DIY Linear Tonearm

Analog når det bedst

DIY Linear Tonearm

Indlægaf Edge » fre 13. jan 2012 20:19

Jeg roder, på 2. eller 3. år med en linear tonearm. dum som jeg er VIL jeg at selve armen skal være så kort som muligt (har den nede på 100mm, pivot point 55mm) luft og rør er der helt styr på, mangler (bare) at finde på en smart måde at kunne løfte hele armen væk når der skal skiftes plade, Enten skal armen drejes væk (det optimale i udseende) eller osse kan den hængsles så man løfter armen over lodret, når der skal vendes vinyl. det man skal have i tankerne er at der osse skal være plads til VTAF, luftslange, litzetråde og fanden og hans pumpestok... HJÆLP!!
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: DIY Linear Tonearm

Indlægaf Sorenki » fre 13. jan 2012 23:22

jeg går ud fra at det er en terminator-inspireret tonearm du har kastet dig ud i?
kunne man lave en drejemekanisme og så en mulighed for at den stadigvæk sidder korrekt når den bliver sat tilbage?
måske med et apperatur som passer ind på centerspindlen, så man ved at den er i øjet?

jeg tror den nemmeste løsning er at bygge luftrøret og armrøret længere, så armen helt kan fjernes fra pladen?

jeg selv vil gerne bygge mig en linear tonearm, dog elektrisk hele vejen igennem, så det bliver nok ren Rabco kopi, ideen er så, hvis det lykkedes at bygge en uden "arm" for så bruge den som pladeskærerhoved-bærer, på en pladeskærer.

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Edge » fre 13. jan 2012 23:33

Tror jeg har fundet løsningen. Jeg var fokuseret på at VTAF og det hele skulle flyttes, men har fundet en metode til at undgå det. Så skal der bygges prototype.
Senest rettet af Edge lør 14. jan 2012 00:31, rettet i alt 1 gang.
Edge

Indlægaf Sorenki » lør 14. jan 2012 00:12

kom endelig med forklaring og billeder!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Edge » lør 14. jan 2012 00:29

Har siddet og tegnet lidt på det i mit 2D/3D tegneprogram. men den laver BMP filer som billeder og det kan jeg ikke sætte ind her. Men kan da prøve at forklare: basen til hele armen består af to stykker vinkel Aluminium, den ene sat ovenpå den anden så de danner et z nærmest. den øverste er "løs" og kan justeres med en fingerskrue op og ned, fingerskruens ende hviler på den nederste vinkel, og presser den øverste op og ned. på toppen af z´et sidder luftrøret igennem en bøsning lavet af Delrin, i z´et er der hul hvor en del af Delrin bøsningen går igennem og bliver holdt på plads af en anden Delrin del på undersiden af z´et. luftrøret kan nu både drejes til side og låses i afspille position med en fingerskrue.

Gav det mening?
Edge

Indlægaf pqrannes » lør 14. jan 2012 00:52

Edge skrev:Har siddet og tegnet lidt på det i mit 2D/3D tegneprogram. men den laver BMP filer som billeder og det kan jeg ikke sætte ind her...

Er verden (dvs nettet) ikke fyldt af programmer, der kan lave bmp-filer om til hvad som helst? Det fine og gratis billedbehandiingsprogram GIMP kan såvidt jeg kan se, fint lukket bmp-filer op og gemme dem i hvilket format, du måtte ønske det.

PQR
Bofa/B&O
Siemens/Klangfilm
Mono (og stereo)
Med mere.
Brugeravatar
pqrannes

Geografisk sted: 9240 Nibe
Lokalitet: Nibe

Indlægaf r-l-b » lør 14. jan 2012 01:02

ved korte linear tracking arme får man wow og flütter ad h til ved plader der bare er den mindste smule bulede - trust me - jeg har en b790 og tonearmen er kun 4 cm - så hvor den eliminere fejlsporing m.m. fremhæver den hver en lille ujævnhed - pga formeget vertikal bevægelse - så når nu du eliminere fejlsporing hvorfor så ikke minimere dette også og lave en flot lang arm
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Edge » lør 14. jan 2012 01:29

r-l-b skrev:ved korte linear tracking arme får man wow og flütter ad h til ved plader der bare er den mindste smule bulede - trust me - jeg har en b790 og tonearmen er kun 4 cm - så hvor den eliminere fejlsporing m.m. fremhæver den hver en lille ujævnhed - pga formeget vertikal bevægelse - så når nu du eliminere fejlsporing hvorfor så ikke minimere dette også og lave en flot lang arm

Korrekt, ved en arm der ikke er dæmpet. Meeen det har jeg løst ;)
Edge

Indlægaf r-l-b » lør 14. jan 2012 12:27

jooo men selv om den bliver dæmpet skal en kort arm måske stadig flyttes sig 25 grader op og ned ved bulede palder mens en lang arm kun skal flytte sig 5 grader (ekstremt eksempelt men overdrivelse lætter forståelse) med en hastighed på 2-3 km/timen skal den jo også kunne følge med - nå men du siger du har løst det - og selvfølgelig kan man jo også bare lade være at spillede bulede plader - det gør jeg jo heller ikke på min 12# hvis jeg kan blive fri - glæder mig til at se "work in progress" på din arm -
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Edge » lør 14. jan 2012 12:47

Bulede plader kan jo osse rettes med en ydre ring om pladen, men hvis man skal vælge mellem fejlsporing og wow og flutter, vælger jeg wow og flutter, da det kun er på bulede plader.
Edge

Indlægaf Edge » lør 14. jan 2012 17:17

Lidt billeder af dagens dont.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Luftkoblingen er justerbar med en nåleventil, kan anes på billede 3, og kan dreje 360 grader.
huller er Ø 1mm, og er ikke boret med håndboremaskinen :lol:
Edge

Indlægaf MDA » lør 14. jan 2012 17:21

Fedt projekt edge :klap:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf bjerager » lør 14. jan 2012 18:45

Spændende at følge med i.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf his067 » lør 14. jan 2012 20:01

Paul Ladegaard lavede jo sådan en for længe siden. Terminator armen var så en videreudvikling (eller -forvikling) af Ladegaards ideer.

Tag et par kik her http://www.aiko.com/airbearingarm.html
og her: http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... inner.html
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Edge » lør 14. jan 2012 20:52

Ja det er intet nyt under solen. Mht. til luftbårne linear arme de blev vel lavet helt siden 50´erne (mener jeg har set en Marantz sag fra dengang) Skal man sammenligne med Hr. Ladegaard`s arm, er det vist kun at denne jeg bygger på, osse kan laves af menig mand uden de store problemer.

Næste hurdle er at source en god luftpumpe, den skal være stabil og helst ikke larme for meget.
Edge

Næste

Tilbage til Grammofoner