BM 4400 længe om at give lyd når den er kold

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

BM 4400 længe om at give lyd når den er kold

Indlægaf BDN » fre 6. sep 2024 21:53

Hej, er ny her på forum
Er ved at renovere en BM 4400

Har renoveret nogle stykker efterhånden, men er nu løbet ind i et problem, jeg ikke har oplevet før.

Jeg har skiftet alle elektrolytkondensatorerne og spænd. regulator TR2

Når jeg tænder den på FM, TAPE eller PHONO går der 20 til 30 sek. før der kommer lyd ud af højttalerne
og det er unormalt lang tid, lyden skal være der ca.1 sek. efter tryk FM/TAPE/PHONO

Den afgiver den normale "POP" lyd i højttalerne når man tænder den og der er lys i alle lamper
(undtaget OVERLOAD ;) ) og den spiller fint når den er kommet i gang.

Fænomenet er der ikke når den er varm, så tænder den fint med det samme.
Kan det være fejl i mute kredsløbet.

MVH Bjarke
BDN

Lokalitet: Kolding

Re: BM 4400 længe om at give lyd når den er kold

Indlægaf spuncut » lør 7. sep 2024 14:49

Hej BDN
Velkommen til. :OLO:
Har du testet "The usual suspects"?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. sep 2024 22:51

Nu ved jeg ikke helt, hvad "The ususal suspects" er - men jeg får en tanke, når nu den tænder velvilligt, når den er varm - og modstræbende, hvis kold.

Jeg tænker relækreds - sidder der ikke en kondensator, som har styr på noget tidskonstant og sår'n? - den kunne jo være lidt "off" - og kun ville lystre, når varm og strejke, når kold.

Du skriver, at den giver "den normale POP-lyd" - Det skal den vel ikke, når der er relæ?

så jeg ville være fokuseret på relækreds....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf cdp » lør 7. sep 2024 23:12

Du skriver, at den giver "den normale POP-lyd" - Det skal den vel ikke, når der er relæ?

Der er ikke relæ i en BM 4400 - er alle skiftede caps sammen type/polaritet? Tænder man på radioen bør den være rimelig tavs, men tænd/sluk på stikkontakt giver sikkert et lille smæld. Problemet er sikkert det samme på hv, tlf. udgang, man prøv den lige af. Har du checket driver og andre småsignal transistorer?
Senest rettet af cdp lør 7. sep 2024 23:28, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. sep 2024 23:26

hmmm - Jeg var af den opfattelse, at der var et relæ - hvad er det så, der sidder nede foran (eller bag) de to store filterlytter. på billedet her..?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf cdp » lør 7. sep 2024 23:42

Det kan du have ret i Freddy - måske et cutoff relæ ved overbelastning, men decideret kliklyd ved start har den ikke. ( så vidt jeg husker ) - noget tyder på signalvejen er længere ved kold start, hvis det kan indkredses til selve udgangen, er man et skridt nærmere. ;)
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. sep 2024 00:24

Tror også, at du har ret i, at det bare er et Cutoff relæ i tilfælde af "bål og brand" - for at beskytte højttalerne...

Det er i hvert tilfælde, hvad jeg får ud af dette her: https://beocentral.com/beomaster4400 (ca. 10 linjer nede)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf spuncut » søn 8. sep 2024 00:46

"Usual Suspects":
Kondensatorer, modstande, lodninger, forsyningsspændinger, er der hul igennem udgangsforstærkeren, Hvis ja hvor langt tilbage er der så hul igennem m.m.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Poul » søn 8. sep 2024 18:37

Har du udskiftet de to store 10.000uF elektrolytter i 35V strømforsyningen?
Din beskrivelse tyder på, at det tager nogen tid at få dem opladet fra kold tilstand.
Kontroller selvfølgelig også AC-forsyningen til brokoblingen, og selve brokoblingen.
Der skal være hhv. +35V og -35V på de to store elektrolytter, og de skal være der meget kort efter start.
Mvh. Poul
Poul

Lokalitet: Strandby

Indlægaf KenRas » søn 8. sep 2024 23:22

Det viste relæ er ikke et højttaler relæ i traditionel forstand, idet det ikke afbryder forbindelsen til højttalerne, men derimod de +/-35V til effektforstærkeren. Så altså en anden måde at lave beskyttelse af højttalere og effektforstærker.

