg
Og her er kortet fra forstærkeren
E79FBD8F-20AD-4848-817E-3E502EC7CDC4.jpeg
Som det ses på kortteksten, kan kortet indsættes så forstærkeren enten er equalized eller lineær.
Desværre har JBL ikke udfyldt feltet med oplysning om tilhørende højttalersystem, men jeg ved (fra forskellige fotos på nettet), at det er Olympus D50S8R.
JBL har en komponentliste for de 16 kort i deres servicemanual
7BCCEDDB-A359-4B78-AAE0-BE372D15FD4C.jpeg
Nedenstående diagram fra en japansk hjemmeside, viser equalizerkortets placering i forstærkeren.
EF289557-C29C-4EC5-A912-F6E315CDF4EF.jpeg
Det passive frekvenskorrigerende kredsløb tv. Og det aktive “current feedback” med en modstand Rnf, som i dette eksempel ikke i brug - dvs. uden ekstra modstand i tilbagekoblingen.
Desværre kan jeg ikke finde diagrammet igen, så forklaringen er gået tabt.
Men som jeg forstår betydningen af Rnf, vil modstanden kunne nedsætte dæmpningsfaktoren og dermed tilpasse bashøjttaleren til den konkrete konstruktion.
Følgende spørgsmål ville være gode at få svar på.
Tolker jeg equalizerkortenes funktion korrekt?
Hvad er sammenhængen mellem forstærkerens dæmpningsfaktor og (især) bashøjttaleren?
(Umiddelbart tænker jeg, at en høj dæmpningsfaktor betyder bedre styr på bassen, men hvorfor så nedsætte den)
Er der nogen her på sitet, der har kendskab til andre korts sammenhæng med højttalersystemer?
Jeg kender til nedenstående kort:
M11: S7
M14: L99
M18: L77
M19: Monitor med D50SMS7 ?
M20 : Paragon
M21: Olympus med S7R
M22: L101
Mvh. Hug
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.