Din fokus skal nok være omkring det kredsløb der hedder Fault Switch på diagram 2 mellem de 2 effektforstærkere. Som jeg umiddelbart kan se, måler dette kredsløb på DC spændingen på udgangen af forstærkerne. Er der for meget DC på en eller begge udgange, går der et signal tilbage til Muting kredsløbet på diagram 1, som nok muter signalet.

Der er ikke nogen justering for DC offset i forstærkeren, så den er nok en smule offset når den tændes fra kold tilstand. For så at falde indenfor krævede tolerance efter 30 sec.

Jeg kender ikke BM4400, så ovenstående er bare en hurtig analyse af diagrammet. Jeg kan tage fejl, men jeg ville starte med at monitorere DC spændingen på begge udgange når den tændes fra kold tilstand.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf BDN » ons 11. sep 2024 17:33

Den er ikke helt nem at blive klog på, da fejlen varierer i tidslængde fra at ligge mellem ca. 2 sek.= næsten ingen fejl, og så op til ca. 15 sek. = for lang tid, i alle tilfælde når den tændes fra kold.

Jeg har målt DC offset som er ca.25 mv i venstre og ca. 6 mv i højre jeg vil mene, at det ligger inde for tolerancen og jeg kan heller ikke høre, at fejlstrømsrelæet slår fra. (burde vel slå fra, hvis der er for meget DC offset i udgangene?)

Jeg har dog stadig en mistanke til en en dårlig komponent (transistor, diode ect.) i mute kredsløb omkring test punkt 8 og 9 men det er svært at måle fejlen, når den kun optræder i så kort tid.

MVH Bjarke
BDN

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Poul » tors 12. sep 2024 00:05

Måske kan du kredse dig nærmere ind på fejlen, ved at forvarme et printafsnit af gangen med varmluft, inden du tænder for radioen.
Det tager selvfølgeligt nogen tid, da der naturligvis skal køles ned igen imellem forsøgene.
Mvh. Poul
Poul

Lokalitet: Strandby

Indlægaf KenRas » tors 12. sep 2024 10:28

BDN skrev:Jeg har dog stadig en mistanke til en en dårlig komponent (transistor, diode ect.) i mute kredsløb omkring test punkt 8 og 9 men det er svært at måle fejlen, når den kun optræder i så kort tid.

MVH Bjarke

Du er nok på rette spor, jeg tænker også du skal fokusere på Muting signalet.

Har du et digitalt Oscilloskop?

Hvis du har, ville jeg gøre følgende:

1. Forbind CH1 til TP14, collector af TR7.
2. Forbind CH2 til TP4, udgangen af 15V regulatoren i strømforsyning.
3. Vælg EXT trigger, trig på CH2.
4. Sæt trigger level til +5V
5. Sæt scopet til Single Sweep mode.
6. Sæt sweeptid til fx. 20 sec. for et fuldt sweep. Svarer til 2 sec/div.
7. CH1 vertikal skale skal kunne måle området fra -12V til +5V
8. CH2 vertikal skale skal kunne måle området fra -5V til +20V

Alt dette gøres med BM4400 slukket. Ideen er nu at når du tænder BM, så vil scopet trigge når 15V forsyningen når +5V og dermed starte et langsomt sweep på 20s. HVIS problemet ligger i styringen af muting signalet (TP14), vil du efter X antal sekunder se en ændring på CH1. Når muting er aktiv, bør TP14 være en positiv DC spænding, ellers vil den være trukket ned mod -12V.

Med et analogt scope, er det næsten umuligt at måle, da sweepet er så langsomt og forsvinder når sweep er slut.

Kan du rent faktisk måle forsinkelsen med denne procedure, kan du arbejde dig bagud i kredsløbet til du forhåbentlig finder fejlen.

Held og lykke med projektet.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf X-ray » tors 12. sep 2024 14:04

Nu skal jeg ikke blande mig...
Men i den manual som ligger på Beomanuals.com - er der noteret en fejl i muting kredsløb 'R19 afbrudt'. Den var måske smart lige at tjekke... Det kunne jo være.. ;)
Den skal nok lige løftes for at kontrollere den korrekt.

X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Tilbage til Vintage transistor-udstyr